Det kan godt være vi taler forbi hinanden, jeg prøver at forklare (under antagelse af at du benytter Märklins signaler, hvor start/stop mekanismen er indbygget i dekoderen).
Når start/stop mekanismen er indbygget i dekoderen, så er den direkte proportional med stillingen på signalet, og derfor vil "kør" være lig med grøn. Det betyder samtidig, at når du skal ophæve spærringen for at køre modsat et rødt signal, så er du nødt til at sætte signalet på "kør" mens du gør det.
Det jeg mener er, at med de indbyggede dekodere er det ikke muligt at have et retvisende signal, hvis et tog skal komme fra modsat retning af signalet.
Du er nødt til at gøre noget ekstra. En mulighed er at skippe den indbyggede start/stop og benytte en m84. Det var mit umiddelbare forslag.
En fordel her er desuden, at du kan have den samme signalmekanisme, uanset fabrikant af signalet. Signalet er blot til pynt. Du kan endda benytte dummy-signaler uden lys. Det vil altid virke på samme måde.
Den analoge vej
Du kan også benytte vippekontakter og relæ 7244. Her kunne du overstyre den indbyggede start/stop funktion når toget kører mod kørselsretningen. Det vil også fungere uden om din CS3.
Ideen er at du forbinder relæet, så det kan lukke strøm ind det døde stykke når toget nærmer sig fra modsat retning. Signalet forbliver rødt. Når toget har passeret, vil den anden kontakt vippe relæet tilbage, og strømmen til sporet køres igen via signaldekoderen.
Kører toget med kørselsretningen, vil der ikke ske noget, her vil signalet blot benytte sin start/stop funktion.
Modellen i Märklin Magazin benytter en m84, og kontaktspor via tilbagemelding. Det kan du selvfølgelig også. Jeg er stadig mest tilhænger af togvejen. Her sparer du både kontaktskinner (og bøvl) samt tilbagemeldingskontakter.