Hvad kan jeg med et digitalt togsæt

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
Søren
Lokomotivfører
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Hvad kan jeg med et digitalt togsæt

Indlæg af Søren »

Du er måske lettere lige glad i starten, men jeg fornemmer også at du nok er mere til det moderne end til det helt gamle. :-)

Jeg vil anbefale dig at kigge på startsæt 21527 fra Trix. Du får sådan set alt hvad du skal bruge til at komme i gang. Herefter kan du udvide løs efterhånden som du får lyst.
Trix 21527
Trix 21527
Pakken indeholder et godstogslokomotiv klasse 185 fra Deutsche Bahn. Moderne godsvogne, skinner og Mobile Station 2.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Masto
Trafikelev
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: h0
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af Masto »

Hehe det er rimlig godt spået :). Det ihvertfald noget i den stil. Jeg har set på Fleischman / Roco de er også med på moden kan jeg se. Jeg har selv en ipad og med z21 digital er der også rigtig mange muligheder. Deres Digicam tog vogne er også tiltalene men det nu nok mest til større anlæg men det kan være det kommer :) men mulighed er der. Så det er super fedt at det hele tiden er udvikling og det ikke bare bygget på gamle traditioner. :)
Søren
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af Søren »

Der er super meget udvikling og Rocos kameralokomotiver er en af mange af slagsen. Jeg tror Klaus kan fortælle lidt om dem.

De forskellige producenter konkurrerer hele tiden om at være på forkant med funktioner og lir til lokomotiverne.

Personligt sætter jeg stor pris på de mange lyseffekter man efterhånden får presset ned i lokomotiverne (førerstandsbelysning, klarmeldeblink, rotorblink, ægte rangerlys osv.).

Lyden i de mange dekodere bliver også bedre og mere avanceret. Min "Donald Duck" kan remse stationerne op i rækkefølge efterhånden som den nærmer sig. Når den kommer til endestationen og skifter retning, så remser den stationerne op i omvendt rækkefølge. :)

De fleste producenter har en eller anden form for styring med en tablet/smartphone. Det er et spørgsmål om hvilke komponenter du skal købe for at få det til at virke.

Märklins tablet/smartphone løsning kræver f.eks. at du har en Central Station 2 (CS2) eller Central Station 3 (CS3). Du kan læse mere om Märklins tablet løsning her: http://baneforum.dk/viewtopic.php?f=6&t=1609.
Har du en CS2 eller CS3 kan du udnytte hjemmenetværket og konvertere pc'er eller macs til at være ekstra centralstationer. Softwaren er gratis. Det kan du læse om her: http://baneforum.dk/viewtopic.php?t=1604.

Der er ikke andet for end at du må ud og prøve de forskellige systemer. :-) Det er vigtigt at du får prøvet lidt at hvert, så du finder det du synes virker for dig.

Med venlig hilsen
Søren

Masto
Trafikelev

Indlæg af Masto »

Det rigtig jeg regner også med at jeg skal ud at prøve nogle. Hvordan er det med togene man køber til sine skinner, jeg tænker på hvordan det skal passe sammen. Eller kan stort set alle H0 tog bruges. Kan jeg tilslutte alle tog som har en Dekoder til min mobile station.
Søren
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af Søren »

Masto skrev:Det rigtig jeg regner også med at jeg skal ud at prøve nogle. Hvordan er det med togene man køber til sine skinner, jeg tænker på hvordan det skal passe sammen. Eller kan stort set alle H0 tog bruges. Kan jeg tilslutte alle tog som har en Dekoder til min mobile station.
Når vi taler 2-skinne-drift (Trix, Roco m.fl.) kan du blande skinner fra de mange producenter. Du kan vælge den type skinne som passer til det projekt du er i gang med. Et Roco sporskifte kan blandes med en Tillig skinne. Du kan også lave overgang fra Trix C skinnerne til Rocos skinner osv.
De fleste producerer dog efter næsten ens geometrier, så de færreste brugere blander skinnerne. Eksempel: Roco har et sporskifte som Tillig ikke har, og derfor er der nogle som køber netop det ene sporskifte fra Roco og deres skinner fra Tillig.

Hvis du vælger 3-skinne-drift, er det kun Märklin som producerer skinnerne. Dit anlæg skal dermed følge deres geometri. Geometrien har mange muligheder, og det fungerer fint for rigtig mange brugere. Det er samme geometri som Trix C sporet, da de udspringer af den samme støbeform.

Så det vigtigste valg i forhold til startsæt er: 2-skinne eller 3-skinne. Det er meget individuelt hvad man ønsker. Igen vil jeg sige, hvis du har nogle venner som har et bestemt system, så skal du overveje at vælge samme system som dem. Det er sjovest hvis man kan køre med hinandens tog.

Men her hører forskellene også op. Der er standarder for hvordan tingene skal laves. Det er også derfor du vil se, at nogle producenter producerer et lokomotiv som nogle andre ikke laver. Man køber det tog man vil have fra den producent som laver det. De fleste producenter producerer deres lokomotiver til både 2- og 3-skinne-drift.

Når du har besluttet dig for skinnesystem, så kan du kigge efter et startsæt som indeholder det digitalsystem du synes passer til dig.

Hvis du f.eks. vælger et startsæt med Märklin Digital (inkluderer også Trix) så har du et udmærket udgangspunkt i Mobile Station. Den kan programmere lokomotiver, styre tilbehør (sporskifter og signaler) og er nem at sætte op. Du tilsutter den blot og færdig. Herefter kan du bygge videre på systemet. Du kan købe ekstra mobilstationer og slutte til dit anlæg. Du kan også udvide med Central Station og få flere muligheder for automatisk styring, tilbagemelding, tilslutning for tablet/smartphone osv.

Mulighederne er mange, og kan virke overvældende. Det er ofte et spørgsmål om bare at komme i gang, og så tage den derfra. :-)

Med venlig hilsen
Søren

bygger01
Lokomotivfører
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Indlæg af bygger01 »

Ved Märklin er der da også K skinnerne med deres fordele og ulemper ...

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK (p. gr. af dampen).

Masto
Trafikelev

Indlæg af Masto »

Ja okay kan godt se der smart at vælge efter hvad ens omgangskreds har da man så kan kører samme tog og det er samme skinne system. Nu har jeg ikke rigtig nogle eller kender nogle som der har noget så jeg kan på en måde selv vælge jeg kigger lidt efter på DBA også om der er nogle gode tilbud rundt omkring.
Besvar