Her er Märklin nyhederne 2013:
http://medienpdb.maerklin.de/produkte/p ... H_2013.pdf
Der er et dansk "My World" startsæt med en Gp(?) maskine og nogle godsvogne. Dernæst ser det ud til at Märklin vold-udbygger deres MyWorld serie med en masse nye lokomotiver og lokomotivbyggesæt. Blandt andre nyheder er også et sæt danske liggevogne i 1:100 og to nye vogne til "Volvo"-sættet.
Der er en overvejende mængde af Epoke V og VI lokomotiver blandt nyhederne. Desværre er de fleste med GLM, hvilket må være irriterende for de som gerne vil have støjsvage lokomotiver. Især undrer det mig, at Trix udgaven af 152'eren er med centermotor og kardantræk, når Märklins ditto er med GLM og træk på to aksler.
Nye lækre, lækre startsæt. Jeg fristes til at tro, at manglen på startsæt hos Trix er for at få Märklin til at se bedre ud. Det ville ellers ikke være noget problem at introducere lignende sæt i Trix regi. Jeg synes faktisk det ville være en rigtig god idé, men sådan skulle det nu ikke være.
En anden interessant ting jeg bemærkede er at Hobby-lok BR 185 nu leveres med varmhvide lysdioder, jeg kan kun håbe at dette er et opgør med de gule LED der hidtil har været brugt. Jeg vil i hvert fald undersøge om jeg kan bruge reservedelene fra 185'eren i mine eksisterende Trix Hobby lokomotiver. Lokomotivet er okay, men de gule lysdioder har altid generet mit øje.
En nyhed for CS2 er nu muligheden for at benytte førestande som vi ser det på Roco z21. Märklin har valgt en tegnet udgave af førerstanden, hvilket giver de forskellige førestande et sammenhængende look. Jeg kan godt lide det. Opgraderingen til CS2 inkluderer forskellige sværhedsgrader i forhold til realisme. I den sværeste udgave skal du f.eks. huske at holde øje med brændstofniveauet på dit diesellokomotiv. :-) Så hvis du bare sætter det til at køre rundt og rundt i sværeste grad, stopper det før eller siden når det løber tør for virtuelt brændstof. Sjov detalje. :-)
Alt mobilsoftwaren kommer nu også til Android.
Nye MFX signaler og stationære dekodere, som vi så i Trix kataloget.
Märklin Nyheder 2013
-
Søren
- Lokomotivfører
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Skinnesystem: Flex
- Geografisk sted: Malling
- Kontakt:
Märklin Nyheder 2013
Med venlig hilsen
Søren