Her bygges en fiddle-yard i moduler

Præsenter din modeljernbane, dit nyeste diorama eller nyeste skud på samlingen. Husk at bruge billeder, så vi alle kan nyde det.
Erik Olsen
Lokomotivfører
Digital: Ja
Scale: N
Geografisk sted: Ishøj
Kontakt:

Re: Her bygges en fiddle-yard i moduler

Indlæg af Erik Olsen »

moppe skrev:Skulle jeg lave sådan noget, satte jeg et metalrør i det ene endestykke og en metalpin i den der skal op mod den.
Ja, man skulle tro at det system kunne giver tilstrækkelig nøjagtighed. Jeg lavede engang to moduler til skala 0 hvor samlingen sker efter et lignende princip, se http://www.modelbaneteknik.dk/model/spor/an1.htm foto 5.

Desværre gik det ikke helt sådan, for selvom alt passede sammen ved bygningen, skete der med tiden nogle forskydninger på op til 0,5 mm. Formentlig skyldes de at træet arbejder lidt med tiden.
Erik Olsen
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af Erik Olsen »

gmmz skrev:vi vil montere en stopklods i toppen af klods (B) som rager ind over hullet, så benet ikke ryger op gennem bunden af modulet
på denne her måde kan vi justere højden af benene med 30 mm, så modulet altid kan stå vandret.
Tak for forklaringen. Den med højdejusteringen skal jeg lige forstå. Hvad gør I når gulvet er skævt eller ujævt?
bqg
Ledvogter
Scale: H0 - 3-rail

Indlæg af bqg »

Erik Olsen skrev: Tak for forklaringen. Den med højdejusteringen skal jeg lige forstå. Hvad gør I når gulvet er skævt eller ujævt?
Når modulet er vandret, løsnes vingemøtriken, justerer benet op/ned og spænder vingemøtriken igen. Gentages for hvert enkelt ben efter behov.
Hans Kurt
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
Søren
Lokomotivfører
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Indlæg af Søren »

bqg skrev:
Erik Olsen skrev:Tak for forklaringen. Den med højdejusteringen skal jeg lige forstå. Hvad gør I når gulvet er skævt eller ujævt?
Når modulet er vandret, løsnes vingemøtriken, justerer benet op/ned og spænder vingemøtriken igen. Gentages for hvert enkelt ben efter behov.
Yeps! Det er nemlig ret smart, der er tilpas meget højde på benspænden til, at man kan justere benene i højden. Jeg tror vores kan bevæge sig en tre til fire cm uden det går udover stabiliteten. Vi har vurderet at det er nok. :-)

I kan læse mere hos ham her:
http://home.online.no/~bjornrl/modulkasse.htm

Generelt en spændende hjemmeside, med megen interessant information:
http://home.online.no/~bjornrl/

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Erik Olsen
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af Erik Olsen »

bqg skrev:Når modulet er vandret, løsnes vingemøtriken, justerer benet op/ned og spænder vingemøtriken igen. Gentages for hvert enkelt ben efter behov.
Æh, det lyder lidt bøvlet. Har I praktisk erfaring med opstilling og nedtagning af moduler efter dette koncept?
bqg
Ledvogter
Scale: H0 - 3-rail

Indlæg af bqg »

Erik Olsen skrev: Æh, det lyder lidt bøvlet. Har I praktisk erfaring med opstilling og nedtagning af moduler efter dette koncept?
En anden mulighed er at bore huller i benene, montere en møtrik og en lang bolt.
Hans Kurt
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
Erik Olsen
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af Erik Olsen »

bqg skrev:En anden mulighed er at bore huller i benene, montere en møtrik og en lang bolt.
Jeg tænkte nærmest på en fod med stilleskrue i enden af benet, så er det nemt at efterjustere uden at skulle holde modulet oppe og vandret imens.
moppe
Lokomotivfører
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Indlæg af moppe »

Erik Olsen skrev:Jeg tænkte nærmest på en fod med stilleskrue i enden af benet, så er det nemt at efterjustere uden at skulle holde modulet oppe og vandret imens.
Det er slet ikke så slemt, idet man løsner møtrikken under modulet, skubber benet nedad til det rammer jorden og spænder fast igen.

Samtidig har man hovedet og hænderne i højde med modulsamlingen og ikke nede ved gulvet og stilleskruen.

Klaus
Søren
Lokomotivfører
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Indlæg af Søren »

Erik Olsen skrev:
bqg skrev:Når modulet er vandret, løsnes vingemøtriken, justerer benet op/ned og spænder vingemøtriken igen. Gentages for hvert enkelt ben efter behov.
Æh, det lyder lidt bøvlet. Har I praktisk erfaring med opstilling og nedtagning af moduler efter dette koncept?
Det er supernemt og benyttes på mange moduler. Jeg synes det er nemmere, som Klaus skriver, at have hovedet oppe ved modulet. Derudover er det ikke svært for modulet at holde balancen, da det i forvejen står på tre andre ben.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Erik Olsen
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af Erik Olsen »

bahnfannet skrev:Det er supernemt og benyttes på mange moduler. Jeg synes det er nemmere, som Klaus skriver, at have hovedet oppe ved modulet. Derudover er det ikke svært for modulet at holde balancen, da det i forvejen står på tre andre ben.
Jo, men det skal også være vandret. Det er der jeres forklaring halter, synes jeg.
Besvar