Digitalisering af Fleischmann V100

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
Nils V.
Trafikelev
Digital: Ja
Scale: N
Skinnesystem: Fleischmann Piccolo
Geografisk sted: 9760 Vrå
Kontakt:

Digitalisering af Fleischmann V100

Indlæg af Nils V. »

FLM-9370 V100.jpg
Jeg er i gang med at sætte en ESU micro decoder V4.0 i en Fleischmann 9370 V100 diesellokomotiv (spor N) og har fulgt beskrivelserne fra 1zu160 http://www.1zu160.net/digital/einbaubsp/gfn-212.php og skala-n.dk http://www.skala-n.dk/index.php?option= ... Itemid=425. Desuden har jeg isoleret stelforbindelsen lidt ekstra, bl.a. ved at fræse lidt ekstra af stellet (gule pile på billedcollagen) og isolere lidt ekstra på printpladen (mørkerøde på tegning B, underside) og mellem stel og clipsene, der holder printpladen (mørkrøde pile på billedcollagen).
Jeg har også tjekket, at der ikke er forbindelse fra stel til motor.

Men jeg har et problem, som jeg ikke kan løse :|
Jeg afprøver lokomotivet med ESU LokProgrammer og kan både læse og skrive til dekoderen. Kørelyset virker både fremad og tilbage og lokomotivet køre fint fremad, men når jeg prøver at bakke, slukker kørelyset og LokProgrammeren afbryder et øjeblik efter – som om der sker en kortslutning.
Det ændrer intet at vende kørselsretningen hverken digitalt (CV29 bit0=1) eller fysisk ved at ombytte den grå og den orange dekoderledning: Prøver jeg at bakke, slukker kørekyset og LokProgrammeren afbryder. Dvs. lokomotiver kan i princippet køre begge veje, men kan kun køre fremad.
Er der nogen, der kender til problemet – eller har lidt mere styr på elektronik end jeg har og kan gennemskue problemet?
FLM-9370 V100-printplade 900.jpg
FLM-9370 V100 collage 900.jpg
moppe
Lokomotivfører
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Digitalisering af Fleischmann V100

Indlæg af moppe »

Hej Nils - og velkommen til!

Hvis jeg stod med den opgave, vilje jeg starte med at pille dekoderen ud og måle alle forbindelser igennem, for at sikre at der ikke er forbindelse mellem nogen af dem.
Herefter ville jeg finde en lille DC forsyning og teste motoren at den kører fint i begge retninger.

Klaus
Nils V.
Trafikelev
Kontakt:

Indlæg af Nils V. »

Tak, Klaus
Jeg har flere gange gennemmålt uden dekoderen og fandt umiddelbart ingen fejl. Jeg tjekkede også inden jeg gik igang, at lokomotivet kørte, som det skulle, da det var analogt. Lokomotivet kan køre begge veje (når jeg bytter rundt på ledningerne til motoren), men altså kun fremad.
Jeg har også prøvet at fjerne ledningerne til kørelyset, men det hjalp ikke på problemet.

– Nils
moppe
Lokomotivfører
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Indlæg af moppe »

Hvis jeg forstår dig ret, så kan den godt køre
Den anden vej, hvis du bytter ledningerne ned til motoren. Men vender du retning til "baglæns", på digitalstationen går det galt igen?
Så vi jeg tro at du har en defekt dekoder.

Jeg har lokprogrammer og dekoder tester. Du skal være velkommen til at komme forbi og få testet din dekoder hos mig.

Klaus
Nils V.
Trafikelev
Kontakt:

Indlæg af Nils V. »

Korrekt, Klaus

Jeg har en ESU LokProgrammer og kan læse og skrive til dekoderen, men jeg ved ikke om den kan teste dekoderen. Jeg kan i hvertfald ikke finde ud af, om den kan.

Tak for tilbuddet, men der er lidt længere fra Vrå til Hammel end bare et smut. Så skulle det lige være på et tidspunkt, hvor jeg alligevel har et ærinde på de kanter. I første omgang vil jeg lige tage en tur til Hobbykæden, hvor jeg har købt dekoderen; Ken har måske en løsning eller kan måske teste den :)

– Nils
Nils V.
Trafikelev
Kontakt:

Indlæg af Nils V. »

Der var fejl i dekoderen.
Jeg har sat en Uhlenbrock 73400 dekoder i, som jeg fik den byttet til, og det fungerer helt som det skal. Den er mindre end ESU micro 4.0 og kan nemt ligge i førerhuset, men ledningerne skulle klippes tæt til for at få overdelen helt på.
Besvar