sporskifte med decoder 74461

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
freja
Trafikelev
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: märklin c

sporskifte med decoder 74461

Indlæg af freja »

har installeret sporskifte med decoder 74461 og tilslutte dem min C3 station.
jeg kan kun få dem til at fungerer efter at have trykket på sporet på C3 3 elle 4 gange. Hvad er årsagen?
Godsbanen
Lokomotivfører
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: sporskifte med decoder 74461

Indlæg af Godsbanen »

Jeg ville checke ar alt var monteret korrekt og med god forbindelse. Det kan være, at drevet ikke er i orden (nogle Märklin drev har været slemme til at fejle), men det kan også være et mekanisk problem med selve sporskiftet. Kører det fint, hvis du skifter med hånden?
freja
Trafikelev

Indlæg af freja »

sporskifterne virker korrekt når jeg skifter manualt. Det er flere sporskifte det drejer sig om, som er svære at få til at skifte
på C3 skærmen.
Hvordan kontrollerer jeg om det er dårlige forbindelser
Godsbanen
Lokomotivfører

Indlæg af Godsbanen »

Det med at checke forbindelsen kunne være noget med at undersøge om stik og ledninger er sat ordentligt i og ikke sidder løst eller et sted med irrede eller snavsede kontaktflader, men det kan være svært, hvis alting er monteret fast.

Hvis det er flere skifter, det drejer sig om, ligger problemet måske et andet sted. Dine fingre og skærmen vil måske ikke rigtig sammen. Hvordan aktiverer du sporskifterne? Bruger du artikellisten, hvor symbolerne er forholdsvis store og ligger på rad og række, eller bruger du et billede af sporplanen, hvor symbolerne kan være temmelig små?
Godsbanen
Lokomotivfører

Indlæg af Godsbanen »

Kom lige til at tænke på noget: prøv at forbinde en computer-mus til stationen, og se hvordan skift så virker. (Husk at bruge den rigtige USB port, og jeg har også oplevet at ikke alle typer mus virker med CS3).
freja
Trafikelev

Indlæg af freja »

Nu har prøvet alt det som du har beskrevet, har stadig svært ved at skifte spor,
Vil det hjælpe hvis jeg monterer en boster 60175 ?
bh Freja
Godsbanen
Lokomotivfører

Indlæg af Godsbanen »

Standardstrømforsyningen til CS3 kan forsyne selv pænt store hjemmeanlæg. Hvis du har god forbindelse på hele banen, gerne med fødeledninger flere steder, og ikke har problemer med det kørende materiel, burde en booster ikke være nødvendig.
Har du mulighed for at tage sporskiftet af fra banen og sætte det direkte til centralstationen? Der er også den mulighed, at det er sporskiftedrevet, den er gal med.
freja
Trafikelev

Indlæg af freja »

når jeg tager sporene og sættet direkte til c3 fungerer de fint.
nu spøger jeg måske dumt, kan jeg sætte fødeledninger flere steder fra samme udgang på c3, måske det vil løse problemet.
bh Freja
Godsbanen
Lokomotivfører

Indlæg af Godsbanen »

Den traditionelle metode til at sikre strøm og forbindelse på hele banen er at have en fødeledning (altså to ledninger, en til hver fase) under hele anlægget og så med passende mellemrum på måske to til tre meter føre mindre ledninger op til skinnerne.
Man kan også bruge en lidt anden metode med Märklins feeder wire nummer 74042. Så forbinder man strømmen fra centralstationen til et passende sted. Ca to meter længere henne ad sporet monterer man 74042 og lader den køre under skinnerne og forbinder den to meter længere henne. Dette kan så gentages to meter længere henne med en ny ledning og så videre og så videre, eller man kan bruge 74042 på tværs af banen eller hvordan det nu passer med banens forløb. Man kan også selv lave den slags fødeledninger med Märklins spadestik 74995 og noget ledning, der ikke er alt for tyk.

Du kan evt prøve med nogle stykker af Märklins færdiglavede fødeledninger, 74042, placeret strategisk rigtige steder og så se, hvordan det fungerer.
Besvar