Nedbremsning på et par stationer.

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
bygger01
Lokomotivfører
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Nedbremsning på et par stationer.

Indlæg af bygger01 »

Der bruges bremsemoduler fra Uhlenbrock 44200 ude på anlægget/blokke og ved diverse indkørselssignaler.

Jeg har overalt ½ + 90 cm + 1/1 K skinner, og alle lokomotiver bremser ned på 60-70 cm.

På stationerne har jeg udeladt dem, men i stedet blot har vingesignaler fra Viessmann, som når de stilles til rødt, er en død skinne, så det fungerer !

Nu har jeg lært hændelser, så der styr er på alle perronspor, hvor der er styr ind- & udkørsel med sætning af signalerne.

Det kun være svært flot, hvis opbremsningerne bliver styret af bremsemoduler med nedbremsning.

Til info er banen er lavet, så disse spor er store nok til at håndterer 200 cm togstammer !

Det omtalte modul/44200 kan ikke fås mere !

Jeg er også lidt usikker på, om der mellem de to signaler på et perronspor er plads nok til ½ + 90cm + 1/1 skinne i begge ender !

Så nu kommer jeg til spørgsmålet:

• Findes der en alternativ nedbremsning's modul, der reagerer på f.eks. den halve længde ?

• Eller er det blot at ændre bremselængderne på alle lokomotiver ?

• Og hvilket modul vil man anbefale ?

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

moppe
Lokomotivfører
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Nedbremsning på et par stationer.

Indlæg af moppe »

Du skal ændre bremselængden på lokomotiverne.

Bremsemoduler fås fra Märklin, Viessmann og mange andre.

Klaus

bygger01
Lokomotivfører

Indlæg af bygger01 »

Først må jeg indskyde, at det sker ikke med det samme, da jeg skal afprøvet 3 stk. m83 fra Märklin, og hvis der i en periode på 3-4 mdr. ingen “fejl” har været, så bliver det nødvendige antal installeret og så bliver der plads til de hersens bremsemoduler.
Og så bliver 19 stk. Lenz LS 150 til salg !
Har her til aften kigget lidt på, hva’ der tilbydes, men jeg kan først og fremmest ikke forstille mig, at skal anvende noget med Märklin stik. Det skal da være skrueterminaler.
Det skal være noget simpelt, som styres af mine vingesignaler, så når det går på rødt, så skal en togstamme bremse ned.
Så er der vejledning at hente ?
Jeg kan heller ikke overskue - hvis et B-modul ikke er aktiveret - kan det så gennemkøres i den “forkerte” retning, for der skal jo være et B-modul i hver ende af hvert spor ?

God nat fra J&B Rail

H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

PerR
Lokomotivfører
Skinnesystem: Märklin K+C
Geografisk sted: DK-4070

Indlæg af PerR »

det er korrekt at der korte svar er, at man skal ændre nedbremsningslængden på lokomotiverne, som moppe skriver, hvis man følger vejledningerne for bremsemodulerne.

Men der er andre muligheder. En af mine gode venner, fik den ide at man kunne vente med at aktivere bremsemodulet til toget faktisk kom ind på strækningen.
Den metode har jeg så brugt, så jeg har principielt bremsestrækning i hele blokkens længde, dog minus 70-90 mm og nødstop sektionen.
På den måde kan man få et styrevognstog til at stoppe pænt, også når lokomotivet skubber.

Nu kender jeg ikke layoutet på den aktuelle station, men teoretisk kan der være muligheder for at starte nedbremsningen tidligere.

Den eneste modifikation jeg har måttet lave til bremsemodulet, er at tilføje en modstand der sørger for at kondensatoren er ladet op når bremsemodulet aktiveres.

Jeg har bygget mine bremsemoduler selv efter info fra https://www.floodland.nl/aim/info_afremmodule_en_1.htm

Mvh Per

bygger01
Lokomotivfører

Indlæg af bygger01 »

Tak Per, men jeg har indtil videre ikke haft gode erfaringer med de "skubbetog", så jeg kunne godt fremrettet leve med kun at en MA'er til det. Som jeg husker det, har den 2 slæbesko uden forbindelse til hinanden, så det kan sikkert løses med nedbremsningen ( når CS3 efter opdateringen, kan håndtere Loksound 5 ).

I går aftes så jeg noget lignende hos Jørnebanen.

Og ud fra komponentlisten kan jeg se, at der skal bruges et bistabilt til hver, så de 14 er på lager, så det er faktisk kun printet, der mangler, så mon ikke jeg få det ætset !

ptmadsen
Godsforvalter
Geografisk sted: Haderslev

Indlæg af ptmadsen »

bygger01 skrev: 13 jan 2024, 01:02

Først må jeg indskyde, at det sker ikke med det samme, da jeg skal afprøvet 3 stk. m83 fra Märklin, og hvis der i en periode på 3-4 mdr. ingen “fejl” har været, så bliver det nødvendige antal installeret og så bliver der plads til de hersens bremsemoduler.
Og så bliver 19 stk. Lenz LS 150 til salg !

Hej Jørgen
For at teste dine ny indkøbte m83 dekodere bør du nok sikre at børnebørnene har fri adgang til tog rummet de næste måneder så de har mulighed for at pille, rode og skifte alle sporskifterne manuelt.
Jeg har på fornemmelsen at en yderst høflig henstilling til de håbefulde poder om at holde hænderne i lommen når du er med og en ellers låst dør er løsningen.

Venlig hilsen
Peter Madsen

https://petermsgarage.blogspot.com/

bygger01
Lokomotivfører

Indlæg af bygger01 »

Jeg synes, det er omvendt ....

Og det er fordi drevene bliver brugt / strøm flyder rundt / og så er det vel her mine problemer opstår med at der er forskel mellem skærm & virklighed, når der bliver rettet til !

Niels
Godsforvalter
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Indlæg af Niels »

Hej Jørgen,
Jeg er nu ganske imponeret over, at du vil give de "nye dekodere" 3 til 4 måneders chance for at præstere det de ellers er skabt til at kunne udføre! På min beskedne modelbane skal den slags elektronik bare fungere asap - ellers er det en ommer = fejlsøgning. Men jeg vil nu blive meget forbløffet, hvis dine nye m83'ere ikke bare fungerer med det samme. De fleste af mine m83'ere er af 1. generation og har nu skiftet spor, signaler og andet godt i 5-6 år uden problemer.

Mvh
Niels

www.NIELS-MODELTOG.dk
Dansk epoke IVb. CS3, MS2 & Traincontroller.
ptmadsen
Godsforvalter
Geografisk sted: Haderslev

Indlæg af ptmadsen »

bygger01 skrev: 13 jan 2024, 19:39

Jeg synes, det er omvendt ....

Og det er fordi drevene bliver brugt / strøm flyder rundt / og så er det vel her mine problemer opstår med at der er forskel mellem skærm & virklighed, når der bliver rettet til !

Hej!
Du skriver omvendt. Omvendt af hvad?
Strømmen flyder jo netop ikke rundt når der skiftes manuelt, dette registrer softwaren ikke med mindre du har en reel elektrisk tilbagemelding fra sporskiftet.

Venlig hilsen
Peter Madsen

https://petermsgarage.blogspot.com/

bygger01
Lokomotivfører

Indlæg af bygger01 »

Det jeg mener er, at det hele har godt af at blive brugt .......

Det holder skinnerne mere rene.

Magnetartiklerne bliver motioneret med min nye hændelse Total, så dårligdommene kommer frem.

Og så er det da mine børnebørn, der jo ikke kommer hver dag, når de bor i Vejle & København, så det er grund nok ......

Besvar