I forbindelse med ESU's generation 4 af lokomotivdekodere, er der kommet en (indtil videre udokumenteret) metode, hvor dekoderen selv finder de mest optimale parametre til at styre motoren. Det er normalvis CV 52 til 55 man regulerer i for at få optimale motoregenskaber.
Inden man går i gang, skal lokomotivet tjekkes at det kører frit, og at motoren er rengjort, for at få mest muligt ud af autotuning. Dernæst skal man finde et 1,5 til 2 meter langt spor der er helt flad og ikke mindst helt rengjort. Det er en god ide at lade lokomotivet køre uden belastning i 5-10 minutter i hver retning inden man udfører autotune, så motoren er almindelig driftsvarm.
Nå man er klar, placeres lokomotivet på midten af sporet og ved hjælp af digitalstationen (brug ikke lokprogrammeren) sætter man CV 54 til 0, herefter går man i normal brugermode på digitalstationen og trykker F1. Lokomotivet vil nu køre fremad i fuld fart ganske kortvarigt og parametrene CV 52 til 55 er ændret.
Sørg også for at få opdateret firmwaren i dekoderen, inden du går i gang, ESU arbejder stadigvæk med firmwaren, herunder med motorstyring.
Klaus
ESU lokpilot og loksound 4 "autotune" af motorparametre.
-
- Lokomotivfører
- Indlæg: 570
- Tilmeldt: 30 jul 2011, 15:22
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Geografisk sted: Aalborg
Re: ESU lokpilot og loksound 4 "autotune" af motorparametre.
Hej Klaus!
Det lyder lidt smart. Et rullefelt må lige være sagen til øvelsen.
Gert
Det lyder lidt smart. Et rullefelt må lige være sagen til øvelsen.
Gert
-modeljernbaner bygger ikke sig selv!
deltag i DMJUs konkurrencer!
deltag i DMJUs konkurrencer!
-
- Lokomotivfører
- Indlæg: 4580
- Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Geografisk sted: Hammel
- Kontakt:
Re: ESU lokpilot og loksound 4 "autotune" af motorparametre.
Ja, det burde det, men nej, det er det ikke i følge ESU selv.gert skrev:Det lyder lidt smart. Et rullefelt må lige være sagen til øvelsen.
Så det er den lige strækning.......
Klaus
Mine sider: http://www.modelbaneeuropa.dk og http://www.moppe.dk
Dette forum: http://www.baneforum.dk
Dette forum: http://www.baneforum.dk
-
- Lokomotivfører
- Indlæg: 570
- Tilmeldt: 30 jul 2011, 15:22
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Geografisk sted: Aalborg
Re: ESU lokpilot og loksound 4 "autotune" af motorparametre.
Er det noget der er beskrevet i brugsanvisningen?
Jeg har endnu ikek haft en i hænderne.
Gert
Jeg har endnu ikek haft en i hænderne.
Gert
-modeljernbaner bygger ikke sig selv!
deltag i DMJUs konkurrencer!
deltag i DMJUs konkurrencer!
-
- Lokomotivfører
- Indlæg: 4580
- Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Geografisk sted: Hammel
- Kontakt:
Re: ESU lokpilot og loksound 4 "autotune" af motorparametre.
gert skrev:Er det noget der er beskrevet i brugsanvisningen?
Auto tune er ikke officielt......
Klaus
Mine sider: http://www.modelbaneeuropa.dk og http://www.moppe.dk
Dette forum: http://www.baneforum.dk
Dette forum: http://www.baneforum.dk
-
- Lokomotivfører
- Indlæg: 5293
- Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Skinnesystem: Flex
- Geografisk sted: Malling
- Kontakt:
Re: ESU lokpilot og loksound 4 "autotune" af motorparametre.
Hey gutter
Jeg har benyttet autotuning på et par af mine LokPilot 4 lokomotiver, det fungerer ganske udmærket. Jeg synes det giver et fint udgangspunkt for køreegenskaberne ved lokomotiverne. Jeg har endnu ikke haft behov for at ændre yderligere bagefter.
Jeg har benyttet autotuning på et par af mine LokPilot 4 lokomotiver, det fungerer ganske udmærket. Jeg synes det giver et fint udgangspunkt for køreegenskaberne ved lokomotiverne. Jeg har endnu ikke haft behov for at ændre yderligere bagefter.
Med venlig hilsen
Søren
2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/