CS3

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Frank FF
Stationsforstander
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin H0
Geografisk sted: Jylland
Kontakt:

Re: CS3

Indlæg af Frank FF »

På forsiden af Märklin's hjemmeside, helt nede i bunden er en video fra Spielware-messen
9 Min 50 Sekunder er der lidt billeder af den nye CS3.

samt på denne Youtube-video

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=cPN-nHp9hOc[/youtube]

en lille gennemgang af CS3/CS3Plus

AKTUEL SW/GFP
CS 3/3+: SW 2.6.1(3) GFP3 V17.17 GFP2 V3.96
CS2: SW 4.3.2(4) GFP V3.96
MS2 WLAN: FW 5.0.4.21
WLAN-BOKS: FW 0.3.0.2
6017x MFX BOOSTER: GFP 3.96
MS2: SW 5.6
6011x SKINNEBOKS: GFP V1.70
60883 S88 LINK: V1.1
MDT3: V3.6.5 ( HW:60971/60970/60801)

Søren
Lokomotivfører
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Indlæg af Søren »

Det er bare super ærgerligt, at han lige klipper videoen når vi skal til at se det spændende med automatisering og signalstyring. Alt det andet er jo "bare" styring at tog.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Marklin4me
Godsforvalter
Skinnesystem: Märklin C + M
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Kontakt:

Indlæg af Marklin4me »

Hejsa,
Er det muligt at få lidt mere info omkring CS3plus og anvendelse af boosteren... Hvis man har en CS2 og anskaffer en CS3plus. Hvorledes skal en evt. Adskillelse så være?
Hvordan forbindes de fysisk?
Mvh
Ulrik
De bedste toghilsner

Ulrik
Medlem af MJK Nordbanen, Mist-Zealand
Søren
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af Søren »

Marklin4me skrev:Er det muligt at få lidt mere info omkring CS3plus og anvendelse af boosteren... Hvis man har en CS2 og anskaffer en CS3plus. Hvorledes skal en evt. Adskillelse så være? Hvordan forbindes de fysisk?
Det er ikke anderledes end det er i dag. Hvis du sættere flere boostere til dit anlæg. Det er samme funktion og samme teori.

Det kræver kun adskillelse af skinnekredsen, så du i princippet deler anlægget i to separate strømkredse. En strømkreds pr. CS. De to CS'ere forbindes med hinanden via Märklin-Bus og terminal 60125.

Med venlig hilsen
Søren

Marklin4me
Godsforvalter
Kontakt:

Indlæg af Marklin4me »

Hej Søren,
Så er der bestilt en CS3plus. :-)
Nu skriver du Märklin-bus og 60125 - kan man ikke forbinde en CS3+ og en CS2 vha. et RJ45 kabel. jeg vil have små 6 meter imellem dem, i direkte linie.

Og tak for snakken i Brandrupdam.

mvh. Ulrik
De bedste toghilsner

Ulrik
Søren
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af Søren »

Hej Ulrik

Selv tak!
Marklin4me skrev:Nu skriver du Märklin-bus og 60125 - kan man ikke forbinde en CS3+ og en CS2 vha. et RJ45 kabel. jeg vil have små 6 meter imellem dem, i direkte linie.
Nej, du kan kun bruge Märklin-bus. Det har noget at gøre med kommunikationen mellem de forskellige enheder, og den måde kommunikationen foregår på. Her er RJ45 kabler ikke mulige.

Märklin har et forlængerkabel (60126) i sortiment, og du kan sætte flere kabler sammen. Kablet er ca. 2 meter langt og koster ca. 95 kr. Du forbinder din Central Station til Terminal-boksen med kablet 60123 (igen ca 2. meter langt).

Så i princippet skal du bruge én terminal (60125), og forbinde den til din CS3Plus gennem et par forlængerkabler (60126), så er du ca. 4,5 meter af vejen, det sidste stykke trækker du dit CS-forbindelseskabel (60123) til din CS2 og så har du de seks meter.

Du kan måske finde længere kabler selv. De skal blot have de korrekte stik (Mini-DIN 9-pol).

Med venlig hilsen
Søren

Marklin4me
Godsforvalter
Kontakt:

Indlæg af Marklin4me »

Ok :-) tak for hurtig svar.

Ulrik
De bedste toghilsner

Ulrik
Søren
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af Søren »

Her følger lidt yderligere information ang. CS3 og forbindelse til CS2. Der er en række vigtige tekniske detaljer at bide mærke i.

Forbindelser
Hvis du har en CS2 hardware revision 4.x eller nyere kan du forbinde din CS2 med både CS3 og CS3Plus. Lige så mange du lyster.

Hvis din CS2 er hardware revision 3.x, kan du forbinde én CS2 til én CS3Plus, men ikke til en CS3. Der må desuden kun være én CS2 (hw rev 3.x) eller én CS3 i hele setuppet.

Boostere
CS3 supporterer nu kun boosterne 60174 og 60175, da disse har mfx-feedback. Med CS3 og CS3Plus ophører supporten for 6015 og 6017 boosterne. Hvis du har disse i dit anlæg, skal du skifte dem ud. Der er ikke længere en forbindelse for disse boostere. Flere boostere forbindes over Terminal 60125.

Bemærk at evt. ekstra CS3Plus også kan benyttes som boostere.

Strømforsyning
CS3 og CS3Plus supporterer ligeledes ikke længere de gamle strømforsyninger. Du bør kun benytte netdelene 60061 for H0, N, 00 eller 60101 for Spor 1, Spor 0 og G. Dette sker pga. lovkrav om brug af netdele.

Med venlig hilsen
Søren

Marklin4me
Godsforvalter
Kontakt:

Indlæg af Marklin4me »

Søren Lauritsen skrev:
Boostere

Bemærk at evt. ekstra CS3Plus også kan benyttes som boostere.

Strømforsyning
CS3 og CS3Plus supporterer ligeledes ikke længere de gamle strømforsyninger. Du bør kun benytte netdelene 60061 for H0, N, 00 eller 60101 for Spor 1, Spor 0 og G. Dette sker pga. lovkrav om brug af netdele.
Hej Søren,
Du har fortalt dette før - man bare for en fatsvag som mig, stiller jeg lige spørgsmålet igen.

- Jeg connecter min CS2 og CS3plus som beskrevet oven for.
- Jeg laver fælles "brun" stel.
- Jeg sikre mig en adskillelse på "Rød" med adskillelse på C-skinnen og ikke Vippe som i gamle dage.

Derved har jeg 2 strømkredse hvor CS2 forsyner et område og CS3 et andet område i min optik, kan jeg pt nok ikke endnu se hvem der er master. Dette skal vel sættes op i Centralstationerne med CS3 plus som Master og Cs2 som slave.

Er dette muligt, eller skal jeg koble CS3plus på på anden måde for at udnytte booster funktionen ?

God lørdag

Bedste hilsner

Ulrik
De bedste toghilsner

Ulrik
Søren
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af Søren »

Hej Ulrik
Marklin4me skrev:Dette skal vel sættes op i Centralstationerne med CS3 plus som Master og Cs2 som slave.
Jeps. Du vælger på din Central Station om den er Master eller Slave og hvilke funktioner slaven skal dele med sin master (sporplaner, lokdatabase osv). Det er muligt at CS3 SKAL være master, men det ved jeg ikke på nuværende tidspunkt.
Marklin4me skrev:Er dette muligt, eller skal jeg koble CS3plus på på anden måde for at udnytte booster funktionen?
Du skal blot forbinde din CS3 som du ville enhver anden booster. Jeg vil dog, og det er en personlig præference, ikke forbinde 0-lederne med hinanden. Jeg vil holde dem separate. Det er efter min mening nemmere at fejlsøge på. Det hjælper også på overskueligheden hvis begge boosterkredse er totalt adskilte.

Du spørger bare hvis det ikke giver mening.

Med venlig hilsen
Søren

Besvar