Styre lys med Märklins M83 dekoder (60831)

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Ksn1205
Ledvogter
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Styre lys med Märklins M83 dekoder (60831)

Indlæg af Ksn1205 »

Synes bare der stod noget i manuel at de skulle stå på off under dcc format og de så skulle have adresse med CV 1 og cv 9 men kan være der rr noget jeg har mistforstået,..
Søren
Lokomotivfører
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Indlæg af Søren »

Ksn1205 skrev: 04 maj 2017, 20:23Synes bare der stod noget i manuel at de skulle stå på off under dcc format og de så skulle have adresse med CV 1 og cv 9 men kan være der rr noget jeg har mistforstået,..
Du har læst afsnittet om at sætte adressen internt i dekoderen via CV værdier. Det er også en mulighed, men det er _meget_ nemmere at gøre det med DIP switch panelet.

Det har ingen praktisk betydning om du gør det ene eller det andet. Det drejer sig udelukkende om personlig præference.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Søren
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af Søren »

Jeg skulle installere nogle lys i mit demobræt, og rendte ind i samme udfordring som dig. Løsningen er ikke entydig, men heldigvis simpel: Hvis du smider en 1k Ohm modstand henover udgangen, så virker det.

Moppe henledte min opmærksomhed på at der muligvis var konstant spænding på udgangen. Spænding nok til at tænde en LED, men ikke nok til at starte sporskiftemotoren. Når sporskiftemotoren startes, så vil udgangen hæve sin spænding til fuld skrald, men sænke sin spænding efterfølgende til en lidt lavere spænding. Jeg havde håbet på, at denne opførsel ændrede sig, når man ændrede udgangstypen fra sporskifte til lyskilde. Det gør den ikke.

Baseret på lidt netresearch kunne jeg se, at folk havde held til at løse problemet med en 1k Ohm modstand. Jeg testede det her til aften, dog med en 1,5k Ohm modstand; det virker.

Her er nogle billeder af resultatet.
1.5k_ohm_resistor_m83_led_light.jpg
1.5k_ohm_resistor_m83_led_light_b.jpg
1.5k_ohm_resistor_m83_led_light_c.jpg

Med venlig hilsen
Søren

moppe
Lokomotivfører
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Indlæg af moppe »

Moppe prøver at forklare:

Hvis man bruger et standard Märklin drev med endeafbrydere, vil man med et simpelt detektorkredsløb kunne "måle" stillingen af sporskiftet. Kredsløbet kan være indført for at kunne få tilbagemelding til centralen om sporskiftets stilling. ESU switchpilot har den samme funktion der melder tilbage via railcom. Märklin har (endnu) ikke den funktion med tilbagemelding, men det er nok mest fordi de ikke (endnu) har en aktiv tilbagemeldingsprotokol.

Et følerkredsløb sender en svag strøm ud i udgangen (eller rettere kan trække en svag strøm). Kobler man en pære eller et sporskiftedrev til, bruger det så meget strøm at detektorstrømmen ingen betydning har. Mem en moderne højeffektiv kræver praktisk taget ingen strøm for at lyse og her er strømmen i detektorkredsløbet nok til at tænde den. Måske ikke med fuld styrke, men nok til at der er lys.
Ved at koble en (lille nok) modstand hen over udgangen trækker modstanden strømmen til detektorkredsløbet og lysdioder går ud.

Klaus
Søren
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af Søren »

Her er en video, hvor jeg viser hvordan det fungerer.

Med venlig hilsen
Søren

jhcn
Lokomotivfører
Geografisk sted: Lystrup, nord for Århus

Indlæg af jhcn »

Søren skrev: 20 maj 2017, 22:43 Jeg skulle installere nogle lys i mit demobræt, og rendte ind i samme udfordring som dig. Løsningen er ikke entydig, men heldigvis simpel: Hvis du smider en 1k Ohm modstand henover udgangen, så virker det.
Så langt - så godt.
Jeg har sat en 1K Ohms modstand på udgangen, og det svage, konstante lys er væk. I har ret i jeres forslag!!

Når jeg så aktiverer udgangen blinker lyset een gang. Og det er så det - ingen fast lys herefter.
Dekoderen slukker udgangen efter den korte tid den er aktiveret? Det skal (kan?) ændres?
Henrik

Kører digitalt med en CS2, 3-skinne, mest epoke IV-V, helst dansk + lidt tysk. Mangler plads - og penge - til en opstillet bane...
moppe
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af moppe »

Det er fordi den stadig er sat op som sporskiftedekoder.

Klaus
jhcn
Lokomotivfører
Geografisk sted: Lystrup, nord for Århus

Indlæg af jhcn »

moppe skrev: 03 jun 2017, 18:31 Det er fordi den stadig er sat op som sporskiftedekoder.

Klaus
Præcis min tanke. Kan bare ikke se hvor jeg kan ændre det...
Lys_2.jpg
Henrik

Kører digitalt med en CS2, 3-skinne, mest epoke IV-V, helst dansk + lidt tysk. Mangler plads - og penge - til en opstillet bane...
Søren
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af Søren »

jhcn skrev: 03 jun 2017, 18:47Præcis min tanke. Kan bare ikke se hvor jeg kan ændre det...
Du har en CV-knap på dit skærmbillede. Tryk på den, indlæs CV-listen fra m83 dekoderen (der er en lille åbn fil knap nederst i CV-skærmbilledet). Der skulle gerne ligge en skabelon for en m83 på din CS2.

Du skal finde CV registret for den udgang du har monteret din LED på. Hvis det f.eks. er udgang 1, rød port, så sætter du dennes CV (CV 112) til en passende værdi fra listen af mulige lyseffekter.

Eksempler:
Værdi 129 = Standard tænd sluk
Værdi 149 = Lysstofrør

Der er også værdier for blitz, jernbaneoverskæring, defekt lysstofrør osv.

Du kan se alle værdierne for lyseffekter her:
http://railway.zone/post/cv-table-for-m ... -have-been

Ønsker du f.eks. at port 1, rød skal tænde som et lysstofrør sætter du CV 112 = 149.

CV registerne er som følger:

CV 112 Ouput 1 Rød
CV 115 Ouput 1 Grøn
CV 118 Ouput 2 Rød
CV 121 Ouput 2 Grøn
CV 124 Ouput 3 Rød
CV 127 Ouput 3 Grøn
CV 130 Ouput 4 Rød
CV 133 Ouput 4 Grøn

Med venlig hilsen
Søren

moppe
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af moppe »

Du skal i gang med cv programmering.

Kiggede i manualen, udgangen skal sættes til dimmer (som jeg forstår det).

Klaus
Besvar