Ideer til fejlsøgningen på et lokomotiv?
-
- Trafikelev
- Indlæg: 18
- Tilmeldt: 21 dec 2015, 13:12
- Digital: Ja
- Scale: N
- Skinnesystem: Minitrix
- Geografisk sted: Ballerup
Ideer til fejlsøgningen på et lokomotiv?
Jeg har brug for lidt ideer til fejlsøgningen på et lokomotiv.
Det er drejer sig om et Minitrix lokomotiv (BR103, nr 12514) som ind til for nylig har kørt særdeles godt. Det er med NEM 651 stik, og jeg bruger TRIX dekodere.
Når det har kørt ca 1 m, bremser det stille og roligt op og står bare brummer. Lyden stopper når jeg 'stopper' lokomotivet. Lys on/off og retningsskift virker ok. Når det har var på 'stop' et øjeblik, kan det kører et kort stykke igen - lidt afhængigt af hvor længe, jeg har ventet. Jeg har prøvet med flere dekodere, og resulterne minder om hinanden.
Min første tanke var et overbelastning/varme-problem, men hverken motor eller dekoder føles varme.
Når det kører analogt med et dummy-print i stedet for en dekoder, er der ikke noget at bemærke.
Har I en ide om mulige årsager og/eller hvad jeg skal undersøge/prøve for at finde årsagen.
Vh Jan Strægaard
Det er drejer sig om et Minitrix lokomotiv (BR103, nr 12514) som ind til for nylig har kørt særdeles godt. Det er med NEM 651 stik, og jeg bruger TRIX dekodere.
Når det har kørt ca 1 m, bremser det stille og roligt op og står bare brummer. Lyden stopper når jeg 'stopper' lokomotivet. Lys on/off og retningsskift virker ok. Når det har var på 'stop' et øjeblik, kan det kører et kort stykke igen - lidt afhængigt af hvor længe, jeg har ventet. Jeg har prøvet med flere dekodere, og resulterne minder om hinanden.
Min første tanke var et overbelastning/varme-problem, men hverken motor eller dekoder føles varme.
Når det kører analogt med et dummy-print i stedet for en dekoder, er der ikke noget at bemærke.
Har I en ide om mulige årsager og/eller hvad jeg skal undersøge/prøve for at finde årsagen.
Vh Jan Strægaard
-
- Lokomotivfører
- Indlæg: 5299
- Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Skinnesystem: Flex
- Geografisk sted: Malling
- Kontakt:
Re: Ideer til fejlsøgningen på et lokomotiv?
Hvis det tidligere har kørt fint med dekoderen i, har du så prøvet at resette dekoderen?
Med venlig hilsen
Søren
2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/
-
- Trafikelev
- Indlæg: 18
- Tilmeldt: 21 dec 2015, 13:12
- Digital: Ja
- Scale: N
- Skinnesystem: Minitrix
- Geografisk sted: Ballerup
Re: Ideer til fejlsøgningen på et lokomotiv?
Nej, det har jeg ikke. Jeg tror heller ikke man kan resette disse TRIX -dekodere, og det fremgår heller ikke af vejledningen.
Jeg har prøvet med flere dekodere, bl. a. en helt frisk.
Vh Jan
Jeg har prøvet med flere dekodere, bl. a. en helt frisk.
Vh Jan
-
- Lokomotivfører
- Indlæg: 5299
- Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Skinnesystem: Flex
- Geografisk sted: Malling
- Kontakt:
Re: Ideer til fejlsøgningen på et lokomotiv?
Du skal kunne resette dem. Skriv 8 ind i CV 8. Det burde resette dekoderen. Sådan fungerer alle nye Märklin dekodere.
Hvilken dekoder der tale om?
Hvilken dekoder der tale om?
Med venlig hilsen
Søren
2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/
-
- Trafikelev
- Indlæg: 18
- Tilmeldt: 21 dec 2015, 13:12
- Digital: Ja
- Scale: N
- Skinnesystem: Minitrix
- Geografisk sted: Ballerup
Re: Ideer til fejlsøgningen på et lokomotiv?
Mine dekodere er af modellerne 66830, 66835, 66836 og 66838. De 3 første er ældre, udgåede, rene SX1 dekodere. Den sidste kan SX1, SX2 og DCC. Jeg kan med mine ældre TRIX Selectrix controllere ikke tilgå CV'erne i sidstenævnte efter hvad jeg kan se.
Da jeg jo har prøvet med en helt jomfruelig dekoder, tror jeg ikke en evt. reset af de 'brugte' vil hjælpe.
Tak for svarene!
Vh Jan
Da jeg jo har prøvet med en helt jomfruelig dekoder, tror jeg ikke en evt. reset af de 'brugte' vil hjælpe.
Tak for svarene!
Vh Jan
-
- Lokomotivfører
- Indlæg: 5299
- Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Skinnesystem: Flex
- Geografisk sted: Malling
- Kontakt:
Re: Ideer til fejlsøgningen på et lokomotiv?
En anden mulighed, hvis du ikke kan resette dekoderen, er manuelt at indtaste alle konfigurationsværdier til fabriksindstillingerne.
Fabriksindstillingerne for 66838 er:
Fahrzeugadresse = 03 (har formentlig ingen indflydelse på dit problem)
Höchstgeschwindigkeit = 5
Anfahr/Bremsverzögerung (AFB) = 4
Impulsbreite (-dauer) = 2
Signal-Halteabschnitte 1-/2-teilig = 1
Udvidede indstillinger
Vertauschen von Anschlüssen = 4
Wirksamkeit der AFB = 1
Variante der Motorregelung = 3
Det slog mig lige: Har Selectrix ikke et ABC-lignende bremsesystem (for automatisk stop foran signaler osv.)? Kan det ikke være sådan noget der driller dig, at toget tror det skal bremse? Har du monteret noget for nylig, som kan forårsagde at toget tror det skal stoppe? Sker det bestemte steder på anlægget eller er det tilfældigt?
Fabriksindstillingerne for 66838 er:
Fahrzeugadresse = 03 (har formentlig ingen indflydelse på dit problem)
Höchstgeschwindigkeit = 5
Anfahr/Bremsverzögerung (AFB) = 4
Impulsbreite (-dauer) = 2
Signal-Halteabschnitte 1-/2-teilig = 1
Udvidede indstillinger
Vertauschen von Anschlüssen = 4
Wirksamkeit der AFB = 1
Variante der Motorregelung = 3
Det slog mig lige: Har Selectrix ikke et ABC-lignende bremsesystem (for automatisk stop foran signaler osv.)? Kan det ikke være sådan noget der driller dig, at toget tror det skal bremse? Har du monteret noget for nylig, som kan forårsagde at toget tror det skal stoppe? Sker det bestemte steder på anlægget eller er det tilfældigt?
Med venlig hilsen
Søren
2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/
Re: Ideer til fejlsøgningen på et lokomotiv?
Det lugter lidt af ny motor men . . .
Pil motoren helt ud og prøve at sætte strøm til den. En "gammeldags" trafo eller strømforsyning kan bruges. Se ind i motoren dér, hvor kullene rammer metalpladerne. En typisk fejl er, at metalpladerne derinde er gået i stykker, så det gløder op, når motoren drejer rundt. Og det må det ikke.
Pil motoren helt ud og prøve at sætte strøm til den. En "gammeldags" trafo eller strømforsyning kan bruges. Se ind i motoren dér, hvor kullene rammer metalpladerne. En typisk fejl er, at metalpladerne derinde er gået i stykker, så det gløder op, når motoren drejer rundt. Og det må det ikke.
MVH
Bo Holmqvist
Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-billeder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm
Bo Holmqvist
Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-billeder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm
-
- Trafikelev
- Indlæg: 18
- Tilmeldt: 21 dec 2015, 13:12
- Digital: Ja
- Scale: N
- Skinnesystem: Minitrix
- Geografisk sted: Ballerup
Re: Ideer til fejlsøgningen på et lokomotiv?
Tak for jeres responses
Søren, den jomfruelige dekoder jeg har prøvet også, har netop de indstillinger. Der er helt tilfældigt hvor den bremser ned og stopper.
Bo, det lugter af motorproblemer. Det forvirrer mig blot lidt at der tilsyneladende ikke er noget at bemærke, når den kører rent analog (med dummyprint i). Jeg har så kigget efter en erstatningsmotor, men de er udgået hos TRIX. Det gik så op for mig at lokomotivet er over 15 år gammel. Jeg vil dog prøve dit forslag ved næstkommende lejlighed.
Jeg tror at lokomotivet overføres til reservedelslageret.
Søren, den jomfruelige dekoder jeg har prøvet også, har netop de indstillinger. Der er helt tilfældigt hvor den bremser ned og stopper.
Bo, det lugter af motorproblemer. Det forvirrer mig blot lidt at der tilsyneladende ikke er noget at bemærke, når den kører rent analog (med dummyprint i). Jeg har så kigget efter en erstatningsmotor, men de er udgået hos TRIX. Det gik så op for mig at lokomotivet er over 15 år gammel. Jeg vil dog prøve dit forslag ved næstkommende lejlighed.
Jeg tror at lokomotivet overføres til reservedelslageret.
Re: Ideer til fejlsøgningen på et lokomotiv?
Derfor kan den godt være defekt alligevel og på den måde bruge mere strøm, end en decoder vil tillade. Hvis du brugte en strømforsyning med strømbegrænser på - og satte strømbegrænsningen til 0,5 ampere, så vil du garanteret opleve, at spændingen falder, fordi strømbegrænsningen slår ind og skruer ned for spændingen.
Der er to motorer til salg på ebay.de lige i øjeblikket, FYI.
Der er to motorer til salg på ebay.de lige i øjeblikket, FYI.
MVH
Bo Holmqvist
Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-billeder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm
Bo Holmqvist
Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-billeder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm
-
- Trafikelev
- Indlæg: 18
- Tilmeldt: 21 dec 2015, 13:12
- Digital: Ja
- Scale: N
- Skinnesystem: Minitrix
- Geografisk sted: Ballerup
Re: Ideer til fejlsøgningen på et lokomotiv?
Jeg har haft en variabel strømforsyning på motoren via et tilpasset stykke fladkabel til NEM-stikket. Den trækker ca 0.12 A ved 15V DC. Lokomotivet står på en 'rullestand'.
Efter 1,5 - 2 minutter går motoren til og roligt i stå mens strømmen falder til ca 0.03 A. Det indbyggede A-meter er med grov skala. Motoren er ikke engang lun. Hvor længe der går, inden motor går i stå, afhænger af hvor længe jeg har ventet inden næste forsøg.
Efter 1,5 - 2 minutter går motoren til og roligt i stå mens strømmen falder til ca 0.03 A. Det indbyggede A-meter er med grov skala. Motoren er ikke engang lun. Hvor længe der går, inden motor går i stå, afhænger af hvor længe jeg har ventet inden næste forsøg.