Hejsa….
Jeg er ny indenfor den digitale (Märklin) verden… Jeg har netop for få måneder siden fået en Centralstation 3 ( CS3 ) – og er stille og roligt ved at lære den digitale verden bedre og kende…. Men der er stadigvæk et langt stykke vej føler jeg.. Men nu er jeg ved at få smag for at lære mere fra denne verden – så derfor har jeg et spørgsmål…
Forestil jer jeg har en enkeltsporet bane med station A – i den ene ende og station B i den anden ende…Jeg har en CS3 forbundet – og nu vil jeg gerne have et tog til at køre frem og tilbage mellem A og B – ud fra nogle parametre som jeg definerer – så som hastighed, tiden toget skal holde osv. osv. osv.
Altså med andre ord - få min CS3 automatisk til at styre et tog der kører automatisk frem og tilbage mellem A og B.
For at jeg skal kunne gøre dette her skal jeg have noget mere – udover toget, C-skinnerne og min CS3….Spørgsmålet er bare hvad..?? og ikke mindst hvorfor…
Kan nogen fortælle mig – hvad jeg skal have for at kunne lave ovenstående….
På forhånd tak
MVH
Per
CS3 + Pendeltog
-
Rheingold
- Stationsforstander
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 3-rail
- Skinnesystem: Märklin C-skinner
- Geografisk sted: Region Syddanmark
CS3 + Pendeltog
Märklin Digital, C-skinner, CS3, MS2, Epoke II-III-IV-V .... og samler på Märklin ølvogne
-
Ksn1205
- Ledvogter
- Skinnesystem: Märklin C
Re: CS3 + Pendeltog
Du skal bruge en noget der kan lave tilbagemeldning og det kan 60883 den skal fu bruge når det ikke er en cs3 + og så skal du bruge noget ledning.
Jeg ville lave det med st dele dine c skinder op på under side er der noget metal som forbinder de to skinder de skal klippes og så skal du have isoleret det ene skinde stykke og det skal have en ledning på som gå hen til det tilbagemelidngs modul. Det er også beskrevet i manuelen til 60883. Og så skal det sættes op inde i din central sation. Det er lidt svære at forklare.
Det kan også laves med tid så central station hvorlang tid toget skal køre og så hvor længe det skal holde før det køre igen.
Det kan laves under hendelser og så opretter du en ny hendelse og så er der en optage founton og den registre at havd du gør og når du er færdig stopper du og så kan man trykke på play knappen og så skulle der hele gerne ske. Men jeg synes der kan være lidt med den tid den optager. Der skal rettes lidt i det men det kan med ved at rediger hendelsen og så tilføje eller fjerene sekunder eller millisekunder.
Hvis der laves på tid kræver det ikke andet end det hu har nu. Men husk have når du trykker play på den hendelse så køre toget lige meget hvor der er. Og ved ikke om man kan sætte den til bare at køre uendeligt eller om man skal aktivere den hvergang.
Håber det kan bruges.
Jeg ville lave det med st dele dine c skinder op på under side er der noget metal som forbinder de to skinder de skal klippes og så skal du have isoleret det ene skinde stykke og det skal have en ledning på som gå hen til det tilbagemelidngs modul. Det er også beskrevet i manuelen til 60883. Og så skal det sættes op inde i din central sation. Det er lidt svære at forklare.
Det kan også laves med tid så central station hvorlang tid toget skal køre og så hvor længe det skal holde før det køre igen.
Det kan laves under hendelser og så opretter du en ny hendelse og så er der en optage founton og den registre at havd du gør og når du er færdig stopper du og så kan man trykke på play knappen og så skulle der hele gerne ske. Men jeg synes der kan være lidt med den tid den optager. Der skal rettes lidt i det men det kan med ved at rediger hendelsen og så tilføje eller fjerene sekunder eller millisekunder.
Hvis der laves på tid kræver det ikke andet end det hu har nu. Men husk have når du trykker play på den hendelse så køre toget lige meget hvor der er. Og ved ikke om man kan sætte den til bare at køre uendeligt eller om man skal aktivere den hvergang.
Håber det kan bruges.
-
Søren
- Lokomotivfører
- Scale: H0 - 2-rail
- Skinnesystem: Flex
- Geografisk sted: Malling
- Kontakt:
Hejsa
Først og fremmest skal du have tilbagemelding, præcis som KSN også var inde på.
Er det en CS3 og ikke en CS3+ du har? Hvilket varenummer er der tale om. CS3 er 60226 og CS3+ er 60216.
Hvis det er en CS3 (varenummer 60226), så skal du bruge S88 Link (60883) som forbindes til din CS3. Til din S88 Link kan du så forbinde skinneafsnit eller kontakter.
Jeg vil anbefale at du følger den fremgangsmåde som KSN beskriver: At isolere et stykke skinne (kaldet en blok) og benytter blokken som kontakt.
En blok skal helst have en god størrelse, så lad være med kun at lade en enkelt skinne være din blok. Allerbedst er det at lave blokken lige så lang som det længste tog du har plads til. På din station kan det være en perronlængde.
Sådan laver du en blok
På C-sporet er begge yderskinnerne forbundet med en lille lus under sporet. Du isolerer skinnerne fra hinanden ved at klippe forbindelsen over. Der skal klippes to forbindelser pr. skinne.
Benyt en god bidetang. Jeg benytter selv en type der klipper helt fladt til den ene side. Så ødelægger jeg ikke stikforbindelsen ved siden af. Blokken bør have en vis længde. Du skal klippe forbindelsen på alle de skinnestykker der udgør blokken. I hver ende af blokken monterer du en isolering på den skinne som skal være kontaktskinnen. Kontaktskinnen er den skinne der benyttes til at fortælle din CS3 at der er et tog. For god ordens skyld bør du gøre op med dig selv om det skal være venstre eller højre skinne, herefter skal du være konsekvent så det altid er den samme side der er kontaktskinne. Du skal KUN isolere den ene skinne. Den anden skinne benyttes stadig til stelforbindelsen.
Til at isolere skinnen benytter du isoleringshætten (varenummer 74030). Den sættes nemt over den ene leder under sporet. Du kan kigge under sporet og finde frem til hvilken kontakt du skal påføre hætten.
Når det er gjort, så monterer du en ledning på kontaktskinnen. Der er nogle små fladstik til ledninger under sporet. Du kan vælge at lodde eller benytte de små forbindelsesstik (varenummer 74995).
Nu kan du montere den anden ende af ledningen til din S88 Link og derved er din første tilbagemelding klar. Du skal efterfølgende sætte din S88 Link op i din CS3, men den tager vi når du kommer så langt.
Jeg vil anbefale at du eksperimenterer lidt på spisebordet, så du bliver fortrolig med tilbagemelding, inden du installerer tilbagemeldingen i dit anlæg. Jeg synes det er nemmere at blive klog på, når jeg kan skille det hele ad og starte forfra uden de store konsekvenser.
Hvis du har yderligere spørgsmål, så giv endelig lyd! :-)
Først og fremmest skal du have tilbagemelding, præcis som KSN også var inde på.
Er det en CS3 og ikke en CS3+ du har? Hvilket varenummer er der tale om. CS3 er 60226 og CS3+ er 60216.
Hvis det er en CS3 (varenummer 60226), så skal du bruge S88 Link (60883) som forbindes til din CS3. Til din S88 Link kan du så forbinde skinneafsnit eller kontakter.
Jeg vil anbefale at du følger den fremgangsmåde som KSN beskriver: At isolere et stykke skinne (kaldet en blok) og benytter blokken som kontakt.
En blok skal helst have en god størrelse, så lad være med kun at lade en enkelt skinne være din blok. Allerbedst er det at lave blokken lige så lang som det længste tog du har plads til. På din station kan det være en perronlængde.
Sådan laver du en blok
På C-sporet er begge yderskinnerne forbundet med en lille lus under sporet. Du isolerer skinnerne fra hinanden ved at klippe forbindelsen over. Der skal klippes to forbindelser pr. skinne.
Benyt en god bidetang. Jeg benytter selv en type der klipper helt fladt til den ene side. Så ødelægger jeg ikke stikforbindelsen ved siden af. Blokken bør have en vis længde. Du skal klippe forbindelsen på alle de skinnestykker der udgør blokken. I hver ende af blokken monterer du en isolering på den skinne som skal være kontaktskinnen. Kontaktskinnen er den skinne der benyttes til at fortælle din CS3 at der er et tog. For god ordens skyld bør du gøre op med dig selv om det skal være venstre eller højre skinne, herefter skal du være konsekvent så det altid er den samme side der er kontaktskinne. Du skal KUN isolere den ene skinne. Den anden skinne benyttes stadig til stelforbindelsen.
Til at isolere skinnen benytter du isoleringshætten (varenummer 74030). Den sættes nemt over den ene leder under sporet. Du kan kigge under sporet og finde frem til hvilken kontakt du skal påføre hætten.
Når det er gjort, så monterer du en ledning på kontaktskinnen. Der er nogle små fladstik til ledninger under sporet. Du kan vælge at lodde eller benytte de små forbindelsesstik (varenummer 74995).
Nu kan du montere den anden ende af ledningen til din S88 Link og derved er din første tilbagemelding klar. Du skal efterfølgende sætte din S88 Link op i din CS3, men den tager vi når du kommer så langt.
Jeg vil anbefale at du eksperimenterer lidt på spisebordet, så du bliver fortrolig med tilbagemelding, inden du installerer tilbagemeldingen i dit anlæg. Jeg synes det er nemmere at blive klog på, når jeg kan skille det hele ad og starte forfra uden de store konsekvenser.
Hvis du har yderligere spørgsmål, så giv endelig lyd! :-)
Med venlig hilsen
Søren
2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/
-
Rheingold
- Stationsforstander
Hej Ksn & Søren...
Mange tak for jeres svar... Nu er der lidt og arbejde videre med... :-)
Det er så småt ved at gå op for mig at jeg nok skulle have købt en CS3+ - men det er altså en CS3 ( 60226 ) - jeg har købt.... Det er min plan og lave en prøve opsætning med station A og B på bordet - for lige at blive fortrolig med det... Siden hen vil jeg prøve og implementere sporskifter i samme bane....
Tak for jeres svar ;-)
MVH
Per
Mange tak for jeres svar... Nu er der lidt og arbejde videre med... :-)
Det er så småt ved at gå op for mig at jeg nok skulle have købt en CS3+ - men det er altså en CS3 ( 60226 ) - jeg har købt.... Det er min plan og lave en prøve opsætning med station A og B på bordet - for lige at blive fortrolig med det... Siden hen vil jeg prøve og implementere sporskifter i samme bane....
Tak for jeres svar ;-)
MVH
Per
Märklin Digital, C-skinner, CS3, MS2, Epoke II-III-IV-V .... og samler på Märklin ølvogne
-
Søren
- Lokomotivfører
- Scale: H0 - 2-rail
- Skinnesystem: Flex
- Geografisk sted: Malling
- Kontakt:
Forskellen på de to ligger udelukkende i den hardware der er i kassen, samt de komponenter der bliver nødvendige for at opnå forskellige mål.
Hardwaren er forskellig på følgende steder (med udgangspunkt i CS3):
- CS3 har ingen busindgang. Den kan kun være master i en kæde af centralstationer. Der kan også kun være én CS3 i kæden (alternativt én CS2, 60213 eller 60214). Ubegrænset CS2, 60215 eller CS3, 60216.
- CS3 har ingen indgang for S88. Her skal du bruge en S88 Link for at opnå tilbagemelding. Fordelen ved S88 Link er, at du kan have flere udgangspunkter for din kæde af S88 moduler. Du har desuden din tilbagemelding forsynet separat med strøm via S88 Link. Jeg bruger faktisk S88 Link selv om jeg har en CS3+.
Jeg plejer at anbefale at købe en CS3+, hvis du fra starten ved at du vil bruge tilbagemelding. Det er ikke fordi det giver andre fordele end bekvemmelighed. Når du har investeret i CS3, samt S88 Link og strømforsyning til denne, så er du alligevel kun små 450 kr. fra en CS3+. En CS3 er god, hvis du er i tvivl om dine mål. Så kan du i stedet udbygge dit system efterhånden som du bliver klogere på hvad du vil. Det er jo heller ikke så ringe.
For lige at slå helt fast: CS3 og S88 Link er ingen andenrangsløsning.
Funktionsmæssigt er CS3 og CS3+ fuldstændig ens. Du er altså ikke begrænset i dine muligheder for at bygge automatik. Du er kun begrænset i dine muligheder for at forbinde din CS3 med andre centralstationer. Har du ikke det behov, så skal du blot være glad for din CS3.
Med venlig hilsen
Søren
2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/
-
Rheingold
- Stationsforstander
Du har ret – jeg er også ganske godt tilfreds med min CS3 – og den blev købt i sept. 2016 ( og leveret i maj 2017 ) – primært fordi jeg var træt af at jeg ikke havde plads til alle mine lokomotiver i mine tre Mobilstation 2´er…. At så tingene har ændret sig siden da – og jeg nu tænker på at dreje min modeljernbane i en hel anden retning end mit udgangspunkt engang var – så kunne jeg godt ønske mig en CS3+…. Men der var en klog mand der engang sagde til mig….. Erfaringen = summen af ens dumheder… Så skulle jeg købe i dag – havde jeg valgt en CS3+…. :-)
Endnu engang tak for dit svar Søren :)
Endnu engang tak for dit svar Søren :)
-
Ksn1205
- Ledvogter
- Skinnesystem: Märklin C
Jeg har slev en cs3 og link modul og det var også for at kunne bruge de tilbagemelidinger jeg havde sat op på banen med de gamle s88 stik.
Men kan ikke forstå du ville havde valgt en cs3 + istedet for,? Hvis den djening din model bane tager og du ville have flere central stationer rund på anlægget er en cs3 jo stadig fin og man skal under alle omstændigheder udvide med en cs3+. Der kan sættes de samme ting til dem ellers inforhold til dine mobil station 2
Men kan ikke forstå du ville havde valgt en cs3 + istedet for,? Hvis den djening din model bane tager og du ville have flere central stationer rund på anlægget er en cs3 jo stadig fin og man skal under alle omstændigheder udvide med en cs3+. Der kan sættes de samme ting til dem ellers inforhold til dine mobil station 2