Hvad kan jeg med et digitalt togsæt

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
Masto
Trafikelev
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: h0
Geografisk sted: Aalborg

Hvad kan jeg med et digitalt togsæt

Indlæg af Masto »

Hej alle sammen jeg har et gammelt Lima anlæg med skinner og MZ 1426 tog til. Måden det fungere på er jo meget simpelt. Sættet er ikke helt mit så vil gerne have mit eget og begynde på bygge min egen modelbane. Jeg har kigget på nogle startsæt jeg synes Märklin 60653 Mobile Station med skinner og tog til er meget tiltalene. Hvis der var nogle af jer der kunne fortælle mig noget om hvordan et digitalt togsæt fungere ville det være en stor hjælp og evt. hjælpe med hvad man skal gå og kigge efter.

Hilsen Masto.
Søren
Lokomotivfører
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Hvad kan jeg med et digitalt togsæt

Indlæg af Søren »

Hejsa

Jeg kan se du bor i Aalborg. Det er meget nærliggende at smutte forbi Hobbykæden i Nr. Sundby og få lidt inspiration.

Med et digitalt startsæt lægger du et godt fundament for at kunne udvide din modeljernbane med flere tog, fjernstyrede sporskifter osv. En forhandler kan hjælpe dig med at træffe dit valg og vise dig mulighederne. Det er meget nemmere hvis du selv får syn for sagen end at vi forsøger at beskrive det for dig. Der er lige så mange forslag til hvad du skal gøre, som der kommer svar på spørgsmålet. :-)

Har du andre bekendte som kører med modeljernbane? Så er det altid en fordel at vælge samme system som dem. Det kan være 3-skinne (Märklin) eller 2-skinne-drift (alle andre). En forhandler kan hjælpe dig med hvad det helt konkret betyder. Det er nemmere at se end at beskrive.

Märklin Digital komponenterne virker med begge systemer, så her har valget at skinnesystem ingen betydning.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

moppe
Lokomotivfører
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Indlæg af moppe »

Hej Masto

Et digitalt tog fungerer mere eller mindre på samme måde som dit nuværende - bare meget bedre.

Rent teknisk handler det om at du med en digitalstyring får mulighed for at styre flere tog uafhængigt af hinanden, gennem de to ledninger der går ned til sporet. Din digitalstyreenhed, "snakker digitalt" ud i sporet og sender styrekommandoer til de enkelte lokomotiver/togsæt. I hvert lokomotiv, sidder der en dekoder, som lytter efter, hvad der bliver sendt til den og oversætter det til henholdsvis kørsel (hastighed og retning) og funktioner (tænd/sluk af lys og lyd).

Hvis du vil starte fra en frisk, skal du starte med digitalt. Det er så meget sjovere end analogt. Om det skal være Märklin digitalsystem, eller noget helt andet er op til dig. Du skal ud at prøve nogle af de forskellige der findes.

Angående skinner, så kig omkring dig som også Søren skriver. Vælg noget der er kompatibelt med det andre i den omgangskreds benytter, så i kan "køre tog" sammen.

Klaus
esben2009
Ledvogter
Skinnesystem: C-skinner

Indlæg af esben2009 »

De mange digitale funktioner kan man godt blive bidt af, så tænk især gerne lidt over det med lydfunktioner da det kan bestemme dit valg af tog og startsæt. Kun de større startsæt har hele pakken med alle funktionerne.

Hvis der ikke lige er et startsæt som kan det du vil have, så bemærk startsættet 29000 fra Märklin som er uden tog og vogne. Så kan du selv købe det til som du skal bruge, det kunne f.eks. være et tog med Telex koblinger hvor du kan frakoble vogne hvor som helst på banen for nu at nævne noget af det som du med fordel kan bruge digital styring til.

De C-skinner som er i startsættene er nu i øvrigt ret solide, det betyder noget hvis det er en bane som skal samles og skilles ad.

Læg også gerne mærke til at Trix har de samme kvaliteter som Märklin, bare som et 2 skinne system.
Masto
Trafikelev

Indlæg af Masto »

Tak for de gode råd nu har jeg søgt efter Trix de mobile stationer man kan få ligner da Marklins hvad er forskellen på dem?
moppe
Lokomotivfører
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Indlæg af moppe »

Navneskiltet på fronten.

Trix og Märklin er handelsnavne fra samme firma.
Trix er skala n tog og skala H0 tog til toskinnedrift.
Märklin er skala z, H0 treskinnedrift, større skaler og et omfattende digitalsystem.

Klaus
Søren
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af Søren »

Masto skrev:Tak for de gode råd nu har jeg søgt efter Trix de mobile stationer man kan få ligner da Marklins hvad er forskellen på dem?
Der er ingen forskel. Det er samme produkt. Det er blot brandingforskelle, som grøn knap og Trix logo. Du kan mixe Märklin og Trix Mobile Station som du ønsker. Uanset om du vælger Trix eller Märklin som startsæt, så hedder digitalsystemet "Märklin Digital".

Her kan du læse mere om hvordan Märklin Digital fungerer: http://baneforum.dk/viewtopic.php?f=6&t=1149. Der kan du også se, hvordan du senere kan udvide systemet, hvis du vælger at satse på Märklin Digital.

OBS! Vær opmærksom på at der er Mobile Station 1 og Mobile Station 2. Hvad end du gør, så hold dig til Mobile Station 2. Mobile Station 1 er udgået og bliver ikke længere udviklet.

Heldigvis er der visuelle forskelle, så Mobile Station 1 og Mobile Station 2 er lette at genkende. :-)
mobilestation.png

Med venlig hilsen
Søren

Søren
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af Søren »

moppe skrev:Märklin er skala z, H0 treskinnedrift, større skaler og et omfattende digitalsystem.
...et omfattende digitalsystem som ikke begrænser sig til brug med Märklins produkter alene. Værd at understrege. :-)

Med venlig hilsen
Søren

Søren
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af Søren »

Masto skrev:Tak for de gode råd nu har jeg søgt efter Trix de mobile stationer man kan få ligner da Marklins hvad er forskellen på dem?
Hvilken type startsæt er det du leder efter? Hvad ser du gerne køre på dit anlæg?

Med venlig hilsen
Søren

Masto
Trafikelev

Indlæg af Masto »

Søren Lauritsen skrev:
Hvilken type startsæt er det du leder efter? Hvad ser du gerne køre på dit anlæg?
Tak for hjælpen til mit spørgsmål. I starten er det lidt ligegyldigt da jeg er relativt ny i det hele. Jeg regner med at jeg skal igang med at lave min egen bane med landskab og det der hører til.

Billede
ÖBB 1044 har jeg tænkt lidt over faktisk
Besvar