Underbygnig for nyt anlæg

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
Besvar
vectra
Stationsforstander
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin M
Geografisk sted: Tisvildeleje

Underbygnig for nyt anlæg

Indlæg af vectra »

Jeg er i gang med planlægningen af mit nye anlæg (Märklin M-skinner) og spekulerer på hvorledes jeg skal opbygge underlagspladen til anlægget.
I mine tidligere anlæg har jeg altid benyttet de bløde masonitplader (cellutex el.lign.). De er lette at håndtere, lette at forarbejde og tilskære og lette at lave huller i, og lydmæssigt er de også særdeles velegnede til mine M-skinner. Desuden udmærker de sig ved en lav indkøbspris ;)
I diverse fora ser jeg imidlertid, at anbefalingen går på at benytte 9-12 mm krydsfinerplader. Disse er både tunge, stabile og hundedyre :?
Forleden faldt jeg over et muligt alternativ; nemlig de såkaldte OSB plader, som vist er produceret af div. træaffald fra anden produktion. De fås i 11 mm tykkelse og er prismæssigt mere overkommelige.
Mit spørgsmål er derfor: Er der nogen, der har erfaring med brug af disse plader, stabilitet, forarbejning, lydegenskaber el.lign.
Pft Vectra (Torben)
moppe
Lokomotivfører
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Underbygnig for nyt anlæg

Indlæg af moppe »

Hej Torben

Det kommer helt og holdent an på, hvordan opbygningen er under din plade og hvor stor/lille din plade er.

Min foretrukne byggeform er ar lave spanter/rammer og bruge krydsfiner til de steder der skal være skinner. Der kan være 40-50 cm mellem spanterne, med kraftig krydsfiner uden at det bukker, når det bliver belastet. Til gengæld er striben så heller ikke mere end 10 cm bred, for et dobbeltspor, eller 5 cm for et enkeltspor.

Det ene af vores store anlæg er oprindeligt bygget rent på spånplader. Det er så 19 mm spånplade og med mange afstivere. I forbindelse med vores udvidelse sidste sommer, byggede vi alt nyt i krydsfiner. Eksempelvis vores Helix, der er lavet i 2x6mm krydsfiner og er meget stivere end den gamle, der flere steder val lavet med 2x10mm spånplade. I den gamle var der "lunker" nogen steder på stigningen

Vi har desværre også nogen steder på det danske anlæg, hvor krydsfineren vi har brugt ikke er tilstrækkeligt afstivet. Her er der "lunker" i nogle af pladerne på den nederste opstilling - simpelthen fordi pladen ikke er stiv nok!

Klaus
Søren
Lokomotivfører
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Indlæg af Søren »

Hejsa

Jeg er enig med Klaus i at "cookie cutter" modellen er god at arbejde med. Du har kun plade der hvor der er skinner. Det er forholdsvist nemt at have med at gøre. Jeg kender ikke det nævnte træ, men bruger selv krydsfiner ligesom så mange andre. Det er prøvet og gennemtestet, og det virker rigtig godt.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

henho
Lokomotivfører
Skinnesystem: PIKO A Peco Roco
Geografisk sted: Ringkøbing

Indlæg af henho »

Jeg bruger OSB plader med stor fornøjelse.

De er nærmest som en mellemting imellem finér- og spånplader.

De er nemme at save og skrue i og ganske elastiske (uden at være slatne).

Desuden arbejder/vrider de ikke som krydsfinér kan gøre, da materialet er 'dødt'.
Med venlig hilsen

Henrik

2-skinne, medlem af SdMJK. Bruger Z21 på hjemmebanen.
vectra
Stationsforstander
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin M
Geografisk sted: Tisvildeleje

Indlæg af vectra »

Tak til jer alle for gode input.
Jeg tror jeg forsøger på en del af anlægget at benytte OSB pladerne.
Så må jeg se hvad fremtiden bringer. :?:

Vh Torben (vectra)
Besvar