Märklin digital, 3 x spørgsmål

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
Niels
Godsforvalter
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Märklin digital, 3 x spørgsmål

Indlæg af Niels »

Hej forum,
3 spørgsmål fra en digital nybegynder, der pt. kigger på Märklins aktuelle produkter. :D

1) Dekoderen m83 (60831) oplyses at kunne programmeres til at levere en konstantstrøm og skulle derved kunne anvendes til bla. belysningsformål mm. Vil den således kunne bruges til direkte at drive eks. et 2-begrebs daglyssignal, dvs. via en enkelt adresse? Tænker her på 2 simple lysdioder rød/grøn med passende formodstande. Jeg synes jeg har læst og læst overalt, uden at kunne finde netop et relevant setup for sådanne simple signaler. Iøvrigt en god artikel om m83 du har Søren på din hjemmeside. :)

2) Ved tilbagemeldingsmodulerne 60881 medfølger et kabel på knapt en meter. Dette vil ikke i alle tilfælde være tilstrækkeligt langt til mit brug. Kablet ligner noget der kan købes i enhver computerforretning i diverse længder. Nogen der har erfaringer her?

3) Märklin foreskriver, at der anvendes en universel forsyningsenhed 60822 til supply af m83 og m84. Især hvis flere dekodere er bygget i serie. Hver gruppe skal have en 60822 + trafo. Metoden forekommer mig lidt omstændelig og "overkill", både teknisk og økonomisk. Dette i og med det netop normalt er en fordel at placere sine dekodere de-centralt på modelbanen. Nogen der har erfaringer her?

pft.

Mvh
Niels

www.NIELS-MODELTOG.dk
Dansk epoke IVb. CS3, MS2 & Traincontroller Gold.

Søren
Lokomotivfører
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Märklin digital, 3 x spørgsmål

Indlæg af Søren »

Niels skrev:1) Dekoderen m83 (60831) oplyses at kunne programmeres til at levere en konstantstrøm og skulle derved kunne anvendes til bla. belysningsformål mm. Vil den således kunne bruges til direkte at drive eks. et 2-begrebs daglyssignal, dvs. via en enkelt adresse?
Ja det kan den sagtens. Hver udgang på din m83 kan styres separat, så du kan sådan set også bygge signaler med flere begreber end to.
Niels skrev:2) Ved tilbagemeldingsmodulerne 60881 medfølger et kabel på knapt en meter. Dette vil ikke i alle tilfælde være tilstrækkeligt langt til mit brug. Kablet ligner noget der kan købes i enhver computerforretning i diverse længder. Nogen der har erfaringer her?
Det er ganske almindelige netværkskabler (Cat.5e eller Cat 6) som du kan købe i f.eks. Elgiganten eller Bilka. Jeg har haft kabler på over 20 meter sat til uden problemer.
Niels skrev:3) Märklin foreskriver, at der anvendes en universel forsyningsenhed 60822 til supply af m83 og m84. Især hvis flere dekodere er bygget i serie. Hver gruppe skal have en 60822 + trafo. Metoden forekommer mig lidt omstændelig og "overkill", både teknisk og økonomisk. Dette i og med det netop normalt er en fordel at placere sine dekodere de-centralt på modelbanen. Nogen der har erfaringer her?
Universalenheden forsyner en kæde af dekodere med strøm fra en strømkilde som typisk er 36 VA netdelen (den som MS2 bliver leveret med). Metoden forekommer måske omstændig, men den tjener flere formål. Det vigtigste er at enheden indeholder en afbryder, så strømmen lukkes ved overbelastning. Det er i sig selv rart. Hvis du bare knalder din strømforsyning direkte i dekoderen, så har du ikke denne sikkerhed.

Det står dig frit for at forsyne dekoderne med digitalstrømmen eller med strømforsyningen. Hvis du vælger det første kan du høre at dekoderne står og "synger". Det gør de fordi digitalstrømmen i princippet kan betragtes som vekselstrøm. Hvis du forsyner dine dekodere gennem en universalenhed, så undgår du dette larmende kor af dekodere, da de her får jævnspænding. Så der er også en fordel.

Typisk vil jeg gøre det, at jeg vil benytte en kæde af dekodere til en station, så en station vil have en række m83'ere, samt en enkelt universalenhed til at forsyne dem. På en anden station vil jeg have en anden universalenhed osv. Du kan vælge at forsyne dekoderne med digitalsignal fra en separat boosterkreds, således vil du, i tilfælde af kortslutning af banestrømmen, altid have strøm og kontrol over dine dekodere. Ved 2-skinne er det især en fordel, da du så kan udrede evt. problemer forårsaget af overbelastning i hjertestykker.

Så der er mange ting som taler for en universalenhed. Det er ikke nødvendigvis blot en ekstra udgift. :-)

Tip! Når du forbinder din m83 til din universalenhed, så giver manualen til universalenheden det indtryk at banestrømmen skal forbindes til universalenheden. Dette er forkert, og vil ikke fungere. Hvis du i stedet gør som manualen til m83'eren siger, nemlig at forbinde banestrømmen til første dekoder i kæden, så virker det som det skal.
Niels skrev:Iøvrigt en god artikel om m83 du har Søren på din hjemmeside. :)
Tak tak! :-) Har du spørgsmål, så spørger du bare. :-)

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Niels
Godsforvalter
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Indlæg af Niels »

Hej Søren,

tak for 3 gode svar og et godt Tip. Jeg har nu noget at arbejde videre med. :)

Mvh
Niels

www.NIELS-MODELTOG.dk
Dansk epoke IVb. CS3, MS2 & Traincontroller Gold.

Søren
Lokomotivfører
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Indlæg af Søren »

Ingen årsag. Du spørger bare hvis der er noget.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Besvar