I denne tid får svenske Hector Rail leveret nye lokomotiver i form af typen Vectron fra Siemens. I lighed med alle Hector Rails andre lokomotiver, får disse også navne. Hidtil har Hector Rail døbt deres lokomotiver efter personer fra filmens verden, som regel angivet ved efternavnet på karakteren, og som regel efter et tema. Imidlertid er Hector Rail begyndt at gå lidt væk fra filmens verden, og deres Vectron, også kaldet 243, har navne efter folk, som har bidraget med et eller andet til jernbanen. Disse personer er også kun angivet ved deres efternavn, så her kommer quizzen. Hvem er alle disse personer?
Jeg søger svar på disse, fordi jeg ikke kender alle personerne, og dem som jeg ikke kender, får jeg flere forskellige svar på, når man søger rundt på nettet. Derfor tænkte jeg, at lade os gøre det til lidt underholdning for os alle sammen, og lad os alle blive bare en lille smule klogere.
Jeg har udfyldt en enkel som en start.
Listen er som følgende:
243 001 Curtius-Kniffler
243 002 Wöhler
243 103 Stephenson
243 104 Werner
243 105 Westinghouse
243 106 Ericsson
243 107 Chapelon
243 108 Mallet
Anatole Jules Théodore Mallet, født den 23 maj 1837, død den 10 oktober 1919, fransk-schweizisk ingeniør. Opfinder og konstrutør af mallet-lokomotivet. Nok mest kendte typer er de amerikanske Big Boy og Challenger.
243 109 Vanderbilt
243 110 Brunel
243 111 Baldwin
243 112 Gölsdorf
243 113 Pullman
243 114 Heusinger von Waldegg
243 115 Trevithick
243 116 Buchli
243 117 De Glehn
243 118 Kruckenberg
243 119 Pihl
243 120 Nyblom
Personer ved jernbanen
-
- Godsforvalter
- Indlæg: 132
- Tilmeldt: 27 apr 2015, 21:01
- Digital: Nej
- Scale: H0 - 2-rail
- Skinnesystem: Roco Line
- Geografisk sted: Devils Island
- Kontakt:
Personer ved jernbanen
Med venlig hilsen
Rene
_____________________________________
Moderne tog på danske skinner
Rene
_____________________________________
Moderne tog på danske skinner
-
- Lokomotivfører
- Indlæg: 4588
- Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Geografisk sted: Hammel
- Kontakt:
Re: Personer ved jernbanen
Sådan frit fra leveren her en sen aften
243 103 Stephenson
Ham med Rocket
243 105 Westinghouse
George Westinghouse, elsystemer signalsystemer og ikke mindst bremser.
243 107 Chapelon
André Chapelon Et eller andet med formen på en fyrkasse, fransk ingeniør.
243 110 Brunel
Isambard Kingdom Brünel, ingeniør fra England, broer og jernbaner
243 111 Baldwin
Matthias Baldwin, lokomotivbygger
243 113 Pullman
George Pullmann, luksustogenes fader.
243 114 Heusinger von Waldegg
Edmund, opfinder af Heusinger styring til damplokomotiver, tysk ingeniør
243 115 Trevithick
Richard, englænder, den første til at bygge et damplokomotiv
243 116 Buchli
Jakob, schweitzer, opfinder af "Buchli-Antrieb", udviklet ved BBC
243 117 De Glehn
Alfred George, franskmand, opfinder af de Glehn compound systemet, med lavtryks og højtrykscylindre. Byggede hurtige og effektive lokomotiver.
243 118 Kruckenberg
Franz - skinnezeppelin og fliegende hamburger...
Klaus
243 103 Stephenson
Ham med Rocket
243 105 Westinghouse
George Westinghouse, elsystemer signalsystemer og ikke mindst bremser.
243 107 Chapelon
André Chapelon Et eller andet med formen på en fyrkasse, fransk ingeniør.
243 110 Brunel
Isambard Kingdom Brünel, ingeniør fra England, broer og jernbaner
243 111 Baldwin
Matthias Baldwin, lokomotivbygger
243 113 Pullman
George Pullmann, luksustogenes fader.
243 114 Heusinger von Waldegg
Edmund, opfinder af Heusinger styring til damplokomotiver, tysk ingeniør
243 115 Trevithick
Richard, englænder, den første til at bygge et damplokomotiv
243 116 Buchli
Jakob, schweitzer, opfinder af "Buchli-Antrieb", udviklet ved BBC
243 117 De Glehn
Alfred George, franskmand, opfinder af de Glehn compound systemet, med lavtryks og højtrykscylindre. Byggede hurtige og effektive lokomotiver.
243 118 Kruckenberg
Franz - skinnezeppelin og fliegende hamburger...
Klaus
Mine sider: http://www.modelbaneeuropa.dk og http://www.moppe.dk
Dette forum: http://www.baneforum.dk
Dette forum: http://www.baneforum.dk
-
- Lokomotivfører
- Indlæg: 5299
- Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Skinnesystem: Flex
- Geografisk sted: Malling
- Kontakt:
Re: Personer ved jernbanen
Jeg synes George Stephenson er en af de mest interessante personer i jernbanehistorien. I 1829 vandt han Rainhill konkurrencen, som blev startskuddet til den moderne jernbane. George Stephenson betragtes af mange som jernbanens fader.
Rainhill konkurrencen gik ud på at finde det bedste lokomotiv til jernbanen mellem Manchester og Liverpool. Verdens første inter city jernbane. Der var mange indslag og mange sære opfindelser. Stephenson og søn byggede det mest robuste lokomotiv, robust på alle måder, og det var de andre deltagere overlegent i teknisk design, hastighed og kvalitet. Når de andre lokomotiver brød sammen, var det Stephensons lokomotiv der kørte ud og underholdte tilskuerne langs banen, mens der blev skruet og justeret på den nedbrudte deltager. Tilsyneladende var Stephensons lokomotiv helt upåvirket af denne ekstraopgave.
Vinderlokomotivet hed Rocket og var designet af sønnen Robert. Det var dog faderen der gav ideen der vandt konkurrencen. Deres lokomotivdesign var så epokegørende, at det dannede grundlag for alle dampmaskiner produceret siden. Ideen bestod i at benytte et kedeldesign med en masse rør, og dermed øge den overflade hvormed vandet blev varmet op. Ideen til kedlen var fransk, men det var Stephenson der proppede den i et lokomotivdesign.
Spørgsmålet er så hvem af de to Hectorrail mener, for det kan være både far eller søn - eller begge.
Få år efter Rainhill konkurrencen leverede Stephensons lokomotivfabrik lokomotivet Adler (1835) (type Patentee 2-2-2) til den første tyske jernbane mellem Nürnberg og Fürth. Dermed var linjen lagt til vores alle sammens modeljernbane.
Rainhill station betjenes stadig af tog, her små 187 år senere, hvis man skulle få lyst til at besøge arnestedet for jernbanen som vi kender den. Rainhill station og den tilhørende bro (i øvrigt også designet af George Stephenson) har en såkaldt "Grade II listing", hvilket betyder at den har så stor historisk betydning, at den skal bevares med alle midler mulige.
Rocket er i øvrigt også bevaret, om end i ombygget tilstand. I 1860 blev den doneret til patentkontorets museum. Den kan i dag ses på Science Museum of London.
Rainhill konkurrencen gik ud på at finde det bedste lokomotiv til jernbanen mellem Manchester og Liverpool. Verdens første inter city jernbane. Der var mange indslag og mange sære opfindelser. Stephenson og søn byggede det mest robuste lokomotiv, robust på alle måder, og det var de andre deltagere overlegent i teknisk design, hastighed og kvalitet. Når de andre lokomotiver brød sammen, var det Stephensons lokomotiv der kørte ud og underholdte tilskuerne langs banen, mens der blev skruet og justeret på den nedbrudte deltager. Tilsyneladende var Stephensons lokomotiv helt upåvirket af denne ekstraopgave.
Vinderlokomotivet hed Rocket og var designet af sønnen Robert. Det var dog faderen der gav ideen der vandt konkurrencen. Deres lokomotivdesign var så epokegørende, at det dannede grundlag for alle dampmaskiner produceret siden. Ideen bestod i at benytte et kedeldesign med en masse rør, og dermed øge den overflade hvormed vandet blev varmet op. Ideen til kedlen var fransk, men det var Stephenson der proppede den i et lokomotivdesign.
Spørgsmålet er så hvem af de to Hectorrail mener, for det kan være både far eller søn - eller begge.
Få år efter Rainhill konkurrencen leverede Stephensons lokomotivfabrik lokomotivet Adler (1835) (type Patentee 2-2-2) til den første tyske jernbane mellem Nürnberg og Fürth. Dermed var linjen lagt til vores alle sammens modeljernbane.
Rainhill station betjenes stadig af tog, her små 187 år senere, hvis man skulle få lyst til at besøge arnestedet for jernbanen som vi kender den. Rainhill station og den tilhørende bro (i øvrigt også designet af George Stephenson) har en såkaldt "Grade II listing", hvilket betyder at den har så stor historisk betydning, at den skal bevares med alle midler mulige.
Rocket er i øvrigt også bevaret, om end i ombygget tilstand. I 1860 blev den doneret til patentkontorets museum. Den kan i dag ses på Science Museum of London.
Med venlig hilsen
Søren
2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/
-
- Godsforvalter
- Indlæg: 132
- Tilmeldt: 27 apr 2015, 21:01
- Digital: Nej
- Scale: H0 - 2-rail
- Skinnesystem: Roco Line
- Geografisk sted: Devils Island
- Kontakt:
Re: Personer ved jernbanen
Lidt den samme problemstilling kan ses her omkring Hector Rails 141:
141 001-8 Ripley
141 002-6 Kiddo
141 003-4 Starling
Starling er Clarice Starling fra Ondskabens øjne spillet af Jodie Foster.
Kiddo er Beatrix Kiddo fra Kill Bill spillet af Uma Thurman.
Ripley er ikke The Talented Mr. Ripley spillet af Matt Damon, men Ellen Ripley fra Alien-filmene spillet af Sigourney Weaver.
Hector Rail præsenterer deres 141 som Queen of Traction, altså er de damer, og 141 001 må derfor være Ellen Ripley.
Sørens indlæg er mere end svar nok til at besvare denne lille leg. Men interessant er det, at der faktisk var 2 personer bag The Rocket. De fleste tænker nok kun på George Stephenson, og jeg tror også at Hector Rail er gået efter den mest indlysende person i deres navnegalleri, nemlig The Rockets skaber(e) ;)
Med venlig hilsen
Rene
_____________________________________
Moderne tog på danske skinner
Rene
_____________________________________
Moderne tog på danske skinner
-
- Godsforvalter
- Indlæg: 132
- Tilmeldt: 27 apr 2015, 21:01
- Digital: Nej
- Scale: H0 - 2-rail
- Skinnesystem: Roco Line
- Geografisk sted: Devils Island
- Kontakt:
Re: Personer ved jernbanen
243 104 Werner
Bedste bud på denne må være Ernst Werner Siemens (von Siemens fra 1888), 13 december 1816 – 6 december 1892. Jeg tror ikke det behøver en nærmere introduktion, hvad der er kommet fra hans hænder.
243 109 Vanderbilt
Cornelius Vanderbilt, 27 maj 1794 – 4 januar 1877. Amerikansk forretningsmand og byggematador. Havde interesse i jernbaner og skibsfart. Grundlagde blandt andet The New York Central Railroad.
243 112 Gölsdorf
Karl Gölsdorf, 8 juni 1861 – 18 marts 1916. Opfinder af den sideforskydelige aksel, som især er anvendt på 4- og 5-koblede damplokomotiver.
Bedste bud på denne må være Ernst Werner Siemens (von Siemens fra 1888), 13 december 1816 – 6 december 1892. Jeg tror ikke det behøver en nærmere introduktion, hvad der er kommet fra hans hænder.
243 109 Vanderbilt
Cornelius Vanderbilt, 27 maj 1794 – 4 januar 1877. Amerikansk forretningsmand og byggematador. Havde interesse i jernbaner og skibsfart. Grundlagde blandt andet The New York Central Railroad.
243 112 Gölsdorf
Karl Gölsdorf, 8 juni 1861 – 18 marts 1916. Opfinder af den sideforskydelige aksel, som især er anvendt på 4- og 5-koblede damplokomotiver.
Med venlig hilsen
Rene
_____________________________________
Moderne tog på danske skinner
Rene
_____________________________________
Moderne tog på danske skinner