Jeg har et lille julelokomotiv, der skal smøres inden alle de rejsende og julegaverne kan blive transporteret :D
Men brugsanvisningen er lidt upræcis mht smøring. Der er vist et billede af loket uden overdel i profil, og så med en pil pegende på toppen af loket. Kigger jeg på oversiden af loket, så ser jeg dog ikke umiddelbart nogen indlysende steder at smøre det
Så vidt jeg kan se peger pilene på hvor hjulakslerne går ind i bundrammen / lejerne og det er der en minimal mængde af olie skal tilføres. Brug en knappenål og tilfør kun den mængde olie der hænger ved spidsen efter at den har været dyppet i olie.
Den anden pil viser snekkedrevet og evt. tandhjul imellem motor og aksler, her kan du med fordel bruge en meget lille smule konsistens fedt eller silikone fedt idet det vil blive hængende ved snekke og tandhjul længere som olie.
Hej!
Da Märklin 81845 er størrelse Z skal du være yderst sparsom med smørelse. Selve motoren kan du sammenligne med div. motorer monteret i din computer = HD hvis ikke SSD og eventuelle disk drev, hvor tit smører du dem ???.
Jeg kunne se at loket i hvert fald har været smurt fra fabrikkens side. Og det kørte +20 timer sidste år, hvor jeg købte det. Nu har det fået bittesmå dråber på akslerne og de små aksler fra motoren, der er synlige udefra, og det kører ganske fortrinligt. :)