Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Jeg har i flere år været træt af lyden i gamle Märklin 37670/MY1103, især efter jeg opgraderede min MY1106 med LS5, og kunne høre forskellen. Nu tror jeg tiden er kommet til at kaste et par hundredekroner eller mere efter noget bedre lyd.
Nu er jeg mest kendt med ESU's decodere og kan se at jeg umiddelbart kan plugge en 21 MTC i, her er aux 4 og 5 ikke i brug, så jeg er behøver ikke en MKL-udgave.
Men hvis mit billige ohmmeter fra biltema måler korrekt har jeg en 100 ohms højttaler i MY-eren, og den skal skiftes hvis jeg vælger at gå ESU-vejen.
Er Märklins nye lyddecodere bygget til 8 eller 100 ohms højttalere, og givet fald hvilken skulle jeg vælge?
Jeg ved godt at der er lidt småbøvl med ESU-decodere og CS3, men jeg har kunnet håndtere det indtil videre :) Mon ikke ESU strammer op og kommer med noget firmwareopgradering, for ikke at miste mange kunder der bruger CS3.
/Jan
Som fan af ESU dekodere, ville jeg klart vælge at gå efter en LokSound V5.
Og er du en smule lyd-nørdet, så gå efter ESU standard lyd til MY. Den er bygget ud fra amerikansk lyd til 567 motoren og har ALLE funktioner, så som manuel regulering af køretrin, koldstart, simulering af tungt og let tog osv. Det får du ikke andre steder.
Din nuværende 100 ohms højttaler kan du dybest set genbruge, men vil ikke få meget lydtryk ud af det.
Men så er det heldigt at der med en ESU lyddekoder følger en ny højttaler. Lim dem sammen med resonanskassen og brug den.
Tak for opklaringen, Peter. Jeg har ikke så meget styr på Märklins nyere lyddecodere, det var derfor jeg spurgte efter forslag. Da jeg tydeligvis også her skal anvende en 8 ohms højttaler, går jeg ESU-vejen. No big deal at skifte højttaler, men da jeg er rimelig fortrolig med lokprogrammerens lydprojekter vælger jeg en ESU LS5.
Og ja, Klaus, min MY1106 er baseret på ESUs lydprojekt til netop de gl. MY'ere med GM567 motoren, den er vildt god. Jeg vil tro jeg blot kan bruge den fil til min nye decoder og tilpasse motorparametre, men det er ens motorer, så den kan ikke være meget jeg skal ændre.
Der er ikke et øje tørt efter montering af LS5 i den gamle MY1103.
Eneste anke er at jeg ikke kan finde passende symboler i CS3 for heavy load på F5 og Notch up og down på hhv F28 og F29. Men det har jeg jo levet med i flere år på min endnu ældre MY1106, så mon ikke det går :)