Kig på Roco 62856 - MY 1125

Præsenter din modeljernbane, dit nyeste diorama eller nyeste skud på samlingen. Husk at bruge billeder, så vi alle kan nyde det.
Besvar
Søren
Lokomotivfører
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Kig på Roco 62856 - MY 1125

Indlæg af Søren »

Hejsa

Mit sidste køb af lokomotiv, bortset fra en enkelt brugt BR 101 var Rocos model af MY 1125 som den så ud under ejerskab af Strabag Rail. Jeg samler som bekendt på moderne tyske tog, men jeg savnede at have en MY i parken, så jeg fandt modellen af MY 1125 nærliggende.
Roco MY 1125
Roco MY 1125
MY_1125_Strabag_Roco_IMG_0161.jpg (158.92 KiB) Vist 3055 gange
Roco har som sædvanlig produceret en fantastisk model, der både i detaljer og i køregenskaber fint harmonerer med mine forventninger. Som med alle andre modeller, så er der ting og sager, der ikke helt er som de skal være, men det er jeg umiddelbart ligeglad med. Det er stadig en langt bedre model end tilsvarende modeller fra andre producenter.

På fronten er lanterne ved første øjekast lige store, hvilket de ikke er på forbilledet, hvis jeg måler det med en skydelære er toplanternen ganske korrekt større end lanterne nedenfor. Lygteglasset får det til at se anderledes ud. Det er altså korrekt, alligevel er det ofte er et kritikpunkt på Rocos MY modeller. Fejlagtigt - men stadig populært at kritisere. Folk kunne jo bare måle efter, men det gør de ikke.

Boggierne er rigtig fint detaljeret og det samme er trykket på modellen. NOHAB fabrikspladen er på plads ved siden af døren til førerrummet. Dette er en fin lille detajle. I kassen var der kun få dele, som jeg selv skulle eftermontere, dette er rart, da jeg kan tage modellen direkte fra kassen og køre med den, uden først at skulle bygge den færdig. Jeg regner med, at modellen skal have lidt let patinering, da den er forholdsvis plastik-skinnende, men pga. det meget pæne udseende vil jeg kun give den en let patinering.
En solid grundramme gør modellen tung.
En solid grundramme gør modellen tung.
my_1125_roco_body_frame_IMG_0162.jpg (160.41 KiB) Vist 3055 gange
Modellen sidder på en grundramme af støbegods, hvilket gør den tung og den ligger godt i sporet. En centerophængt motor sørger for træk på alle seks aksler via en kardanstang. Frontlyset skifter med køreretningen henholdsvis hvid og rød. Bemærk at gearet er i en lukket kasse, dvs. der er ikke adgang til tandhjulene fra undersiden af boggien, hvilket er yderst attraktivt og typisk for Rocos konstruktioner. Modellen har på den måde meget svært ved at "spise" det snavs den møder på sin vej.
Lukkede gearkasser
Lukkede gearkasser
my_1125_roco_underneath_IMG_0163.jpg (121.68 KiB) Vist 3055 gange
Modellen har desuden dekoderstik til 8-benet dekoder. Jeg har monteret en LokPilot, der som altid leverer varen.

Køregenskaberne er helt i top og modellen er ekstremt støjsvag, hvilket gør den særdeles egnet til en lyddekoder. Jeg har erstattet de medfølgende bøjlekoblinger min foretrukne kobling, som er Rocos Unviversal kobling.

Modellen passer fint til en stamme RailPro ballastvogne, der også fås fra Roco i forskellige sæt.
MY 1125 med RailPro vogne
MY 1125 med RailPro vogne
my_1125_with_RailPro_freight_cars_IMG_0133.jpg (205.53 KiB) Vist 3055 gange
:-D

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

gert
Lokomotivfører
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Aalborg

Re: Kig på Roco 62856 - MY 1125

Indlæg af gert »

Det ligner rigtig godt kram - og er flot!

Til lykke med din nyanskaffelse,'

Gert
-modeljernbaner bygger ikke sig selv!
deltag i DMJUs konkurrencer!
Besvar