Hvilke vogne vil passe til Märklins 39619/39618?
Ud over togsættet Henschel-Wegmann, så synes jeg ikke rigtig der er nogen billeder at finde.
BR 61 - hvilke vogne?
-
- Lokomotivfører
- Indlæg: 5293
- Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Skinnesystem: Flex
- Geografisk sted: Malling
- Kontakt:
Re: BR 61 - hvilke vogne?
Det er fordi loket var designet til netop det togsæt. Henschel-Wegmann togsættene var et forsøg på at konkurrere med dieseltogsættene som muliggjorde et hurtigt retningsskifte ved endestationerne.
Der blev kun bygget to lokomotiver (61 001 og 61 002). Efter krigen var 61 001 i den engelske zone, men kun sjældent brugt. 61 002 var i Dresden og blev benyttet til persontrafik, men da det var besværligt at vedligeholde kun én maskintype, så overgik maskinen til forsøg med kørsel ved hastigheder over 160 km/t.
61 001 blev udrangeret i 1952 (efter en ulykke).
61 002 blev ombygget (1961) til 18 201 (DR Baureihe 18) og er i dag i privat eje (WFL Wedler Franz Logistik GmbH & Co. KG).
Henschel-Wegmann vognene kørte i flere år mellem Hamburg og München som luksustoget Blauer Enzian.
Foto: Wikipedia (https://de.wikipedia.org/wiki/Datei:Bah ... 18_201.JPG)
Der blev kun bygget to lokomotiver (61 001 og 61 002). Efter krigen var 61 001 i den engelske zone, men kun sjældent brugt. 61 002 var i Dresden og blev benyttet til persontrafik, men da det var besværligt at vedligeholde kun én maskintype, så overgik maskinen til forsøg med kørsel ved hastigheder over 160 km/t.
61 001 blev udrangeret i 1952 (efter en ulykke).
61 002 blev ombygget (1961) til 18 201 (DR Baureihe 18) og er i dag i privat eje (WFL Wedler Franz Logistik GmbH & Co. KG).
Henschel-Wegmann vognene kørte i flere år mellem Hamburg og München som luksustoget Blauer Enzian.
Foto: Wikipedia (https://de.wikipedia.org/wiki/Datei:Bah ... 18_201.JPG)
Med venlig hilsen
Søren
2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/
-
- Lokomotivfører
- Indlæg: 4580
- Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Geografisk sted: Hammel
- Kontakt:
Re: BR 61 - hvilke vogne?
BR 61, er som Søren skriver det, ikke særligt brugt i normal drift.
Den model du har er den mørkegrå, "britsh zone" udgaven med revisionsdato 2.7.45.
61 001 blev sat i drift i 1935 og kørte kun med Henschel Wegman vognsættene. Her var den malet i samme farve som vognene.
I 1940 blev der lukket ned for hurtigtogene, lokomotivet blev malet ensfarvet og kort tid efter blev en del af skørtet der dækker hjulene fjernet, for lettere adgang til drivhjulene.
I slutningen af 1940 var lokomotivet stationeret i Dresden, hvor der kørte hurtigtog (sandsynligvis ikke ret mange, det var ikke den slag tog der havde første prioritet under krigen).
Efter krigen var 61 001 end i den britiske zone, og blev tildelt ReichsBahnDirektion (RBD) Hannover, hvor den sjældent blev benyttet.
Kigger du på siden af dit lokomotiv står der RBD Hannover lige ved siden af nummeret.
I 1947 fik den ny hovedundersøgelse (og dermed dato på siden af lokomotivet) og i oktober 1948 blev det flytte til Bebra (RBD Kassel), hvor det var i regelmæssig drift frem til maj 1949.
Fra november 1950 kom lokomotivet igen i drift, hvor det kørte mellem 3.000 og 10.000 km om måneden. Efter et år i drift, fik lokomotivet en skade på kedlen og blev efterfølgende skrottet.
Så, dit lokomotiv med RBD Hannover på siden har kun kørt sporadisk, vel at mærke i en tid lige efter afslutningen af anden verdenskrig, hvor man kørte med det materiel der var til rådighed. Det betyder at finder du vogne (helst hurtigtogsvogne) fra den tid, så er det muligt at den har har dem på slæb.
Jeg ville kigge efter "Hechtwagen", "Bauart 28" eller "Skørtevogne" fra passende årgange.
Klaus
Den model du har er den mørkegrå, "britsh zone" udgaven med revisionsdato 2.7.45.
61 001 blev sat i drift i 1935 og kørte kun med Henschel Wegman vognsættene. Her var den malet i samme farve som vognene.
I 1940 blev der lukket ned for hurtigtogene, lokomotivet blev malet ensfarvet og kort tid efter blev en del af skørtet der dækker hjulene fjernet, for lettere adgang til drivhjulene.
I slutningen af 1940 var lokomotivet stationeret i Dresden, hvor der kørte hurtigtog (sandsynligvis ikke ret mange, det var ikke den slag tog der havde første prioritet under krigen).
Efter krigen var 61 001 end i den britiske zone, og blev tildelt ReichsBahnDirektion (RBD) Hannover, hvor den sjældent blev benyttet.
Kigger du på siden af dit lokomotiv står der RBD Hannover lige ved siden af nummeret.
I 1947 fik den ny hovedundersøgelse (og dermed dato på siden af lokomotivet) og i oktober 1948 blev det flytte til Bebra (RBD Kassel), hvor det var i regelmæssig drift frem til maj 1949.
Fra november 1950 kom lokomotivet igen i drift, hvor det kørte mellem 3.000 og 10.000 km om måneden. Efter et år i drift, fik lokomotivet en skade på kedlen og blev efterfølgende skrottet.
Så, dit lokomotiv med RBD Hannover på siden har kun kørt sporadisk, vel at mærke i en tid lige efter afslutningen af anden verdenskrig, hvor man kørte med det materiel der var til rådighed. Det betyder at finder du vogne (helst hurtigtogsvogne) fra den tid, så er det muligt at den har har dem på slæb.
Jeg ville kigge efter "Hechtwagen", "Bauart 28" eller "Skørtevogne" fra passende årgange.
Klaus
Mine sider: http://www.modelbaneeuropa.dk og http://www.moppe.dk
Dette forum: http://www.baneforum.dk
Dette forum: http://www.baneforum.dk