Roco drejeskive og Kirbris remise

Forum for alle spørgsmål om modeljernbaner i alle skalaer. Her kan du debattere og stille spørgsmål om emner, der ikke finder plads i de andre fora.
Søren
Lokomotivfører
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Roco drejeskive og Kirbris remise

Indlæg af Søren »

Hej Claus
Skovsøekspressen skrev:Andetsteds har jeg læst noget mere om Roco drejeskiven, som man skal være opmærksom på. Den er konstrueret sådanne at broen giver strøm til de spor den står ved. Ønsker man fx lyd/lys på et lokomotiv som broen ikke er ved, så skal stiksporene separat strømforsynes, som det også fremgår af den vedlagte vejledning. Og her skal man huske en ting både ved DC og AC; tilslutningssporene skal isoleres helt fra broen, både skinnestrengene og ved AC også midterlederen. Ellers kan man nemlig risikere at brænde nogen små fjedre af på broen. Det indlæg jeg har det fra, er ganske vist nu 5 år gammelt, men det må stadigvæk være gældende, og det er fra beskrivelsen af et K-skinneanlæg, som jeg har ladet mig meget inspirere af.
Det er da god viden. Jeg havde ikke selv tænkt på, at det kunne være aktuelt. Jeg har heller aldrig hørt andre nævne det før, men nu er det også begrænset hvem jeg kender, der har en drejeskive. :-)

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

moppe
Lokomotivfører
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Indlæg af moppe »

Skovsøekspressen skrev:Den er konstrueret sådanne at broen giver strøm til de spor den står ved. Ønsker man fx lyd/lys på et lokomotiv som broen ikke er ved, så skal stiksporene separat strømforsynes, som det også fremgår af den vedlagte vejledning.
Er det ikke mere eller mindre sådan for alle drejeskiver?

De gamle Fleischmann skiver vi har på "min" bane er på fuldstændigt samme måde. Her har vi isolerende lasker på det stykke spor man klipser på drejeskiven.
Skovsøekspressen skrev: Og her skal man huske en ting både ved DC og AC; tilslutningssporene skal isoleres helt fra broen, både skinnestrengene og ved AC også midterlederen. Ellers kan man nemlig risikere at brænde nogen små fjedre af på broen.
Det troede jeg så kun havde relevans ved 2-skinne drift, idet man kan risikere at polerne er "modsat", hvis skiven har vendt sig en halv omgang. Ved 3-skinne er det problem sådan set ikke eksisterende.

Klaus
Skovsøekspressen
Godsforvalter
Scale: H0 - 3-rail
Geografisk sted: Silkeborg

Indlæg af Skovsøekspressen »

Sådan som jeg forstår det gamle indlæg, så gælder det også i AC. Nu er jeg ikke ekspert i Roco drejeskiven, men det er nok en god ide at gardere sig med at isolere tilslutningssporene fra broen, hvis man ønsker separat strøm til tilslutningssporene i AC også.

Er ved at kigge noget mere i manualen, nu ved jeg ikke hvordan de andre fabrikanters drejeskiver fungerer. Men Rocos fungerer på den måde, at man på styreboksen kan indstille den til kun at have strøm på broen, eller broen samt det ene/begge tilslutningsspor efter eget valg. På en måde bliver den jo digital, da hvis man kører det, jo er spænding på sporene hele tiden. Drejeskivemotoren kræver i øvrigt separat strømforsyning fra en AC trafo. Og iflg. pålidelig kilde, så kan Märklins trafo, den lille hvide der er i startpakningerne, godt bruges til formålet.

Mvh
Claus
Besvar