Kodning af Märklin mSD decoder

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
vectra
Stationsforstander
Indlæg: 78
Tilmeldt: 15 maj 2015, 11:45
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin M
Geografisk sted: Tisvildeleje

Kodning af Märklin mSD decoder

Indlæg af vectra »

Jeg er i færd med at ombygge et af mine gamle Märklin lokomotiver P8 (Märklin 3098/3099) til digital drift.

Projektet går ud på, at ombygge motoren med fem-polet anker og udstyre lokomotivet med en lyddekoder fra Märklin.

Der skal være lys i kabinen, baglys i tenderen og 'ild' i fyrkassen. Og her kommer min udfordring: 'Ilden' ( en gul eller orange LED) skal kun være tændt når lyden (der skovles kul ind) lyder. Kulskvling ligger på F13 på dekoderen som standard.

Med andre ord:
Hvordan koder jeg dekoderen på min CS2, så der kommer lys i dioden, kun når jeg aktiverer Kulskovling eller endnu bedre:
At kulskovling og tilhørende lys i dioden kommer med tilfældige mellemrum, uden min indblanding.

Kan det lade sig gøre?

Funktions mapping er ikke blandt mine spidskompetencer, så en 'firkantet' forklaring vil blive værdsat ;)

Jeg håber der er nogle blandt jer entusiaster, der kender tricket og kan forklare mig metoden. Märklins medfølgende dokumentation er ikke meget bevendt.

Vh Vectra (Torben)
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5242
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Kodning af Märklin mSD decoder

Indlæg af Søren »

Hej Torben!

Så får du en firkantet forklaring. :-)

Da det er en mSD du har valgt og da du har en CS2, så er du også så heldig at det er supernemt at gøre. :-)

Eksempel
Jeg har ikke selv en damper med mSD og en fyrkasse-LED, men jeg har et ellokomotiv der skal tænde begge frontlys når den går i rangergang. Udfordringen er præcis den samme: At få flere funktioner til at tænde på samme tid.

Først skal du gå i redigering af dit lokomotiv. Tryk på den lille skruenøgle.
Tryk på skruenøglen.
Tryk på skruenøglen.
På setup-skærmen kan du allerede røre ved funktionerne, men da det er functionmapping skal du ind i CV-listen. Tryk på CV-knappen.

Bemærk: Jeg antager at du har valgt mfx som protokol for din mSD. Da du kører CS2 og da det er en mSD er det klart at anbefale for maksimal programmeringsglæde af dekoderen. Vi kan sagtens lave det samme med DCC, men det er meget nemmere med mfx.
På setup-skærmen skal du trykke på CV-knappen.
På setup-skærmen skal du trykke på CV-knappen.
Nu indlæses værdierne for mfx-dekoderen. Giv den et par sekunder.
CV-listen indlæses..
CV-listen indlæses..
Når listen er indlæst kan ud igen vælge funktionerne i kolonnen til højre. Jeg vælger her "skildpadden" da det er rangergang jeg vil redigere. Du kan f.eks. vælge din kulskovle-knap.
Vælg den funktion du ønsker at redigere.
Vælg den funktion du ønsker at redigere.
Nu hentes egenskaberne for funktionen - og allerede fra mit skærmbillede kan du måske gætte dig til resten, hvis ikke, så kommer lige lidt ekstra forklaring. :-)
Du kan tilføje flere funktioner til samme knap.
Du kan tilføje flere funktioner til samme knap.
Du kan tilføje flere funktioner til aktivering fra samme knap. Dvs. du trykker på tilføj-knappen og vælger den funktion der skal aktiveres ved tryk på knappen. I mit tilfælde skal der ved rangergang ske fire ting:

1. Lyset skal tændes, hvis det ikke var det i forvejen
2. Forlyset skal tændes
3. Baglyset skal tændes
4. Rangergang skal aktiveres.

Ved dig skal du vælge kulskovle-lyden og funktionsudgangen for fyrkassse-funktionen.

Det er såmend det. Du kan teste funktionen med test-knappen (øverst til venstre), og når du er tilfreds kan du gemme det hele i dekoderen. Done! :-)

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5242
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Kodning af Märklin mSD decoder

Indlæg af Søren »

...i øvrigt ang. tilfældigheder. I mSD'en relaterer tilfældigheder sig kun til lydfunktioner. Man refererer til den lyddel som skal afspilles. Der refereres ikke til en decideret funktion. Derfor kan det ikke lade sig gøre at tænde fyrkassen tilfældigt. Du kan dog stadig programmere den til at afspille kulskovlelyden med jævne mellemrum. Fyrkassen vil så bare ikke tænde på de tilfældige tidspunkter.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

vectra
Stationsforstander
Indlæg: 78
Tilmeldt: 15 maj 2015, 11:45
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin M
Geografisk sted: Tisvildeleje

Re: Kodning af Märklin mSD decoder

Indlæg af vectra »

Hej Søren.
Det anede mig, at det kunne være enkelt, men jeg er meget glad for din detaljerede og pædagogiske forklaring. Det skal prøves snarest. Tak!
(Det er i øvrigt en lettelse, at jeg ikke behøver rode rundt med CV'er. Det forekommer indviklet - indtil man har fattet ideen, og det har jeg ikke endnu ;)
Angående tilfældigheder undrer det mig, at lyden tilsyneladende kan aktiveres 'tilfældigt', men de tilknyttede funktioner ikke følger med ? Er det korrekt forstået?
Endnu en gang tak for dit svar.
/Torben
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5242
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Kodning af Märklin mSD decoder

Indlæg af Søren »

Hej Torben

Selv tak. :-)
vectra skrev:Angående tilfældigheder undrer det mig, at lyden tilsyneladende kan aktiveres 'tilfældigt', men de tilknyttede funktioner ikke følger med ? Er det korrekt forstået?
En Märklin-dekoder har et indbygget system til styring af lydene. Når man laver et lydskema til en Märklin-dekoder, lægger man lyde ind på forskellige lydpladser i dekoderen. En lydplads kan have forskellige roller, der fortæller lydsystemet hvordan den skal håndteres. En rolle kan f.eks. være at den skal afspille den tilknyttede lyd på tilfældige tidspunkter.

Når man har sat lydskemaet op, kan man vælge at knytte lydpladsen til en funktion som kan aktiveres af digitalsystemet (f.eks. din CS2'er). Her vælger man f.eks. at den lydplads der har kulskovlelyden skal aktiveres af funktion nummer 13.

Tilfældige lyde aktiveres af lydsystemet og behøver ikke nødvendigvis kobles til en funktionstast. Du kan derfor have lyde som skinnestød osv., som aktiveres uden at du selv kan gøre det.

Lydsystemet kender derfor slet ikke til funktioner som ligger ud over lyde, og derfor kan du ikke få lydsystemet til at aktivere ikke-lydfunktioner tilfældigt.

Når du programmerer dekoderen med CS2'eren programmerer du hvilke funktioner der skal aktiveres ved et tryk på en tast. Her er det funktionerne i dekoderen du håndterer, og som sådan ikke selve lydene (de er kun knyttet til funktionerne). Derfor kan du på CS2'eren kombinere både output-funktioner og funktioner med lyd tilkoblet.

Jeg håber det giver mening, ellers må du bare spørge igen. :-)

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4518
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Kodning af Märklin mSD decoder

Indlæg af moppe »

Med en ESU lyddekoder kan man i lydskemaet bede lydsekvenserne om at tænde en udgang. Kan Märklin dekoderne ikke det?

Klaus
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5242
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Kodning af Märklin mSD decoder

Indlæg af Søren »

moppe skrev:Med en ESU lyddekoder kan man i lydskemaet bede lydsekvenserne om at tænde en udgang. Kan Märklin dekoderne ikke det?
Jo, jeg tror faktisk du har ret, og at jeg har undladt en anden mulighed. Jeg kigger lige på det når jeg kommer hjem.

@Torben
Ved du hvilken udgang du har sat fyrkassen på?

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

vectra
Stationsforstander
Indlæg: 78
Tilmeldt: 15 maj 2015, 11:45
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin M
Geografisk sted: Tisvildeleje

Re: Kodning af Märklin mSD decoder

Indlæg af vectra »

@Torben
Ved du hvilken udgang du har sat fyrkassen på?
@Søren
Mon ikke den kommer på AUX2. Projektet er på skrivebordsniveau, så der er et lille forbehold.
/Torben
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5242
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Kodning af Märklin mSD decoder

Indlæg af Søren »

Hej Torben

Tak for det.

Jeg er ikke ved min CS2 lige nu (arbejdet skal jo passes), men når jeg kommer hjem, så kigger jeg lige mulighederne igennem igen.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5242
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Kodning af Märklin mSD decoder

Indlæg af Søren »

Hejsa
moppe skrev:Med en ESU lyddekoder kan man i lydskemaet bede lydsekvenserne om at tænde en udgang. Kan Märklin dekoderne ikke det?
Nu har jeg fået kigget tingene igennem igen, så jeg var sikker på jeg ikke havde overset noget. Jeg kan ikke se, at det er muligt at tænde en udgang fra lydskemaet. Märklins lydsoftware giver mig slet ikke muligheden.

Man har mulighed for med ekstra-funktionerne "F" og "S" at lave lyde mens toget kører (F for fahren) eller står stille (S for Stand). Dog er funktionerne konstant tændt mens enten toget kører eller holder stille.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Besvar