Gummi "spartelmasse"

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
Besvar
Conson
Stationsbetjent
Indlæg: 36
Tilmeldt: 28 jul 2015, 10:19
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: PIKO A + Roco GeoLine
Geografisk sted: Silkeborg

Gummi "spartelmasse"

Indlæg af Conson »

Hej,

Alt den snak om Woodland Scenics.. :)

Jeg har dummet mig og fået lavet en del af min banedæmning for smal.
Jeg fik i et øjebliks "hjernefravær" skåret "skumgummiet" ud efter den øvre bredde. Så jeg mangler det skrå stykke. :oops:

Det bliver lidt dyrt i skærver at bygge det op i sten forestiller jeg mig.

Findes der et smart produkt, som en slags spartelmasse, men forbliver gummiagtigt. For ikke at ødelægge den lyddæmpende effekt jeg håber der er i skumunderlaget.
Eller er det forfra?

Nogle råd?..

På forhånd tak. Og god weekend!
amddurin
Stationsforstander
Indlæg: 66
Tilmeldt: 22 jan 2016, 21:51
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin H0 C - Märklin Z
Geografisk sted: Næstved

Re: Gummi "spartelmasse"

Indlæg af amddurin »

Hvad med det her + trackbed ovenpå:

https://www.youtube.com/watch?v=okgkJapkK2s (Flex Paste - Det minder om flamingo når det tørre.)

:) (Selv ny i "Branchen", så det er ikke noget jeg selv har brugt endnu.)
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4829
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Gummi "spartelmasse"

Indlæg af moppe »

Conson skrev: Jeg har dummet mig og fået lavet en del af min banedæmning for smal.
Jeg fik i et øjebliks "hjernefravær" skåret "skumgummiet" ud efter den øvre bredde. Så jeg mangler det skrå stykke.
Hvordan er dæmningen lavet?

Billeder evt?


Klaus
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5451
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Gummi "spartelmasse"

Indlæg af Søren »

Conson skrev:Findes der et smart produkt, som en slags spartelmasse, men forbliver gummiagtigt. For ikke at ødelægge den lyddæmpende effekt jeg håber der er i skumunderlaget.
Eller er det forfra?
Om det er forfra er nok så meget sagt. Der findes faktisk en gummimasse fra ... tadaaa ... Woodland Scenics ;-) der kan gøre det du ønsker. Det hedder Flex Paste. Det tørrer ind som en gummiskal der forbliver fleksibel. Jeg bruger det f.eks. til snedriver, men det kan også bruges til steder hvor der er stor fare for at tingene krakelerer. Flex Paste kan ikke gå i stykker når først det er hærdet, og du kan ikke knække det, da det blot giver efter.

I beskrivelsen af mit vinterdiorama har jeg vist lidt om Flex Paste. Du kan se her: http://baneforum.dk/viewtopic.php?f=3&t ... e&start=10 (nederst på siden).

Når det så er sagt, så tænker jeg at du måske lige kan smide et billede op, så vi kan se problemstillingen og dermed vurdere om der er andet du kan gøre? :-)

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Conson
Stationsbetjent
Indlæg: 36
Tilmeldt: 28 jul 2015, 10:19
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: PIKO A + Roco GeoLine
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Gummi "spartelmasse"

Indlæg af Conson »

Hej,

Tak for jeres svar! :)

Det drejer sig heldigvis ikke om hele banen.. Men jeg tænkte stordriftsfordele og gik i gang med at skære en masse underlag ud og fik det limet fast.
Og så var det først at kvalitetskontrollen kom forbi og konstaterede at jeg havde brugt det øverste mål. Bredden i toppen af "skærvebunken". Planen var ellers at skære det ud i fuld bredde og lime det fast. For til sidst at skære det skrå af.
https://www.youtube.com/watch?v=okgkJapkK2s (Flex Paste - Det minder om flamingo når det tørre.)
Hehe.. "Sjov video".. Der er lidt VHS over den.. ;) Men det ser smart ud.

Enten må jeg i gang med at skære trekantede stænger ud i skumplade, eller også må jeg prøve det "Flex paste". Jeg når ikke mere i denne weekend, og så når vi nok til Bramdrupdam inden der er en fri-weekend til byggeri igen.

Jeg nåede lige at tage et billede da kvalitetskontrollen (QA afdelingen) kom forbi.. Hun vurderede at det var en "brainfart" fra entreprenørens side. Vi afventer retssagen for at se, hvem der kommer til at betale.. :lol:
Sidespor.png
VH
Søren W J
bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1730
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Gummi "spartelmasse"

Indlæg af bygger01 »

Jeg tror, jeg ville skære de manglende strimler ud af og klisterne dem på ......

Men du kan også komme langt med sandspartel, men det kan måske overføre lydene til underlaget ....

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK (p. gr. af dampen).

amddurin
Stationsforstander
Indlæg: 66
Tilmeldt: 22 jan 2016, 21:51
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin H0 C - Märklin Z
Geografisk sted: Næstved

Re: Gummi "spartelmasse"

Indlæg af amddurin »

Conson skrev: ... Der er lidt VHS over den.. ;)
- Nu bestemmer du jo selv kvaliteten af afspilningen med tandhjulet nede i højre side... (Her op til 480p) :roll:

- Woodland har mange lærerige videoer om deres produkter...

:)
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5451
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Gummi "spartelmasse"

Indlæg af Søren »

amddurin skrev:- Nu bestemmer du jo selv kvaliteten af afspilningen med tandhjulet nede i højre side... (Her op til 480p)
Det er nu rigtig nok, at det ligner en VHS optagelse der er rippet til computer. Det kan ingen tandhjul ændre på. :-)

Woodlands videoer er super gode, der er dog mange af dem som bærer præg af at være fra før HD og DVD. :-) Men teknikkerne til landskabsbygning er jo de samme. :-)

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

amddurin
Stationsforstander
Indlæg: 66
Tilmeldt: 22 jan 2016, 21:51
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin H0 C - Märklin Z
Geografisk sted: Næstved

Re: Gummi "spartelmasse"

Indlæg af amddurin »

Søren Lauritsen skrev:
amddurin skrev:- Nu bestemmer du jo selv kvaliteten af afspilningen med tandhjulet nede i højre side... (Her op til 480p)
Det er nu rigtig nok, at det ligner en VHS optagelse der er rippet til computer. Det kan ingen tandhjul ændre på. :-)

Woodlands videoer er super gode, der er dog mange af dem som bærer præg af at være fra før HD og DVD. :-) Men teknikkerne til landskabsbygning er jo de samme. :-)
- Nå nej, så hjælper det ikke noget... :oops:

- Det er måske fra VHS videoer de har solgt til modelfolket før hen...

:)
Besvar