PIKO har udgivet et sæt nye kortkoblinger. En almindelig kobling og en strømførende kobling. Her omtaler jeg den almindelige udgave, da jeg ikke har modtaget den strømførende endnu.
Kortkoblingen minder mest om en krydsning mellem Rocos kortkobling og Fleischmanns Profi kobling. Koblingen udmærker sig ved at være forholdsvis diskret (det er jo en smagssag). Ikke så diskret som Fleischmann Profi, men heller ikke så synlig som Roco kortkobling, dog mere diskret end mange bøjlekoblinger.
Fleischmann Profi koblingen kobler meget tæt, men jeg oplever samtidig at skulle hamre vognene sammen for at få den til at koble. Det skal jeg ikke på samme måde med PIKOs kortkobling. Dog kobler den heller ikke så let som Roco's Universalkobling (ikke kortkobling) som jeg pt. benytter på alle mine godsvogne.
På mit anlæg er der følgende koblinger i brug:
- Roco Universal (primært godsvogne og enkelte passagervogne)
- PIKO delbar trækstang (kobler kort, mellem passagervogne)
- Märklin kobling (mellem passagervogne)
PIKOs delbare trækstang benytter jeg mellem vognstammer der ikke umiddelbart skal skilles ad. Det er alligevel rart at kunne løfte en vogn ud, uden at skulle belaste NEM-skakten. Den er super smart og enkel at benytte. Den koster heller ikke alverden.
Hverken Märklin eller Roco Universal er deciderede kortkoblinger. Märklin kobler en lille smule tættere end Roco Universal, men grundet hovedets højde, så er Märklin koblingen et problem på meget materiale, fordi pufferhøjderne ligger i hver deres ende af NEM-standardens tolerancer. Roco Universal er derfor den mest fremherskende kobling på mit anlæg. Den giver aldrig problemer. Vitterligt: Aldrig.
Tip! Har du koblingskaos, så prøv Roco Universal. Du vil aldrig se dig tilbage!
Ind på scenen kommer PIKO i 2020 med deres bud på en kortkobling. Den er interessant fordi den på ét punkt adskiller sig fra samtlige andre kortkoblinger: Du kan koble den strømførende kobling med den ikke-strømførende kobling. Det er der, så vidt jeg ved, ingen andre mainstream koblinger der kan.
Den strømførende kobling er desuden 2-polet, hvilket gør det muligt at føre strøm til belysning gennem vognene, uden at skulle have strømoptag på hjulene. Dette giver en lettere stamme.
Koblingen kobler fint tæt. Her er to B-vogne koblet sammen:
Her er B-vognen koblet med en BR 141:
Som altid afhænger afstanden mellem pufferne også af andre parametre, som f.eks. hvor meget vognen overholder standarden for NEM-skakter. Det er almindeligt at PIKOs vogne f.eks. ligger i den generøse del af skalaen, hvor andre vogne kobler noget tættere. Det er meget forskelligt fra model til model. PIKO koblingen, ser dog ikke ud til at øge afstanden. Tværtimod.
Koblingen supporterer desuden pre-afkobling med afkoblingsskinne og det fungerer "so wie so". På ingen måde lige så nemt som med Roco Universal.
Samenkobling
Jeg har udeladt Märklin-koblingen fra nedenstående sammenligninger, da den ikke er relevant for mit materiale pga. højdeudfordringen.
Her kan du se hvor tæt koblingerne kobler. Jeg ved godt, at vi er ude i "pernittengryn" hvad der angår forskelle. Så det er meget en smagssag hvad der passer til ens egne behov og forventninger.
Roco Universal. Kobler fint tæt, uden at være en kortkobling.
PIKO ny kortkobling. Kobler også fint tæt. Næsten dødt løb mellem PIKO og Roco.
PIKO trækstang. Kobler meget tæt, men igen, næsten ingen forskel.
Hvor meget fylder koblingerne
Her kan du se hvor meget de enkelte koblinger fylder på vognenderne. Det er ofte her at der er mange meninger om hvad der er "bedst". Svaret er som sædvanlig: Det kommer an på dine egne behov. Der er intet korrekt svar.
Konklusion
Konklusionen må være, at jeg lader PIKO koblingen køre på prøve. Jeg er meget interesseret i den strømførende kobling, da den virkelig ser ud til at være et interessant til mine passagervogne. Det finder jeg ud af, når jeg engang modtager den.
Jeg vil også gerne have den samme kobling på alle mine tog, så jeg ikke skal dedikere lokomotiver til godsopgaver og andre til passageropgaver. Pt. har jeg løst det med Roco Universal på lokomotiver, og enkelte passagervogne med én Roco Universal i den ene ende og en trækstang i den anden. Det er bare irriterende ikke at kunne oprangere passagervogne på kryds og tværs.
Lige nu ser det interessant ud, men vi får at se om det holder i længden. Roco Universal koblingen er, efter min mening, stadig den bedste all-round kobling.
Lidt flere billeder: