Køreledning eller ej?????

Forum for alle spørgsmål om modeljernbaner i alle skalaer. Her kan du debattere og stille spørgsmål om emner, der ikke finder plads i de andre fora.
cmq
Godsforvalter
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Geografisk sted: Kvistgård

Køreledning eller ej?????

Indlæg af cmq »

hej Allesammen.

Har lige læst sørens indlæg om køreledninger. Søren har valgt at fjerne sine køreledninger af forskellige årsagere.
Da jeg er igang med at bygge ny bane op, kunne det være interesant at høre om folks meninger og især erfaringer om køreledninger.
Har aldrig selv haft det på mine baner, men havde faktisk besluttet mig for at denne gang skulle det være.
Jeg synes køreledninger er pæne og ligesom giver et 3D billede af hele banen.
Havde ikke tænkt mig der skulle være strøm i men kun være der som pynt.
Læste engang om en der havde bundet sine pantografer "ned" så de ikke kørte på selve køreledningen.
Christian Q
Esu Ecos 50200
Train controller gold 8.0
Tranprogrammer, +hardware
esben2009
Ledvogter
Skinnesystem: C-skinner

Re: Køreledning eller ej?????

Indlæg af esben2009 »

På vores bjergbane har der fra start af været indgået det kompromis, at det ikke var muligt alle steder at skabe højde nok til køremaster, og vi derfor ikke kunne køre med pantograferne oppe. Det har vi fortrudt.

En prøvestrækning er det dog blevet til, det virker, og som junior siger, det er proff.

Næste gang skal banen konstrueres med henblik på kørsel med køreledninger og pantograferne oppe. Det vil sikkert give sine udfordringer, og til den tid vil jeg måske se anderledes på det, men lige nu er jeg indstillet på at prøve det.
Søren
Lokomotivfører
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Indlæg af Søren »

Hejsa

Mit problem var sådan set ikke at holde pantograferne oppe, det var mere udfordringen med at vedligeholde køreledningen. Det er en utrolig følsom størrelse og ledningerne bøjer meget let. Hvis de kommer ud af position så vil det give problemer for de forskellige strømaftagere på lokomotiverne.

Strømaftagere af typen Einholm (altså én enkel arm) er særligt sårbare, hvorimod pantografer (fire arme) er langt mere stabile.

Jeg oplever også at de kan hænge fast i køreledningen ved bare den mindste ujævnhed.

Jeg siger ikke at det ikke kan lade sig gøre, for det kan det sagtens, men det kræver tålmodighed og det kræver at man er over sin køreledning med vedligehold.

Se evt. mere her: viewtopic.php?f=3&t=693

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

moppe
Lokomotivfører
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Indlæg af moppe »

Hej Christian.

Jeg har nok mere "køre tog erfaring" end de fleste, med 20 års drift af "min" modelbane i Hadsten.

Ud fra dette har jeg taget et personligt valg til min egen samling, der går på at jeg ingen elllokomotiver har (okay, det er også løgn, min EuroSprinter med defekt gearkasse har jeg stadigvæk). Så skal jeg bygge anlæg bluver det uden elledninger.

Ud over dette syntes jeg at det er skide flot med overledninger, som Søren havde det på sit modulanlæg, uanset om strømoptagere er oppe eller nede.
Jeg har set en del der begrænser fjedervandringen på strømoptagerne, så de sidder 1-2 mm under ledningerne. Det syntes jeg ser godt ud og det mindsker risikoen for "uheld" betragteligt.
Men det er stadigt en kæmpe opgave at vedligeholde overledninger.

Klaus
cmq
Godsforvalter
Geografisk sted: Kvistgård

Indlæg af cmq »

Hvad er der, der skal vedligeholdes hvis man ikke "bruger" køreledningerne?
Christian Q
Esu Ecos 50200
Train controller gold 8.0
Tranprogrammer, +hardware
moppe
Lokomotivfører
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Indlæg af moppe »

Køreledningen.

Hvis den er fin og tynd, er den skrøbelig. Der skal ikke meget til, før det hænger lidt og kommer der så et lokomotiv forbi, så hænger det lidt mere.

Men som skrevet er det flot!

Klaus
Miwes
Godsforvalter
Skinnesystem: Märklin c

Indlæg af Miwes »

Jeg har altid haft den opfattelse at køreledninger er så grimme i virkelighedens verden og derfor kommer de ikke på min bane, men retfærdig skal det siges, at det bidrager med realisme til modelbanen og det fascinerer mig.

I starten ville vælge e-lok fra, men har indkøbt en del og burde så også bruge køreledninger på min bane, men det er som sagt valgt fra, men har nu heller ikke sigtet efter stor realisme på min H0 bane.

Vh. Michael
henho
Lokomotivfører
Skinnesystem: PIKO A Peco Roco
Geografisk sted: Ringkøbing

Indlæg af henho »

Jeg har af naturlige årsager (Jylland, epoke 3) fravalgt køreledninger.

Men hvis jeg kørte tysk epoke 3, var overledning evt. uden funktion da bestemt en mulighed.
Under alle omstændigheder ville der ikke uden overledning komme et lok med pantografer på skinnene. Det ser altså for vissent ud !.
Med venlig hilsen

Henrik

2-skinne, medlem af SdMJK. Bruger Z21 på hjemmebanen.
gmmz
Lokomotivfører
Skinnesystem: Tillig
Geografisk sted: Stilling

Indlæg af gmmz »

Jeg vil på sigt gerne have køreledning, køreepoke fra ca 1985 og fremefter..
jeg har intet problem med at køre med et ellokomotiv,
selvom jeg ikke har fået monteret køreledningerne endnu..
det at modellerne kan køre er det vigtigste..
der er jo heller ikke påfyldt diesel på et diesellokomotiv
eller rigtig ild i fyrkammeret på en damper
Modelbane er altid et kompromis af flere ting,
her er lige et par billeder fra Rendsburg fremotræf 2014
IMG_7398.JPG
IMG_7399.JPG
IMG_7403.JPG
IMG_7412.JPG
IMG_7413.JPG
IMG_7414.JPG
IMG_7418.JPG
IMG_7439.JPG
IMG_7440.JPG
IMG_20140503_162341.jpg
IMG_20140503_162439.jpg
mvh
Søren Andersen

medlem af fremo,Fremodern, H0 2 skinne digital
Miwes
Godsforvalter
Skinnesystem: Märklin c

Indlæg af Miwes »

Det er jo fantastiske flotte moduler og i det færdige look ser man jo næsten ikke disse køreledninger, men de er der til at højne realismen, så forstår hvis man komme i tvivl. ;-)

Vh. Michael
Besvar