Opbygning af bane med tilbagemelding

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Tireburner
Trafikelev
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail

Opbygning af bane med tilbagemelding

Indlæg af Tireburner »

Hej
Jeg skal igang med at opbygge min bane, der skal være digital 2-skinne baseret på en Z21 som "styreenhed". Jeg vil gerne have mulighed for at kunne koble computerstyring på hen ad vejen, så anlægget mere eller mindre kan køre sig selv, når jeg ikke selv vil styre. Derfor vil jeg så vidt muligt gerne gøre tingene rigtigt fra starten af, så jeg ikke skal til at bygge om.
Og det er der, jeg har nogle (begynder)spørgsmål, jeg ikke kan finde superklart svar på. Nogle spørgsmål er jeg mere i tvivl om end andre. Forhåbentligt kan nogen her hjælpe.

• Jeg kan forstå, det er en fordel at strømføde banen flere steder, for den bedste drift. Skal der være isoleret imellem de forskellige fødepunkter, så man får X antal blokke, der er isoleret fra hinanden?
  • Er det bedst at bruge isoleringslasker, eller er det rigeligt "blot" at skære hul i skinnerne? Og er det begge skinnestrenge, der skal skæres over/isoleres?
  • Når der skal etableres tilbagemelding (jeg forestiller mig at bruge Digikeijs' DR5088RC), hvordan forbindes det så? Er tilbagemeldingsblokkene sammenfaldende med strømblokkene, eller kan man have flere tilbagemeldingspunkter i samme strømblok, og hvordan gør man i givet fald det? Jeg har måske forstået, at man afbryder den ene skinnestreng imellem de enkelte tilbagemeldingspunkter, men jeg er ikke sikker?

På forhånd tak for enhver hjælp :-)

Mvh
Dennis

Igang med at opbygge et DCC-anlæg. Primært dansk epoke V-VI

ErikL
Lokomotivfører
Scale: N
Skinnesystem: Minitrix

Re: Opbygning af bane med tilbagemelding

Indlæg af ErikL »

Når du laver blokke og tilslutter dem til dit tilbagemeldings modul er det strømfødning til blokken.
Hvis du henter vejledningen til 5088 er det vist ganske fint.

Det er kun den ene skinne som isoleres, den der ikke brydes op skal så forsynet ca pr. 2 meter.
Selve isolering sker med isolerende lasker det sikre stabilitet, skulle skinner give sig lidt sikre de også at forbindelsen ikke slutter ved en fejl.

Du kan sagtens have flere tilbagemeldinger pr blok, jeg har op til 5 på,stationer.
2 minder i hver ende 1 i midten. Dette sikre nøjagtig stop positioner. Hver opdeling sin egen tilbagemelding/strømfødning.

Det er :
De 2 i enden er til brems og stop (til hver retning)

Alle andre blokke er 1 tilbage melding, her er det så computer programmet som udregner hvornår der skal stoppe, derved sparer jeg mange tilbagemeldinger. Jeg bruger Train Controller.

Mvh Erik
-----------------------------
Mini TRIX
Z21 + Digikeijs tilbagemeldinger mm. Qdecoder til signaler.
TrainController Gold

Tireburner
Trafikelev

Indlæg af Tireburner »

Tak for svar Erik.

Så det er grundlæggende som denne tegning, det skal forbindes? Og hvis jeg har flere 5088'ere koblet til, skal begge skinnestrenge isoleres imellem to tilbagemeldingmoduler?

5088.png

Er der noget i vejen for at trække strømmen efter samme system inden man har anskaffet sig tilbagemeldingsmoduler (nok), og så blot indskyde modulet efterfølgende?

Mvh
Dennis

ErikL
Lokomotivfører

Indlæg af ErikL »

Hej

Det er helt rigtigt det du har fundet.

Og ja du kan opdele det efter de samme regler og så "samle" alle de gule ledninger uden modul.
Når så stumperne kommer sætter du modulet ind.

Vær lige opmærksom på at dem med railcom har visse problemer, tror du lige skal undersøge om det er løst.
Det er her vigtigt hvilket PC program du vil benytte.

Jeg har 64 tilbagemeldinger uden railcom. og mangler det ikke TC kan selv holde styr på toget hvor det er og der er derfor ikke behov for at få det fra Railcom, og skal du have mange tilbagemeldinger koster det altså en del.

Mvh Erik
Mini TRIX
TrainController Gold

moppe
Lokomotivfører
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Indlæg af moppe »

Jeg turde ikke tage Digikeijs RailCom feedback modulerne.

Kendte problemer:
Sender alt for mange beskeder via Loconet bussen og kan få den til at gå i stå, hvis man har flere moduler. Firmware opgradering har delvist løst problemet, men ikke for alle.

Følsomhed kan ikke justeres og kræver alt for høj strømforbrug i skinnerne for at reagere. Flere bruger det almindelige feedback modul sammen med RailCom modulet, for at få et ordentligt feedback. En dyr og besværlig løsning.

Moduler skal konfigureres og opdateres via USB. Fedt nok, når de sidder under anlægget og skal opdateres, så skal man kravle rundt med USB kabel og opdatere dem individuelt.

Kigger du på Roco/Z21 RailCom modulerne (10808) kan du opdatere dem. du kan indstille følsomheden, og diagnosticere dem direkte via CAN.
Altså også når de sidder ude under anlægget.....

Klaus

ErikL
Lokomotivfører

Indlæg af ErikL »

Enig med Klaus

Men skal du fortrinsvis bruge pc klarer programmet det selv og køre du selv kan du jo se hvor toget er.

Så jeg ville spare og købe tilbagemelding uden railcom. 1/2 pris.

Mvh Erik
Mini TRIX
TrainController Gold

Tireburner
Trafikelev

Indlæg af Tireburner »

Tak for input fra jer begge to - ikke mindst om problemer med 5088'eren - det var jeg ikke opmærksom på.

Er det tilsvarende problemer med Digikeijs' andre tilbagemeldingsmoduler?
Det er jo tiltalende, at Digikeijs' moduler er billigere end Roco/Z21's, men hvis der samtidig er problemer/begrænsninger, er det jo ikke nødvendigvis det værd.

Mvh
Dennis

ErikL
Lokomotivfører

Indlæg af ErikL »

Jeg har 6 moduler til tilbagemelding og 7 til sporskifter og de fungere perfekt.

Til signaler bruger jeg qdecoder, qdecoder kan også bruges til sporskifte, men er lidt anderledes at programere, de har en med 96 udgange den bruger jeg til lys.

Mvh Erik
Mini TRIX
TrainController Gold

moppe
Lokomotivfører
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Indlæg af moppe »

Z21 er også dyrere end Digikeijs DR5000 digitalstationen.

Kig på diverse fora rundt omkring, de tilbagemeldingsmoduler der er flest spørgsmål omkring er Digikeijs modulerne.
Man kan sige at der nok er solgt flest af (på grund af prisen). Men Roco modulerne er (i mine øjne) bare lettere at arbejde med.

Klaus

ErikL
Lokomotivfører

Indlæg af ErikL »

Man kan jo sige at køber man premium produkterne hele vejen igennem, fra samme producent bør det alt andet lige være nemmere.

I mit tilfælde har jeg brugt, digital station + ca 20 extra komponenter til diverse ting.

Var dette købt i maerklin var der nok for > 15.000kr mit har vel kostet det halve.

Det er jo ikke sådan at alt bare spiller fordi det er købt fra samme producent, det viser mængden af spørgsmål her på siden vel en smule.

Men man får hvad man betaler for, og ja man skal måske selv lægge lidt interesse timer i nogle af tingene. Men i sidste ende skal budgettet stemme med ens formåen, der jo nogle gange der er mere tid end penge.

Mvh Erik
Mini TRIX
TrainController Gold

Besvar