I forbindelse med udgivelsen af det nye IC3 togsæt fra McK og Dekas, brugte jeg en del af lørdagen til at lytte til lyden fra et IC3 tog i model.
Lyden var ikke helt som jeg husker det og derfor var jeg lige en tur på stationen sødag, for at optage lyden af et IC3 tog der standser og starter igen.
Og nu jeg var der, så kom der også en Lint forbi. Den kunne jeg jo lige så godt optage også......
Optagelse udført med iPhone 12 mini med ryggen af en "banebørste" som kamerastativ.
Oprindeligt blev de leveret med Deutz V8 motorer på cirka 300kW og femtrins ZF gearkasse.
I 2006 begyndte man udskiftning til Deutz V6 motorer med cirka 330 kW effekt og tolv trins gearkasser, igen fra ZF.
IC3 lyder mest som en hydraulikpumpe når den holder stille.
Når den accelerer “prutter” den lidt…
Ja, hydrostatpumpen høres tydeligt, især ved tomgang.
Jeg savnede lidt "prutteriet" fra udstødningen i lydbilledet fra lyddekoderen i Dekas's nye IC3-model ved demo'en ved Hobbykædens fine arrangement Modeljernbanens Dag i Aalborg i år - men nu har jeg jo heller ikke haft mulighed for at høre alle dens lydfunktioner.
Oprindeligt blev de leveret med Deutz V8 motorer på cirka 300kW og femtrins ZF gearkasse.
I 2006 begyndte man udskiftning til Deutz V6 motorer med cirka 330 kW effekt og tolv trins gearkasser, igen fra ZF.
Det virker lidt som om, at IC3 accelererede hurtigere med de oprindelige motorer og gearkasser - men med kun 5 trin var motorerne til gengæld dengang hårdt spændt for ved opstart, og de holdt heller ikke så længe mellem eftersyn/renovering som forventet.