Er det med bremsemoduler i skyggebanegård ikke lidt over kill !
For mig er en skyggebanegård noget på banen, som er langt væk, og derfor skal man da ikke have larm fra diverse loko'er.
På vores største med 5 spor, har vi i stedet valg en analog løsning med 5 døde - og et ca. 2½ mtr. kontaktspor , der er forbundet med en "gammeldag" sportavle med lys for hvert spor, når det er optaget.
Der er også et kamera, så vi kan se de forskellige lokomotiver
Der er en trykknap, som skulle holdes inde indtil et givet tog havde forladt den døde skinne, men det styres nu af et print udviklet af Haakon fra litra.dk, således, at når der trykket, sørger printet for strøm + at ingen andre tog kan starte før den første togstamme har passeret en kontaktskinne efter det første bremsemodul efter skyggebanegården.
Han er også ved at lave et print, der skal styre de fire sporskifter + bremsemodul før banegården.
Prisen for begge print har været omkring ca. 500,- kr, så det er ikke dyrere end de forskellige "elektroniske dekodedimser", der ellers skal bruges til den håndtering.
For mig er det meget lettere og også mere sjovt med sportavlen og de to print end at rode med den lille skærm på CS3
Det medfører også rent praktisk, at vi kan sende et tog ud af stationen ovenpå, og det vil være styret af 3 bremsemoduler før skyggebanegården. Det lander så på den første ledige skinne nedenunder, og hvis det skal køre igen, så et tryk på kontakten, og togstammen er så igen kontrolleret af 3 bremsemoduler inden det er tilbage igen.
Der er et indkørselssignal på den sidste bremsemodul, og det er det mit eneste indgreb efter starten fra CS3 .
Den anden skyggebanegård med 4 spor er på samme måde
Fra den ½ analoge ......