Lære CV programmering af dekodere

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Niels
Godsforvalter
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Lære CV programmering af dekodere

Indlæg af Niels »

Hejsa,
Jeg vil meget gerne i gang med at lege med CV programmering af specielt mine m83/m84 dekodere via min CS3. Det skal nævnes, at jeg er totalt nybegynder på dette felt. Det meste dokumentation jeg kan finde omkring emnet, synes dog at relatere til programmering via CS2 og så vidt jeg kan se, er der en hel del forskel på hvordan de 2 generation CS håndterer opgaven. Eller hur?
Nogen anbefalinger med gode links eller litteratur?
pft.

Mvh
Niels

www.NIELS-MODELTOG.dk
Dansk epoke IVb. CS3, MS2 & Traincontroller Gold.

Ksn1205
Ledvogter

Re: Lære CV programmering af dekodere

Indlæg af Ksn1205 »

Hvis det ikke er de helt nye med mfx skal de på din programings spor hvis du ville læse cv værdier. Ellers så er der ellers at gå ind i den decoder du ville ændre når du har valgt ændre artikel og i den ... til højre som er blå kan man se cv værdier og man kan så læsse den fil som ligger i cs3 som er med de ting der passer til m83 eller m84.

Det skal lige nævnes at jeg mener de skal være indvæv format for at man kan ændre nogen spænde ting. Så kontakt 10 skal være på on
Niels
Godsforvalter
Kontakt:

Indlæg af Niels »

Hej KSN,
Tak for din kommentar. Det jeg leder efter er en slags instruktion for "næsten"-begyndere udi CV programmering med CS3. Dvs. hvad er "den" og "den" knap i "Konfig" menuen beregnet til. Altså, hvordan følger man den røde tråd? Og gerne krydret med eksempler. En sådan form for tutorial tror jeg mange kunne bruge. ;)

Mvh
Niels

www.NIELS-MODELTOG.dk

Søren
Lokomotivfører
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Indlæg af Søren »

Hej Niels

Du får lige lidt teori først.

CV programmering i al sin enkelhed drejer sig om én ting: At ændre værdier i et register, og derved opnå foruddefinerede resultater.

CV betyder Configuration Variable (konfigurationsvariabel) og består af et CV-nummer (ofte refereret til som blot CV. F.eks. er nummer 8 betegnet CV 8), samt en værdi.

Langt de fleste dekodere har en CV-tabel med forskellige værdier du kan ændre på. Manualen til dekoderen beskriver omfanget af CV-tabellen og hvilken betydning din ændring af CV'er vil få.

Der findes et sæt standard CV'er, som dekodere bør understøtte. Numrene ligger blandt de første 29 CV i CV-tabellen. Efter CV 29, så er det ofte meget forskelligt hvilke muligheder der er. For rigtig mange dekodere er det lig med ingen muligheder. Det kan derfor godt betale sig, at kigge i manualen til dekoderen inden du køber, så du kan danne dig et indtryk af mulighederne. Jo større CV-tabel, jo flere muligheder; eller sådan er det i hvert fald ofte.

Både Märklins (fra mLD3, mSD3) og ESUs dekodere har adskillige muligheder for at justere på forskellige indstillinger. Dekodere fra Lenz og Zimo byder også på mange muligheder.

Udlæsning af CV-værdier sker fra programmeringssporet. Det er kun hvis dekoderen (og centralen) understøtter andre muligheder at det er muligt at udlæse værdierne direkte fra dekoderen når den sidder i anlægget.

Märklins nyeste dekodere supporterer mfx, hvilket gør det muligt at udlæse værdier direkte fra dekoderen i anlægget. Med mfx har du ikke behov for et programmeringsspor, desuden skal du ikke huske et CV-nummer. Mfx-indstillingerne består i stedet af et navn og en værdi. Filosofien bag mfx-indstillingerne er, at det er nemmere at huske "Acceleration" end det er at huske "CV 3". Værdien kan tage form af valgmuligheder, så du heller ikke skal huske et tal.

For mfx-indstillinger og CV'er er princippet dog det samme: Du ændrer en værdi, og dekoderen ændrer sin opførsel.

Ved programmering af dekoderen kan du godt ændre værdien mens dekoderen sidder i anlægget. Princippet hedder "Programming on Main" eller "POM". Både Central Station 2 og Central Station 3 supporterer POM. Det er ikke alle CV'er du kan skrive til med POM. CV-tabellen i manualen beskriver hvilke CV'er der er POM-kompatible. Det er dog efterhånden de fleste. En Central Station 2 eller Central Station 3 har en "POM" knap inde i konfigurationen af dekoderen. Her kan du vælge den, og skrive til dekoderen direkte.

Som før nævnt: Du kan dog kun udlæse værdier fra programmeringssporet. På Märklin Central Station 2 og Central Station 3 er det kun mfx der gør det muligt at udlæse uden programmeringsspor. Jeg vil klart anbefale dig at benytte mfx, hvis din dekoder supporterer det.

DCC eller Motorola
Ved Märklins ikke-mfx-dekodere af den ny type har du mulighed for at benytte DCC. Jeg vil her anbefale dig at benytte DCC, da mulighederne for leg med CV'er er større på DCC end det er på det gamle Motorola-format (det der kaldes "fx" eller "mm2". Ikke at forveksle med mfx; det er IKKE det samme). Motorola-formatet er gammelt og håbløst, og for længst opgivet. Det eksisterer kun pga. bagudkompatibilitet. På Märklins stationære dekodere (m83 og m84) slår du dekoderen i DCC format ved at sætte DIP-switch 10 til "ON" på museklaveret forest på dekoderen.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Niels
Godsforvalter
Kontakt:

Indlæg af Niels »

Hej Søren,

Tak for din fyldige forklaring. Jeg har som også angivet i en anden tråd her på forum, lavet mit anlægs digitale setup med DCC. Og jeg (tror jeg) begynder langsomt at forstå mere og mere af CV funktionerne. Meeen jeg kan nu ikke lade være at tænke på om en eller anden (gæt selv..) kunne lokkes til at lave en lille video omkring programmering af eks. en 60831 til styre, igen eks. et lyssignal (blot 2 simple lysdioder) og vel at mærke baseret på opsætningen i CS3. Netop fordi udseendet på CS2 og CS3 er noget forskelligt. I relation til dette har jeg læst det udmærkede indlæg om at Styre lys med 60831.
Blot et par sidste spørgsmål, hvortil jeg lige hiver et gammelt billede frem (glem den røde pil):
60831_2.JPG
60831_2.JPG (27.14 KiB) Vist 7256 gange
Sådan ser CS3, fane 3 på alle mine m83'ere pt. ud. De måske banale spørgsmål er:
1) Kan disse 5 linier slettes eller skal jeg blot glemme alt om dem? Jeg antager at feltet "POM" klikkes af, da alle dekodere nu er monteret og dermed tilsluttet på kørestrømmen på CS3.
2) Hvis jeg således selv ønsker at lege videre med ideen beskrevet ovenfor, skal der vel tilføjes et par linier i listen. Men skal der først loades en fil (60831.cs2 eller noget i den retning) fra hukommelsen for at kunne tilføje de nye linier? Et tryk på knappen "Tilføj CV" synes jeg ikke umiddelbart bevirker en ny linie i listen. Det er måske her på dette sted jeg er mest i tvivl om processen. Selve ændring af de enkelte CV'er tror jeg er forstået.

I øvrigt tak for tålmodigheden :) :)

Mvh
Niels

www.NIELS-MODELTOG.dk

Ksn1205
Ledvogter

Indlæg af Ksn1205 »

Hvis du trykker på den der hedder læs så kommer der en fil frem hvor der en til m83 og en til m84 og der er alle de linjer / cv'er du har brug for.

Du kan også tilføje dem selv som du skriver men der skal du selv ind og skrive hvad cv du ville ændre. Det før du ved at trykke på det tak og skrive et nyt.
Søren
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af Søren »

Hej Niels

Tabellerne med CV i CS3 er ren og skær dit værktøj. Du kan kalde det en skabelon for redigering af dekoderens CV'er. De er ikke låst til dekoderens egentlige CV-tabel. Du har derfor fuld mulighed for at slette løs, og oprette nye rækker, så du får skabt en CV-tabel for dekoderen med kun de CV'er der giver mening for dig.

Eksempel:
Hvis dekoderens manual beskriver en 3 CV'er som du ofte benytter, og du aldrig benytter de andre. Så står det dig frit for at skabe en tabel med kun de 3 CV'er.

Du har mulighed for at gemme skabelonen og benytte den ved konfiguration af andre dekodere. Central Station husker også de standardværdier som du vælger og gemmer dem i skabelonen. Du kan derfor skabe en skabelon med dine foretrukne indstillinger, og når du får en ny dekoder kan du indlæse filen og lynhurtigt konfigurere den ny dekoder med dine indstillinger.

Princippet med skabeloner er det samme for CS2 som med CS3.
Niels skrev: 23 aug 2017, 08:19 1) Kan disse 5 linier slettes eller skal jeg blot glemme alt om dem? Jeg antager at feltet "POM" klikkes af, da alle dekodere nu er monteret og dermed tilsluttet på kørestrømmen på CS3.
Jf. ovenstående så er svaret ja; du kan slette dem, hvis du ikke har noget at bruge dem til. Som KSN skriver, så findes der allerede en skabelon som indeholder de mulige værdier for 60831. Den kan du bruge, når du skal redigere dekoderens indstillinger.
Niels skrev: 23 aug 2017, 08:19Et tryk på knappen "Tilføj CV" synes jeg ikke umiddelbart bevirker en ny linie i listen. Det er måske her på dette sted jeg er mest i tvivl om processen.
Nye linjer tilføjes nederst i tabellen, jeg tænker du bare skal scrolle lidt i tabellen. På CS3 trækker du bare i den med fingeren, så skulle den nye række komme til syne. Du kan også bemærke størrelsen på scrollbaren (den grå linje) i siden af tabellen, jf. dit skærmbillede, indikerer den at der er mere længere nede (den når ikke helt i bund).

Scrollbaren når ikke helt i bund, så der er mere efter sidste linje. Træk i tabellen med fingeren for at se det.
Scrollbaren når ikke helt i bund, så der er mere efter sidste linje. Træk i tabellen med fingeren for at se det.
cs3_scrollbar.PNG (106.29 KiB) Vist 7187 gange

Du behøver ikke indlæse en skabelon for at tilføje nye linjer, hvis du ikke ønsker at benytte skabelonerne, kan du blot tilføje en linje; alternativt ændre CV-nummeret på en eksisterende linje og skrive til den. Tabellen er udelukkende et visuelt værktøj.

I forhold til m83 og lys
Hvis du indlæser skabelonen for m83 (60831), så skal du finde de CV'er der styrer udgangene for de porte du vil tilslutte dine LED til. Typisk er standardværdien 18, fordi dekoderen er forudbestemt til at være en sporskiftedekoder. Det skal vi have lavet om.

Du skal herefter bestemme hvordan dioden skal tænde og slukke. Du har et par valgmuligheder, men for et lyssignal ville det se flot ud, hvis dioden stille og roligt fader ind og ud.

Dette gør du ved at sætte CV'et for porten til 136 (i manualen er det beskrevet som "zoom"). Et blødt tænd og sluk. Jeg benytter det f.eks. også til lamper i huse.

Bemærk at når du vælger POM, så vil du skrive til dekoderen i anlægget. Dette sker automatisk når du ændrer værdien. Du skal derfor ikke gøre andet end at ændre værdien. Bemærk at CS3 skriver at den skriver til dekoderen, og fortæller dig med et "OK" når det er gjort.

Jeg har optaget en hurtig video, som gennemgår ovenstående.

Med venlig hilsen
Søren

Niels
Godsforvalter
Kontakt:

Indlæg af Niels »

Hej Søren,

PERFEKT - TAK!!
Dette var lige præcis den slags informationer jeg havde brug for til at komme videre. Og som jeg har undret mig dybt over, at Märklin ikke selv har medtaget i deres dokumentation. Jeg tror det kunne have sparet mange, især nye CS3 brugere som mig, for en hel del hovedbrud. Eksempelvis bare det at vide hvad der menes, når der står "OK" på en linie i CV-listen. Eller at forstå om "ubenyttede" CV-linier skal slettes fra listen eller ej.
Jeg kan nu også gennemskue mit problem med at indsætte en ny linie i en CV-liste, der ganske enkelt skyldes at jeg har vænnet mig til at anvende en mus når jeg hopper rundt i menuerne. Med musen er det således pt. ikke muligt at scrolle helt i bund i CV-listen og dermed se en ny tilføjet linie. Havde jeg brugt touch-funktionen var det ikke sket, og jeg håber indtrængende at Märklin får fikset den bøf. De to metoder skal fungere ens!
Jeg vil hurtigst muligt få afprøvet hele processen på mit anlæg.
Endnu en gang tak for den hurtige og velkvalificerede hjælp. :D

Mvh
Niels

www.NIELS-MODELTOG.dk

Niels
Godsforvalter
Kontakt:

Indlæg af Niels »

Hej igen,
Jeg har nu haft lejlighed til at øve mig lidt CV i programmering. Lavede dertil en lille testopstilling med en rød og en grøn lysdiode sluttet til en adresse på den m83, der var udset til forsøgene. Adressen var 111. Selve programmeringen med udgangspunkt i Sørens beskrivelse og video gik ganske let. Så langt så godt.
Men jeg undrer mig over følgende detaljer:
- Jeg omstillede CV for rød og grøn udgang til værdien 136 og gemte dette i CS3. Dekoderen responderer herefter korrekt med denne opsætning. Men efter at CS3'en har været slukket og tændt igen, viser CV-listen ikke længere at den pågældende adresse har fået ændret i disse CV'er. Men de virker stadig. Dette forekommer ikke logisk. Gør jeg noget forkert?
- Jeg har meget svært ved at finde en brugbart ikon til så simpel en funktion som at switche mellem 2 lysdioder. Dvs. en simpel omskifter. Jeg har prøvet med et DB signal med 2 lamper, men nej - der skal ved denne opsætning, trykkes 2 gange for: sluk diode1, tænd diode 2. Eller den anden vej: sluk diode 2, tænd diode 1. Prøvede også med et "sporskifte-ikon", men no luck. Hvad er den rette "knap", der skal vælges? Der må da være en omskifter?
- Det sidste har ikke direkte med CS3 at gøre, men det er først nu gået op for mig, at når en m83 dekoder er tilsluttet en 60822 DC power supply, så er den fælles midterforbindelse i udgangsklemmerne på en adresse ikke længere en fase (Märklin gul = lichtstrom), men nu pludselig minus dvs. den negative leder for de 18V DC! Mine hjemmebyggede DSB daglyssignaler er alle lavet med fælles anode (plus) og kan dermed altså ikke tilsluttes til en m83. Märklin skriver intet om dette forhold i deres dokumentation. Æv.

Mvh
Niels

www.NIELS-MODELTOG.dk

Søren
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af Søren »

Niels skrev: 26 aug 2017, 20:49Men efter at CS3'en har været slukket og tændt igen, viser CV-listen ikke længere at den pågældende adresse har fået ændret i disse CV'er. Men de virker stadig. Dette forekommer ikke logisk. Gør jeg noget forkert?
CV-tabellen i CS3 er en skabelon. Den er komplet uafhængig af dekoderens _interne_ CV-tabel. Når du går ind og vil redigere dekoderen, skal du genåbne skabelonen for at få CV-tabellen frem. Da dette er en skabelon, så vil den huske sine standardværdier, og ikke de som er i dekoderen (den kan ikke udlæse dem, da dekoderen ikke er sluttet til programmeringssporet). Med den ny mfx-dekoder, kan dekoderen selv levere sin skabelon, og dermed sine værdier, så her er det lidt nemmere.

Du kan vælge et gemme en ny skabelon, med de CV-værdier som du indtaster og derved have en skabelon for din signaldekoder med dens værdier.
Niels skrev: 26 aug 2017, 20:49 - Jeg har meget svært ved at finde en brugbart ikon til så simpel en funktion som at switche mellem 2 lysdioder. Dvs. en simpel omskifter. Jeg har prøvet med et DB signal med 2 lamper, men nej - der skal ved denne opsætning, trykkes 2 gange for: sluk diode1, tænd diode 2. Eller den anden vej: sluk diode 2, tænd diode 1. Prøvede også med et "sporskifte-ikon", men no luck. Hvad er den rette "knap", der skal vælges? Der må da være en omskifter?
Min egen erfaring er at man er nødt til at lege lidt frem og tilbage med det. Signalikonerne _kan_ have indbygget ekstra logik, der gør at de foretager flere ting bag ved end blot at tænde og slukke udgange. De er bygget til Märklins egne signaler. Det nemmeste er nok at benytte standardknapperne (rød og grøn). Det burde kunne laves sådan, at et tryk på rød, slukker udgangen for grøn og tænder rød og omvendt. MEN vær opmærksom på at du måske skal have en ekstra modstand til at bygge bro mellem + og - på udgangen af dekoderen. Jf. en anden tråd vi har om m83 og lygtepæle, så vil der være en lille konstant spænding på udgangen, som gør at dioden lyser uanfægtet, hvis ikke man beriger setuppet med en ekstra modstand.
Niels skrev: 26 aug 2017, 20:49- Det sidste har ikke direkte med CS3 at gøre, men det er først nu gået op for mig, at når en m83 dekoder er tilsluttet en 60822 DC power supply, så er den fælles midterforbindelse i udgangsklemmerne på en adresse ikke længere en fase (Märklin gul = lichtstrom), men nu pludselig minus dvs. den negative leder for de 18V DC!
Hvordan har du forbundet din banestrøm til dit setup med 60822?

Med venlig hilsen
Søren

Besvar