Problemer med dobbeltsporet helix

Forum for alle spørgsmål om modeljernbaner i alle skalaer. Her kan du debattere og stille spørgsmål om emner, der ikke finder plads i de andre fora.
Skott
Lokomotivfører
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: peco code 75

Problemer med dobbeltsporet helix

Indlæg af Skott »

Hejsa

Jeg er i gang med at kaste mig ud i anlæggelse af en dobbeltsporet helix, men har lidt problemer med denne, da den skal forbinde 3 etager. Jeg bruger Eriks (MY1287) udmærkede helixberegner og anlægger den i oval form, så stigningen på inderste spor ikke er meget over 2%. Men jeg synes midtersektionen driller mig, da man her skal kunne 'komme på' i både opad og nedadgående retning. Hvordan gør man lige det nemmest? Idet jeg har lavet helixen med så lav stigning kan inderste spor principielt sagtens være det opadgående spor, selvom man normalt har denne yderst pga. den mindre stigning her.

Men jeg er gået lidt død i højre/venstre drejning af helix osv, så dette bliver nemmest, så jeg håber, der sidder et klogt hoved herinde, der kan hjælpe med en skitse ell. lignende, så jeg kan få sporplanen på plads
Sporplanen er stadig i udfærdigelsesfasen, men jeg håber, I forstår hensigten. På den mellemste station, har jeg sat en diamant på, så man kan køre begge veje ud af stationen og stadig komme på det rette spor i helixen. På opstillingsbanegården er der isat et kryds for at komme ind på risten fra 'bagsiden'. Skulle man det uden krydset skulle man bruge HELE pladen vist på planen for ikke at miste for meget af opstillingslængden.
Vedhæftede filer
Øverste lag.pdf
Øverste lag
(116.88 KiB) Downloadet 302 gange
Mellemste lag.pdf
Mellemste lag
(87.54 KiB) Downloadet 269 gange
Nederst - opstillingsrist.pdf
Nederste lag
(29.29 KiB) Downloadet 240 gange
moppe
Lokomotivfører
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Problemer med dobbeltsporet helix

Indlæg af moppe »

Hej Thomas - og velkommen til.

Det er slet ikke så svært, man skal bare tænke lidt ud af kassen.

Jeg havde selv et lignende "tankespind" for nogle år siden, så jeg har lige fundet skitserne frem og smidt dem ind i scarm. Har vedhæftet både jpeg billede og scarm filen (som zip arkiv), lavet i PIKO A-skinner.
Helix ud.jpg
Det er lavet som en dobbeltsporet helix, hvor der er transversaler mellem inderste og yderste spor. Både transversaler og udfletning er lavet med R3 kurveskifte Inderste afgrening i dette skifte er R3 og Yderste er R3 + 62 mm "ligeud".
PIKO R3 = 48 cm, R4 = 55 cm.

Du kan flytte transversalerne længere væk fra udkørselsskiftene, hvis du vil have det.
Skinnerne der er farvet grå, ville jeg koble til et vendesløjfemodul sammen med diamanten.

Klaus
Vedhæftede filer
Helix ud.zip
(816 bytes) Downloadet 278 gange
Skott
Lokomotivfører

Indlæg af Skott »

moppe skrev:Hej Thomas - og velkommen til.

Det er slet ikke så svært, man skal bare tænke lidt ud af kassen.

Jeg havde selv et lignende "tankespind" for nogle år siden, så jeg har lige fundet skitserne frem og smidt dem ind i scarm. Har vedhæftet både jpeg billede og scarm filen (som zip arkiv), lavet i PIKO A-skinner.
Helix ud.jpg
Det er lavet som en dobbeltsporet helix, hvor der er transversaler mellem inderste og yderste spor. Både transversaler og udfletning er lavet med R3 kurveskifte Inderste afgrening i dette skifte er R3 og Yderste er R3 + 62 mm "ligeud".
PIKO R3 = 48 cm, R4 = 55 cm.

Du kan flytte transversalerne længere væk fra udkørselsskiftene, hvis du vil have det.
Skinnerne der er farvet grå, ville jeg koble til et vendesløjfemodul sammen med diamanten.

Klaus
Hej Klaus
Prima simpelt - ser rigtig godt ud - Det prøver jeg :)

Mvh.

Tomas
bygger01
Lokomotivfører
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Indlæg af bygger01 »

Moppe / Det var godt tænkt med de 2 kurvesporskifter.

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK (p. gr. af dampen).

moppe
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af moppe »

Jeg har lige kigget lid mere på dine planer. Var det mig ville jeg overveje følgende:

Diamanten ved Mellemby, hvis jeg nu droppede den, så ville sporet mod øst altid gå mod Overby og sporet mod vest gå mod opstillingen. Det vil svare mere til sporføring i den virkelige verden, men du har stadigvæk muligheden for at køre udenom Mellemby via helixen. Det vil selvfølgelig betyde at tog der ikke skal til Overby skal lave omløb ved stationen.

Ved indkørsel til opstillingen har du brugt en englænder, lavede du det som 2 transversaler i stedet, var der mulighed for at have et tog til at forlade opstillingen mens et andet er på vej ind. Med en englænder spærrer ogene for hinanden, også når de kører "ligeud".

Klaus
Skott
Lokomotivfører

Indlæg af Skott »

moppe skrev:Jeg har lige kigget lid mere på dine planer. Var det mig ville jeg overveje følgende:

Diamanten ved Mellemby, hvis jeg nu droppede den, så ville sporet mod øst altid gå mod Overby og sporet mod vest gå mod opstillingen. Det vil svare mere til sporføring i den virkelige verden, men du har stadigvæk muligheden for at køre udenom Mellemby via helixen. Det vil selvfølgelig betyde at tog der ikke skal til Overby skal lave omløb ved stationen.

Ved indkørsel til opstillingen har du brugt en englænder, lavede du det som 2 transversaler i stedet, var der mulighed for at have et tog til at forlade opstillingen mens et andet er på vej ind. Med en englænder spærrer ogene for hinanden, også når de kører "ligeud".

Klaus
Sådan?
Vedhæftede filer
Nederst - opstillingsrist.pdf
Rist
(30.81 KiB) Downloadet 293 gange
Mellemste lag.pdf
Mellemste lag
(93.74 KiB) Downloadet 270 gange
moppe
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af moppe »

Ja, måske ville jeg dreje Mellemby lidt, så de 2 spor ikke er så tæt på hinanden. Måske endda lade bageste spor være lidt længere nede og smågemt bag nogle træer. Du vil i forvejen have en højdeforskel i forvejen ovre fra helixen, du kan forstærke det yderligere ved at lade det forreste spor stige yderligere fra helixen op til Mellemby.

Klaus
bqg
Ledvogter
Scale: H0 - 3-rail

Indlæg af bqg »

Du mangler et sæt sporskifter for at kunne køre både op og ned fra mellemste lag.

Ser det mellemste lag er enkeltsporet, så for at have alle muligheder, foreslår jeg følgende ændring.
skott4.PNG
Hans Kurt
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
Skott
Lokomotivfører

Indlæg af Skott »

moppe skrev:Ja, måske ville jeg dreje Mellemby lidt, så de 2 spor ikke er så tæt på hinanden. Måske endda lade bageste spor være lidt længere nede og smågemt bag nogle træer. Du vil i forvejen have en højdeforskel i forvejen ovre fra helixen, du kan forstærke det yderligere ved at lade det forreste spor stige yderligere fra helixen op til Mellemby.

Klaus
Jeg tænkte faktisk mere på at lade det bagerste spor være højere oppe end selve byen - men tanken med den delviste skjulte strækning bag træer/huse er også en ide, jeg arbejder med :)
moppe
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af moppe »

Skott skrev:Jeg tænkte faktisk mere på at lade det bagerste spor være højere oppe end selve byen - men tanken med den delviste skjulte strækning bag træer/huse er også en ide, jeg arbejder med :)
Hvis strækningen bag byen skal være højere (og dermed synlig), skal din helix være højredrejet (set i kørselsretningen når man kører opad på yderste spor). Det vil så resultere i at du, for at "komme af" på øverste etage, skal have et spor der kommer "udefra" og kører på skrå ind over, hvorimod du på nederste etage kan lade sporene gå inde langs væggen.

Klaus
Besvar