ESU powerpack?

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
Frank-O
Stationsforstander
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail

ESU powerpack?

Indlæg af Frank-O »

Godaften

Jeg har tre lokomotiver på bordet som skal udstyres med lokpilot v4.0.

Og jeg overvejer om der også skal isættes ESU powerpack i dem.

Men hvad er der af fordele og ulemper ved det?
Monteringen er vel en opgave der byder på at lodde nogle meget små ledninger på et meget lille print?

Anlægget får strøm cirka for hver 2 meter spor, og der forefindes ikke rigtig nogle døde punkter. Men det kan da opstå med tiden.

Mvh. Frank
ErikL
Lokomotivfører
Scale: N
Skinnesystem: Minitrix

Re: ESU powerpack?

Indlæg af ErikL »

Hejsa
Men hvad er der af fordele og ulemper ved det?
Monteringen er vel en opgave der byder på at lodde nogle meget små ledninger på et meget lille print?
Helt rigtigt og de er meget små jeg endte med at indkøbe en lup lampe den har været til stor hjælp.
Fordelen er at man undgår at toget stopper/rykker hvis det kortvarig midster strøm. Mener det er en 3-4 sekunder,
Hvis du benytter automatik hvor afbrydelse af strøm er en del af det, vil det selvfølgelig ikke fungere optimalt selv om der kan justeres lidt.
Anlægget får strøm cirka for hver 2 meter spor, og der forefindes ikke rigtig nogle døde punkter. Men det kan da opstå med tiden.
Der hvor du får den største glæde er ved sporskifte, kryds m.m. så det er faktisk ikke til de lange stræk.

Mvh Erik
-----------------------------
Mini TRIX
Z21 + Digikeijs tilbagemeldinger mm. Qdecoder til signaler.
TrainController Gold

Frank-O
Stationsforstander

Indlæg af Frank-O »

Syntes ikke jeg oplever udfald på de nævnte steder. Men det kan jo komme med tiden.
ErikL
Lokomotivfører
Scale: N
Skinnesystem: Minitrix

Indlæg af ErikL »

Da jeg kører N og med meget korte lokomotiver med kun 2 sæt hjul ville det være godt at have, men de er så små
at der ikke er plads. :)

Man kan jo senere sætte det i.

Mvh Erik
-----------------------------
Mini TRIX
Z21 + Digikeijs tilbagemeldinger mm. Qdecoder til signaler.
TrainController Gold

Søren
Lokomotivfører
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Indlæg af Søren »

Som Erik skrev, så er eneste ulempe at anlæg styret med strømløse stykker (før signaler osv.) kan opleve problemer. Togene kører forbi signalerne.

Med bremsemoduler eller anden form for styring af bremseoperationer, så er det ikke et problem.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Frank-O
Stationsforstander

Indlæg af Frank-O »

Okay det er jo fint nok så. Så kan jeg godt benytte det på anlægget da der er brugt bremsemoduler.

Men er det bøvlet værd at skulle til at lodde det småtteri sammen kontra hvad man vinder ved det?

Syntes ikke jeg har oplevet nogle udfald.

Men jeg kører så også ren Roco, og alle maskiner har strømoptag på begge boogier, så måske det spiller ind? :-)
moppe
Lokomotivfører
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Indlæg af moppe »

Frank-O skrev:Men jeg kører så også ren Roco, og alle maskiner har strømoptag på begge boogier, så måske det spiller ind? :-)
Det spiller rigtigt meget ind......

Jeg har et enkelt lokomotiv med power pack (ESU Class 66). Det betyder at jeg kan kravle over hvad som helst i krybefart. Det er ved de laveste hastigheder du vil vinde mest. Men det er nu imponerende at man kan løfte toget af skinnerne og det fortsætter med at køre og med lyd på i et stykke tid.

Hvis du har plads (og penge) nok, så byg en powerpack i. Oplever du ingen problemer, så lad være.
Måske vil jeg nok egentligt anbefale dig at købe en enkelt og sætte den i et lokomotiv, du har to af (eksempelvis en MY) og så se om du oplever nogen forskel på de to.

Klaus
Besvar