Märklin bremsemodul

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
vectra
Stationsforstander
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin M
Geografisk sted: Tisvildeleje

Märklin bremsemodul

Indlæg af vectra »

Hej I tilsammen alvidende togvenner.
Jeg har to spørgsmål til bremsemodulet fra Märklin:

Spm 1. Modulet har tilslutning til tre skinnesektioner:
-transition (½ skinnelængde)
-bremselængde (ca fem skinnelængder)
-nødsstop
Funktionen af de to sidstnævnte er åbenlys, men hvilken funktion har overgangsstykket (transition)?

Spm 2: Hvis jeg har en enkeltsporet strækning (Märklin 3-skinne) med tog i begge retninger og tilhørende blokssignaler, ét i hver togretning og jeg ønsker at benytte bremsemoduler til begge bloksignaler, er det så muligt at:
-lave 'overlappende' bremsestrækninger,
-kan jeg nøjes med ét transitionsstykke, der er fælles for de to moduler eller
-skal jeg etablere to adskilte bremsesektioner??

Hvis nu afstanden mellem de to bloksignaler er mindre end to gange bremselængden (altså mindre end ca 10 skinnlængder) plus transitionsstykke(r), hvad gør jeg så?

OK, det blev vist lidt mere end to spørgsmål, men alligevel ;)

Pft vectra :)
Søren
Lokomotivfører
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Märklin bremsemodul

Indlæg af Søren »

Hej med dig

Ad. 1.

Magien i bremsemodulet er simpel: Det er almindelig jævnspænding den sender ud i sporet. Decoderen i lokomotivet er designet til at udføre sin standserutine når den opdager jævnspænding i sporet.

Da digitalspændingen er en vekselspænding, så har du med to forskellige typer strøm at gøre. Det betyder at en slæbesko i overgangen til bremsemodulet vil bygge bro mellem de to typer strøm og dette vil forårsage en voldsom overbelastning af udgangen på din central. Overgangsstykket forhindrer denne overbelastning i at finde sted.

Ved 3-skinne skal overgangsstykket have en længde svarende til den længste slæbesko på anlægget.
Ved 2-skinne skal overgangsstykket have en længde svarende til det længste strømoptag. Dette kan være meget langt, hvis flere vogne har strømførende koblinger. Derfor er bremsemoduler måske heller ikke så udbredte ved 2-skinne-drift.

Ad 2.
Du kan ikke nøjes med ét overgangsstykke da bremsestrækningen skal opbygges således:

Kørselsretning -> [--- overgangsstykke ---|--- bremsestrækning ---|SIGNAL|--- nødstop sektion---]

Da din strækning er ensporet, så skal den modsatte retning vende om. Min anbefaling er at benytte to bremsemoduler, da du her kommer nemmest omkring at bygge det realistisk. Dine signaler vil stå forskelligt og dermed vil dine sektioner også ligge forskelligt.

Hvis du arbejder med udkørselssignaler, og du blot vil have toget til at passere et rødt indkørselssignal modsat kørselsretningen på sin vej ud af stationen, så kan du koble bremsemodulet på en separat dekoder (Märklin m83 er en mulig vej at gå) og så lade din togvej ud af stationen slå bremsestrækningen fra. Dermed kan toget passere. Du kan også arbejde med en kontakt i sporet, der slår bremsestrækningen fra når et tog kører modsat signalet.

Der er flere muligheder at arbejde med, det er mest op til dig hvad du synes virker for dig. Jeg er personligt mest til den digitale version (m83), da jeg så kan styre bremsemodulet på forskellige måder. Det kan jeg ikke med en kontakt i sporet.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

vectra
Stationsforstander

Indlæg af vectra »

Hej Søren.
Et godt og udførligt svar. Tak for det :D

Umiddelbart havde jeg tænkt at benytte skinnekontakter af vippetypen, så jeg kunne udnytte forskellige funktioner efter togets kørselsretning, bl. a. for at kunne køre forbi et modstående rødt signal. Hvis jeg vælger denne løsning, skal jeg bruge et relæ til at annullere bremsemodulets funktion. Spørgsmålet er så: De fleste relæer er to-polede, men bremsemodulet har tre udgange. Skal jeg så bruge to relæer eller kan jeg nøjes med ét og i så tilfælde, hvilke to ledninger skal forbindes til relæets skiftekontakter?

Dit forslag om at benytte CS2 og k83 (m83) lyder imidlertid mere interessant. Kan du uddybe dette forslag?

Vh vectra (aka Torben)
Søren
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af Søren »

I forhold til relæ, så kan du også benytte Märklins eget relæ (7244).

MEN:
Langt mere interessant er måske at forbinde vippekontakten til en S88 kontakt. Så kan du lade din CS'er tænde og slukke bremsemodulet med en m83.
vectra skrev: 26 mar 2018, 11:12 Dit forslag om at benytte CS2 og k83 (m83) lyder imidlertid mere interessant. Kan du uddybe dette forslag?
...hvilket bringer os til det smarte i at benytte m83. Bremsemodulet har tre porte (rød, grøn og gul). Disse kan du slutte direkte til rød, grøn og gul på din M83. Hermed kan du tænde og slukke bremsemodulet fra din CS'er. Dermed har du forskellige muligeder:

- Lade din CS'er styre bremsemodulet baseret på tilbagemelding fra anlægget (f.eks. en kontakt der bliver aktiveret), men også et tog der besætter en blok. Dette er i særdeleshed praktisk hvis du kører med styrevogne. Du kan lade styrevognen aktivere bremsemodulet og så lukke bremsesignalet ud i hele blokken. Det gør at selv om styrevognen er forrest, så vil den standse foran det røde signal. Hvis lokomotivet er forrest, vil det gøre det samme.
- Tænde og slukke bremsemodulet med en trykknap (via S88 LINK eller via skærmen på din CS)
- Lade dit bremsemodul indgå i togveje. Så når du sætter udkørsel ud fra stationen, kan du slukke bremsemodulet, så toget kan passere I-signalet i modsat kørselsretning.

Med venlig hilsen
Søren

Ksn1205
Ledvogter
Skinnesystem: Märklin C

Indlæg af Ksn1205 »

Kan du lave en tegning af hvordan du forbinder det , d lyder smart og du har nævnt det før.. men hvis bremsemodulet er slet fra stå kan signalet så stadig godt være på rød ? Så sider m83 mellem bremse relæ og skinde?. Men over gangs stykket er de ikke lige med om du styres eller ej?
Søren
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af Søren »

Jeg kan godt lave en tegning. Det finder jeg lige ud af.

Signalet er kun til pynt. Det styres af sin egen dekoder og er uafhængigt af bremsemodulet. Koblingen mellem de to sker i Central Station i form af togvejen. Overgangsstykket er kun nødvendigt når bremsesignalet er aktivt. På etsporede strækninger vil det så kun være i retning mod stationen. På vej ud af stationen modsat signalet vil bremsemodulet være inaktivt og digitalspændingen vil være i sporet.

Med venlig hilsen
Søren

jhcn
Lokomotivfører
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Lystrup, nord for Århus

Indlæg af jhcn »

Søren skrev: 26 mar 2018, 11:45 I forhold til relæ, så kan du også benytte Märklins eget relæ (7244).

MEN:
Langt mere interessant er måske at forbinde vippekontakten til en S88 kontakt. Så kan du lade din CS'er tænde og slukke bremsemodulet med en m83.
vectra skrev: 26 mar 2018, 11:12 Dit forslag om at benytte CS2 og k83 (m83) lyder imidlertid mere interessant. Kan du uddybe dette forslag?
...hvilket bringer os til det smarte i at benytte m83. Bremsemodulet har tre porte (rød, grøn og gul). Disse kan du slutte direkte til rød, grøn og gul på din M83. Hermed kan du tænde og slukke bremsemodulet fra din CS'er. Dermed har du forskellige muligeder:

- Lade din CS'er styre bremsemodulet baseret på tilbagemelding fra anlægget (f.eks. en kontakt der bliver aktiveret), men også et tog der besætter en blok. Dette er i særdeleshed praktisk hvis du kører med styrevogne. Du kan lade styrevognen aktivere bremsemodulet og så lukke bremsesignalet ud i hele blokken. Det gør at selv om styrevognen er forrest, så vil den standse foran det røde signal. Hvis lokomotivet er forrest, vil det gøre det samme.
- Tænde og slukke bremsemodulet med en trykknap (via S88 LINK eller via skærmen på din CS)
- Lade dit bremsemodul indgå i togveje. Så når du sætter udkørsel ud fra stationen, kan du slukke bremsemodulet, så toget kan passere I-signalet i modsat kørselsretning.
Søren - du er simpelthen en kilde til evig inspiration!! Ovenstående er i min verden en genial tanke - tak for at du altid deler de gode ideer!!
Henrik

Kører digitalt med en CS2, 3-skinne, mest epoke IV-V, helst dansk + lidt tysk. Mangler plads - og penge - til en opstillet bane...
vectra
Stationsforstander

Indlæg af vectra »

Søren skrev: 27 mar 2018, 03:59 Jeg kan godt lave en tegning. Det finder jeg lige ud af.
Hej Søren
Tak for de gode svar. Jeg glæder mig til at se en tegning og (helst med) forslag til CS2 programmering :lol:
Vh vectra
Søren
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af Søren »

Hejsa

Her er en skitse af hvordan løsningen med styrevogn kan sættes op. Der er som før nævnt forskellige måder du kan vælge at aktivere bremsemodulet på (besættelse af blok, kontaktspor m.v.). Jeg har her vist det med besættelse af blok og et S88 AC modul.

Billede
(Filen er også vedhæftet som PDF)

Bremse med styrevognstog:
Kørsel med styrevognstog er sjovest, hvis toget standser samme sted uanset hvordan toget vender. Derfor er bremsesignalet nødt til at dække hele blokken, så bremseinformationen kan nå lokomotivet uanset hvor i blokken det befinder sig.
  • Din styrevogn skal have AC-aksler på den forreste boggie.
  • Du skal forbinde bremsemodulet som vist på tegningen. Indgangene "Decoder" forbindes til din m83.
  • I stedet for at forbinde bremsemodulet direkte til sporet forbinder du det først til et relæ (7244). Relæet gør det muligt at gøre sporet uafhængigt af status på bremsemodulet så længe bremsesignalet ikke er nødvendigt. Relæet forbinder du til din m83 som vist.
  • De to sektioner (Trigger 1 og Trigger 2) benyttes til at styre relæet. I din CS skal du sørge for at når Trigger 1 bliver udløst, så stilles relæet i sin udgangsposition (altså det undertrykker bremsesignalet). Når Trigger 2 bliver aktiveret skal din CS stille relæet så informationen fra bremsesignalet bliver lukket ud. Derved standser lokomotivet først når det udløser Trigger 2.
Her er et eksempel med opbygning i CS3 (CS2 følger):

Jeg har oprettet artiklerne, så de kan bruges i sporplanen og i hændelserne.
bremsemodul_beskrivelse_1.JPG
Jeg opretter to hændelser:
haendelser_1.JPG
Trigger 1 sætter relæet til udgangspositionen. Da vi må formåde at forrige tog fik stillet relæet i bremsemodulets favør, så skal det nu være i digitalsignalets favør. Hændelsen sørger for at relæet sættes til sin udgangsposition. Det vil sige, at det digitale signal undertrykker informationen fra bremserelæet. Dette sker lige før toget kører ind i blok 2. Trigger 1 sidder derfor i udgangen af blok 1.
reset_bremse_trigger_1.JPG
Trigger 2 aktiverer relæet, så udgangene sender informationen fra bremsemodulet ud i sporet. Dette vil få lokomotivet til at adlyde bremsemodulets status. Hvis signalet er på stop, vil toget standse, er signalet på kør, vil toget fortsætte fordi bremsemodulet stadig lukker digitalsignalet igennem.
aktiver_bremse_trigger_2.JPG
Er sikkerhedszonen så nødvendig?
Hvis sikkerhedszonen ikke skal være der, så skal du sikre at _hele_ toget er inde i blokken før bremsesignalet udløses. Det kan være svært. Ved at opstille det som vist, så undgår du at der opstår problemer.

Hvad med selve signalet?
Signalet er kun til pynt og for så vidt ligegyldigt for ovenstående løsning. Märklins aktuelle serie af signaler kan styre bremsemodulet, så du kan lade tilslutningen af bremsemodulet gå til signalets indbyggede dekoder i stedet for til din m83.

Hvis du blot ønsker "rød/grøn" signal, kan du sætte dit signal direkte til rød/grøn signaludgangen på dit bremsemodul. Märklins bremsemodul kan håndtere simple signaler.

Hvad er relæ 7244 helt præcist?
Relæ 7244 (Universal Fernschalter) er i al sin simpelhed et en almindelig kontakt der kan skifte mellem to inputs. Sat foran en m83 får porten på m83'eren samme funktion som porten på en m84.
maerklin_7244_diagram.jpg
Fordelen ved relæet er at der er 4 udgange på relæet, de skifter samtidig, men det har den fordel at du kan få flere ting til at ske. Du behøver derfor ikke en m84 til ovenstående løsning. Har du en ledig port på en m84, så kan du sagtens benytte den i stedet og spare relæet. Det giver dig det samme.
maerklin_7244.jpg
Vedhæftede filer
maerklin_bremsestraekning.pdf
(45.24 KiB) Downloadet 269 gange

Med venlig hilsen
Søren

Søren
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af Søren »

Programmeringen af CS2 foregår på næsten samme måde.
cs2_bremsestraekning.JPG
Opret to memory sekvenser.

En til Trigger 1 som resetter relæet.
cs2_trigger1.JPG
En til Trigger 2 som lukker op for bremsemodulets status i sporet.
cs2_trigger2.JPG

Med venlig hilsen
Søren

Besvar