S88 60881 mv

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
jacques123dk
Trafikelev
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

S88 60881 mv

Indlæg af jacques123dk »

Hej alle

Har: Märklin H0, C spor, CS2.

1. Hvordan tester man lettest på CS2 at S88 virker og at de sporisoleringer man har lavet virker og giver korrekt feedback?

2. Er der nogen der ved hvordan man sætter adressen på sensorererne i Rocrail når man benytter marklins s88 (burde være samme om det er N eller ej), er i tvivl om bus/adresse.

3. Jer der kører 3 skinne, tester i hver skinne med polsøger efter i har klippet skinnen?

Tusind tak.

Vh

Jacques
Søren
Lokomotivfører
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: S88 60881 mv

Indlæg af Søren »

jacques123dk skrev:1. Hvordan tester man lettest på CS2 at S88 virker og at de sporisoleringer man har lavet virker og giver korrekt feedback?
Lav en sporplan, hvor du tilføjer en masse S88 lamper, så kan du nemt se om de virker.
jacques123dk skrev:3. Jer der kører 3 skinne, tester i hver skinne med polsøger efter i har klippet skinnen?
Absolut. Det er møgirriterende at bygge det hele ind i et landskab og bagefter opdage at man har glemt en kobling.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

jacques123dk
Trafikelev

Indlæg af jacques123dk »

Hej Søren

Hvad mener du med lamper? og hvordan ser jeg det? Sorry hvis det er indlysende, men sidder ikke ved CS2 lige nu.

Pft.

VH

Jacques
Søren
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af Søren »

jacques123dk skrev:Hvad mener du med lamper? og hvordan ser jeg det? Sorry hvis det er indlysende, men sidder ikke ved CS2 lige nu.
Jeg mener en sporplan hvor du opretter en masse tilbagemeldingspunkter (illustreret i CS2 ved en skinne med en lampe) og assigner en port til hvert punkt. Så har du en visning hvor du nemt kan få overblik over din tilbagemelding. Det er yderst brugbart ved fejlfinding.

Jeg skal gerne lave et billede, men jeg er heller ikke lige ved en CS2. Så det kan komme i aften.

Med venlig hilsen
Søren

jacques123dk
Trafikelev

Indlæg af jacques123dk »

Meget gerne. Jeg har brugt 10 timer uden at det er lykkedes...

Når man har klippet sporet og skal påsætte de røde isloering, så skal det vel kun sidde på den ene side, men skal det ikke først sættes i hver ende af sektionen og ikke på den skinne hvor tilbagemeldingsledningen sidder?

Skal man tilkoble noget til s88 modulets jord eller er det kun til andet end tilbage melding?

Har været ved at kaste det hele ud af vinduet et par gange nu :)

Vh

Jacques
Søren
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af Søren »

Hejsa

Kan du fortælle hvilke produkter du har købt for at lykkedes med det?

For at 60881 kan virke, skal du også have S88 LINK (60883), som sættes til din CS2 eller en Terminal forbundet med din CS2.

Dernæst skal du i opsætningen af din CS2 vælge, hvordan din S88 LINK skal konfigureres. Du skal blandt andet fortælle den hvor lang kæden af S88 moduler er. Før du gør dette, vil det ikke virke, da din CS2 ikke ved hvad den skal kontrollere. Hvis du kun har 1 modul i kæden, skal tallet være 1 osv.

Du kontrollerer det i Setup. Se billedet.
S88 LINK bus 1 med 2 moduler i kæden.
S88 LINK bus 1 med 2 moduler i kæden.
Din jordforbindelse på S88 modulet skal være forbundet med jordforbindelsen fra anlægget. Ellers kan den ikke bygge bro mellem de to forbindelser, som er det som giver tilbagemeldingen i første omgang. Så det er også vigtigt.

Har du gjort disse ting?

Med venlig hilsen
Søren

Niels
Godsforvalter
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Indlæg af Niels »

Hej Jacques,

Tillad mig at blande mig i debatten. Jeg vil foreslå dig at investere i bogen "Einstieg in Märklin Digital". Mange af de svar jeg tror du søger, kan findes her. Det kræver dog at man forstår lidt tysk - ved ikke om den er udgivet på engelsk.

Venligst
Niels

Mvh
Niels

www.NIELS-MODELTOG.dk
Dansk epoke IVb. CS3, MS2 & Traincontroller Gold.

jacques123dk
Trafikelev

Indlæg af jacques123dk »

Hej Niels og Søren

Jeg har bogen, men forstår ikke meget teknisk tysk, men har dog fået en del hjælp og læst en masse på diverse fora.

Søren det jeg har forbundet er 60881 med det nye kabel 60884 som går til CS2. CS2 kan se s88, den får nummer/navn 22.

Jeg har koblet det til rocrail og får hul igennem dvs. jeg kan i rocrail se sensorerne og når et tog passerer tæller rocrail korrekt.

MEN jeg ville gerne kunne gøre det fra CS2 også og her har jeg lavet en lille testebane med 6 sensorer og 2 skift. Jeg kan skifte uden problemer og styre toget manuelt uden problemer, men jeg kan ikke se at toget kører forbi sensorerne. Sensorerne er konfigureret til rigtige adresse og de er sat til at tilhøre S88 nr 22.

Jeg er løbet helt tør for idéer.

Vh

Jacques
jacques123dk
Trafikelev

Indlæg af jacques123dk »

Og så alligevel lykkedes det!

Det er åbenbart sådan at når man bruger 60884 kablet, så vil S88 modulet få et nummer i mit tilfælde 22 og dette nummer kan vælges når man konfigurerer sensorerne, MEN det er åbent ikke rigtigt at gøre når man bruger 60884 kablet til at forbinde en 60881 direkte til CS2. Så skal sensoren står til at tilhøre CS2'en (master).

Nu kan jeg se at toget kører forbi sensorerne. Så nu har jeg bare udfordringerne i rocrail....

Tak Søren for tålmodighed!
Søren
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af Søren »

Hej Jacques

Fedt at du fandt ud af det. Central Station arbejder med S88 udgangspunkter. Når du tilslutter dine moduler til S88 LINK, så skal du vælge linkmodulet på listen. Tilslutter du direkte til Central Stations eget udgangspunkt, så er det den du vælger.

På den kommende CS3 er der kun et S88 udgangspunkt på CS3Plus. Den lille CS3 har ikke længere et udgangspunkt for S88, så her skal man benytte en S88 LINK.

Du kan tilslutte lige så mange linkmoduler som du orker, og linkmodulet giver en bedre og mere stabil tilbagemelding, da den benytter alm netværkskabler. Hvis du får problemer med stabiliteten i din tilbagemelding, så kan du evt. overveje et linkmodul.

Med venlig hilsen
Søren

Besvar