Roco drejeskive og Kirbris remise
-
Skovsøekspressen
- Godsforvalter
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 3-rail
- Geografisk sted: Silkeborg
Roco drejeskive og Kirbris remise
Står over for snart at skulle have en drejeskive og det bliver nok Rocos, da den minder mest om en dansk og er driftssikker. Märklins er ganske vist digital, men noget for stor til danske maskiner. En ombygning af Heljans nye drejeskive til AC er for vidtgående efter min smag, selv om det godt kan lade sig gøre.
Til formålet har jeg Kibris store remise (med tilbygninger bagtil). Den har nemlig pæne ligheder med remisen i Viborg og den ene der var i Struer.
Er der nogen her der har erfaring med denne kombination? Mindste vinkel på Roco-drejeskiven er 9 grader. Men i bund og grund er det vel et spørgsmål om hvor lange tilslutningssporene skal være.
Mvh
Claus
Til formålet har jeg Kibris store remise (med tilbygninger bagtil). Den har nemlig pæne ligheder med remisen i Viborg og den ene der var i Struer.
Er der nogen her der har erfaring med denne kombination? Mindste vinkel på Roco-drejeskiven er 9 grader. Men i bund og grund er det vel et spørgsmål om hvor lange tilslutningssporene skal være.
Mvh
Claus
-
moppe
- Lokomotivfører
- Scale: H0 - 2-rail
- Geografisk sted: Hammel
- Kontakt:
Re: Roco drejeskive og Kirbris remise
Hvad er vinklingen på remisen?Skovsøekspressen skrev:Er der nogen her der har erfaring med denne kombination? Mindste vinkel på Roco-drejeskiven er 9 grader. Men i bund og grund er det vel et spørgsmål om hvor lange tilslutningssporene skal være.
Pan det passe at det er 15 grader?
http://www.modelltag.se/viewtopic.php?f=11&t=22
Klaus
Mine sider: http://www.modelbaneeuropa.dk og http://www.moppe.dk
Dette forum: http://www.baneforum.dk
-
Skovsøekspressen
- Godsforvalter
Hej Klaus
Du har helt ret, vinklen på remisen er 15 grader :shock:
Nå kan det løses rent praktisk, ja det bliver vel noget med nogen buede spor kan jeg regne ud. Og spørgsmålet for mit vedkommende er om sådanne findes i K-skinneprogrammet, selv om flexspor måske også kunne redde den lidt. Næste vinkel igen på Roco drejeskiven må så blive på 18 grader, hvis kun hver anden sportilslutning bliver brugt.
Det var ærgeligt. Jeg kan se i eksemplet du viser fra den svenske hjemmeside, at det er Fleiscmanns/Märklins store drejeskive der bliver brugt. Så det var måske værd at overveje i stedet for, selv om den er for stor efter danske forhold :( Men fordelen er så som sagt at den er digital. Og så tosset ser den jo heller ikke ud. I mit sporplansforslag er der i øvrigt kalkuleret med Märklins, så pladsen skulle gerne være der, når den del kommer så vidt.
Men Epokes model af Roskilde remise har i øvrigt en vinkel på netop 9 grader. Så det var jo også en overvejelse værd.... Ulempen er så at E- og N-maskiner ikke kan holde derinde, men i virkeligheden må for store togmaskiner også have overnattet i for små remiser. Men den er i hvert fald noget mere dansk udseende end Kirbris.
I øvrigt en ganske spændede modeljernbaneside den svenske side du henviser til. Kan kun anbefale at besøge den :D
Mvh
Claus
Du har helt ret, vinklen på remisen er 15 grader :shock:
Nå kan det løses rent praktisk, ja det bliver vel noget med nogen buede spor kan jeg regne ud. Og spørgsmålet for mit vedkommende er om sådanne findes i K-skinneprogrammet, selv om flexspor måske også kunne redde den lidt. Næste vinkel igen på Roco drejeskiven må så blive på 18 grader, hvis kun hver anden sportilslutning bliver brugt.
Det var ærgeligt. Jeg kan se i eksemplet du viser fra den svenske hjemmeside, at det er Fleiscmanns/Märklins store drejeskive der bliver brugt. Så det var måske værd at overveje i stedet for, selv om den er for stor efter danske forhold :( Men fordelen er så som sagt at den er digital. Og så tosset ser den jo heller ikke ud. I mit sporplansforslag er der i øvrigt kalkuleret med Märklins, så pladsen skulle gerne være der, når den del kommer så vidt.
Men Epokes model af Roskilde remise har i øvrigt en vinkel på netop 9 grader. Så det var jo også en overvejelse værd.... Ulempen er så at E- og N-maskiner ikke kan holde derinde, men i virkeligheden må for store togmaskiner også have overnattet i for små remiser. Men den er i hvert fald noget mere dansk udseende end Kirbris.
I øvrigt en ganske spændede modeljernbaneside den svenske side du henviser til. Kan kun anbefale at besøge den :D
Mvh
Claus
-
bygger01
- Lokomotivfører
- Skinnesystem: Märklin K
- Geografisk sted: Herning
Hvis "vinklingen" på en drejeskive er 15 grader ( med 7,5 grader bliver pladsbehovet blot større bagud ), så har diameteren på skiven ingen indflydelse på den endelige størrelse af afstanden fra centrum til endevæggen af remisen.
Det bestemmes længden af remisen
Så Märklin's skive giver blot en kortere afstand til dørene, og så er der bedre plads til Litra N og BR01 på skiven ....
Til ny bane overlever en Märklin skive + en M remise / lang / rød, og så er der købt en Faller 120176 med et lang + to korte spor, men den kan ende med 3 korte spor + et par parallelle remiser ( med alle disse l'er ville det være rart med en stavekontrol ) ..........
Ideen var Kibri, men der er ikke "automatisk" lukning, så det endte med en Faller og der er kun ca. 50 kr forskel mellem de to
Det bestemmes længden af remisen
Så Märklin's skive giver blot en kortere afstand til dørene, og så er der bedre plads til Litra N og BR01 på skiven ....
Til ny bane overlever en Märklin skive + en M remise / lang / rød, og så er der købt en Faller 120176 med et lang + to korte spor, men den kan ende med 3 korte spor + et par parallelle remiser ( med alle disse l'er ville det være rart med en stavekontrol ) ..........
Ideen var Kibri, men der er ikke "automatisk" lukning, så det endte med en Faller og der er kun ca. 50 kr forskel mellem de to
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK (p. gr. af dampen).
-
Skovsøekspressen
- Godsforvalter
Nej der bliver ingen som helst problemer med Märklins skive til Kirbri remisen. Det er nok straks lidt værre med Roco skiven på 9 grader. Eller er det?
Ulempen ved Märklin skiven og Kirbri remisen er at det vil fylde en pokkers masse. Hvis jeg nu måske kunne få nogen ekstra opstillingsspor ind i stedet for, det bliver der nemlig god brug for.
Hmmm, den må jeg lige tænke lidt over.
Roskilde remise fra Epoke er i øvrigt en ret flot model. Har set den. Den er dog ikke helt for begyndere at samle, men med lidt omhu kommer der et flot resultat ud af det. Og så kan den i øvrigt fås både med gule og røde mursten.
Mvh
Claus
Ulempen ved Märklin skiven og Kirbri remisen er at det vil fylde en pokkers masse. Hvis jeg nu måske kunne få nogen ekstra opstillingsspor ind i stedet for, det bliver der nemlig god brug for.
Hmmm, den må jeg lige tænke lidt over.
Roskilde remise fra Epoke er i øvrigt en ret flot model. Har set den. Den er dog ikke helt for begyndere at samle, men med lidt omhu kommer der et flot resultat ud af det. Og så kan den i øvrigt fås både med gule og røde mursten.
Mvh
Claus
-
moppe
- Lokomotivfører
- Scale: H0 - 2-rail
- Geografisk sted: Hammel
- Kontakt:
Vi starter lige med et citat fra Rocos produktbeskrivelse:Skovsøekspressen skrev:Nej der bliver ingen som helst problemer med Märklins skive til Kirbri remisen. Det er nok straks lidt værre med Roco skiven på 9 grader. Eller er det?
http://www.roco.cc/produkteshop/uebersi ... eraet.html
"Der Minimalwinkel zwischen zwei Gleisabgängen beträgt 9 Grad. Der Drehscheibe liegen Füllstücke mit Teilungen von 1°, 3°, 6° und 9° bei. Damit ist in 1°-Schritten von 9° aufwärts jede beliebige Teilung zwischen den Gleisabgängen möglich."
Køb du glad en Roco, den passer vidst fint :-)
Klaus
Mine sider: http://www.modelbaneeuropa.dk og http://www.moppe.dk
-
Skovsøekspressen
- Godsforvalter
Ja selvfølgelig, kunne da bare gå ind i produkbeskrivelsen og læse mere :D
Så bliver det Roco drejeskiven. Og jeg sparer et remiseskift! Det skulle også være en helt ok skive, efter hvad jeg kan forstå på det.
Arbejder ihærdigt på en løsning på at komme til Skørring for bl.a. at kigge efter en. Et par transportmuligheder overvejes, da der næppe kommer nogen fra klubben. Gert kom med et godt forslag ;)
Mvh
Claus
Så bliver det Roco drejeskiven. Og jeg sparer et remiseskift! Det skulle også være en helt ok skive, efter hvad jeg kan forstå på det.
Arbejder ihærdigt på en løsning på at komme til Skørring for bl.a. at kigge efter en. Et par transportmuligheder overvejes, da der næppe kommer nogen fra klubben. Gert kom med et godt forslag ;)
Mvh
Claus
-
bygger01
- Lokomotivfører
- Skinnesystem: Märklin K
- Geografisk sted: Herning
En Roco har også 15 grader som en mulighed
9 grader vil lave en smallere remise, men afstanden må da blive længere fra centrum til endemuren
I Herborg har vi en Roco, og den giver en masse forskellige vinkler
Men en stor dampen skal stå meget nøjagtig for at der plads
9 grader vil lave en smallere remise, men afstanden må da blive længere fra centrum til endemuren
I Herborg har vi en Roco, og den giver en masse forskellige vinkler
Men en stor dampen skal stå meget nøjagtig for at der plads
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK (p. gr. af dampen).
-
Skovsøekspressen
- Godsforvalter
Ja det er klart, en N-maskine eller BR 50´er skal stå meget nøjagtigt på skiven. Har et par af Märklins N i bestanden. Men de kan også sagtens køres meget præcist.
Og tak for den gode info. Det har lige sparet for noget besvær og kommer til at give mere plads :D
Pudsigt nok så koster Märklins og Rocos skive næsten det samme! Det er en smagssag, men jeg synes Märklins virker lidt klodset i det.
I Tyskland må kørsel med tenderen forrest i øvrigt have forekommet med BR 50. I DK foregik det så vidt jeg ved kun på Tønderbanen med N, i forbindelse med roetransporter til Tyskland. Drejeskiven i Tønder var for lille. Det var lige et lille sidespring, som man siger.
Mvh
Claus
Og tak for den gode info. Det har lige sparet for noget besvær og kommer til at give mere plads :D
Pudsigt nok så koster Märklins og Rocos skive næsten det samme! Det er en smagssag, men jeg synes Märklins virker lidt klodset i det.
I Tyskland må kørsel med tenderen forrest i øvrigt have forekommet med BR 50. I DK foregik det så vidt jeg ved kun på Tønderbanen med N, i forbindelse med roetransporter til Tyskland. Drejeskiven i Tønder var for lille. Det var lige et lille sidespring, som man siger.
Mvh
Claus
-
Kim T
- Stationsbetjent
- Geografisk sted: Stevns
Har selv en Roco 42615 drejeskive i forbindelse med Kibri remisen.
Det ser ud til at der kommer en mulighed for digital styring hvilket jeg har savnet..
http://www.ldt-infocenter.com/
Der Drehscheiben-Decoder (TurnTable-Decoder) TT-DEC-R ist für die digitale Ansteuerung der Roco H0 Drehscheibe 42615 geeignet.
Desværre ikke det bedste foto af selve drejeskiven.
Kim T
Det ser ud til at der kommer en mulighed for digital styring hvilket jeg har savnet..
http://www.ldt-infocenter.com/
Der Drehscheiben-Decoder (TurnTable-Decoder) TT-DEC-R ist für die digitale Ansteuerung der Roco H0 Drehscheibe 42615 geeignet.
Desværre ikke det bedste foto af selve drejeskiven.
Kim T
- Vedhæftede filer
-
- 002.JPG (64.28 KiB) Vist 7704 gange