Patinering af huse/bygninger

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
Besvar
StelmachTP
Stationsbetjent
Digital: Nej
Scale: H0 - 3-rail

Patinering af huse/bygninger

Indlæg af StelmachTP »

Hejsa alle.

Jeg har i julegave (og osse ved egen hjælp) fået fat i nogle fine små huse til min modelbane. Jeg har mere eller mindre besluttet at jeg vil tage fat på kirken i første omgang. Det er en lille landsbykirke fra Heljan.
http://pics.qxlstatic.dk/12_801850300_B ... ane-h0.jpg
Her kommer så spørgsmålet: Jeg har set flere danske kirker, osse bygget med mursten. Men synes aldrig jeg har set nogen med hvide mursten. Det skal her siges at jeg gerne vil have det til at ligne en gammel kirke, og ikke en som måske er bygget indenfor de sidste 50 år.
Så som jeg ser det har jeg to muligheder. Enten male kirken om så den bliver med røde mursten, eller osse spartle murstene over så den får en mere "glat" overflade og derved ligner en hvidkalket kirke.
Den sidste mulighed er nok den mest logiske, da jeg ydermere har et andet byggesæt: et kapel. Som netop er hvidkalket.

Det var lidt af en smøre, men mit spørgsmål er: Kan man godt spartle mursten "væk" og få det til at se ordenligt ud?
Søren
Lokomotivfører
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Patinering af huse/bygninger

Indlæg af Søren »

StelmachTP skrev:Det var lidt af en smøre, men mit spørgsmål er: Kan man godt spartle mursten "væk" og få det til at se ordenligt ud?
Det mener jeg godt du kan, men det bliver noget af et arbejde, og jeg kan godt have mine tvivl om slutresultatet er det værd. Jeg tror det er nemmere at købe noget Evergreen plast-card og tegne de enkelte væg-elementer over på. Herefter samle kirken med de nye elementer. :-)

Revell laver modelspartelmasse, det er primært til at lappe huller i samlinger på byggesæt, men jeg tænker også det kan glatte mursten ud. Det kan files når det er tørt, så du kan opnå den overflade du måtte ønske.

Revell Plasto, 25 ml

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

bygger01
Lokomotivfører
Digital: Ja
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Indlæg af bygger01 »

Kunne en fin sandspartel ikke bruges ...

Giver en ru overflade, og så skal den blot males hvid med lidt passende patinering.

Og efter sammenlimningen, så er det også let at reparere hjørnerne.

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

StelmachTP
Stationsbetjent
Digital: Nej

Indlæg af StelmachTP »

Tak for jeres svar. :)

Jeg besluttede at bide i det sure æble og bygge den som den var ud af kassen. Jeg vil ikke udelukke den senere bliver patineret. Men igen, man skal jo starte et sted og det er det første jeg bygger til min modelbane.
Så jeg ville heller ikke tage munden for fuld.

Skal nok lægge et par billeder ind når jeg er færdig med den. (Der er lige pt. ingen tag på kirken, så vi må håbe der ikke bliver regnvejr). ;)
Besvar