Bukning af Styrenprofiler

Forum for alle spørgsmål om modeljernbaner i alle skalaer. Her kan du debattere og stille spørgsmål om emner, der ikke finder plads i de andre fora.
Besvar
bqg
Ledvogter
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail

Bukning af Styrenprofiler

Indlæg af bqg »

Hej
Er der nogen der har erfaring med bukning af Styrenprofiler.
Jeg skal lave Roskilde station i 1:87. Halvtaget over perroner er buet, derfor tænkte jeg.
Der er to muligheder, enten skal profilerne skæres i korte stykker og limes sammen, eller profilerne skal bukkes.
Overvejer varmeblæser, varmt vand eller ovnen, men ville lige høre om der er nogen der har erfaring med det.

Når jeg gerne ville bukke profilerne, er det for nemheds og styrkens skyld, ellers er det mange stykker der skal skæres i smig, tilpasses og limes.
De profiler jeg vil benytte er smalle H/I profiler på 2 * 4 mm
Hans Kurt
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
ole vedel
Stationsforstander
Scale: H0 - 2-rail

Re: Bukning af Styrenprofiler

Indlæg af ole vedel »

bqg skrev:Hej
Er der nogen der har erfaring med bukning af Styrenprofiler.
Jeg skal lave Roskilde station i 1:87. Halvtaget over perroner er buet, derfor tænkte jeg.
Der er to muligheder, enten skal profilerne skæres i korte stykker og limes sammen, eller profilerne skal bukkes.
Overvejer varmeblæser, varmt vand eller ovnen, men ville lige høre om der er nogen der har erfaring med det.

Når jeg gerne ville bukke profilerne, er det for nemheds og styrkens skyld, ellers er det mange stykker der skal skæres i smig, tilpasses og limes.
De profiler jeg vil benytte er smalle H/I profiler på 2 * 4 mm
Jeg har lavet det med en varmluft loddekolbe som var sat til 160 grader.
Jeg havde lavet en tilpasset profil af træ som jeg brugte som lære.
For meget varme deformere plast profilerne.
En hårtører i den rigtige afstand fra profilerne ku nok gøre det.

Mvh. Ole Vedel
bqg
Ledvogter

Indlæg af bqg »

Det jeg i første omgang skal have fremstillet nogle stykker af er:
Billede
Jeg forventer ikke at kunne bukke det hele, de to korte stykker i siderne er jeg nok nød til at skære ud og lime sammen, men hvis jeg klarer at bukke buen, er meget sparet.
Hans Kurt
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
Erik Olsen
Lokomotivfører
Scale: N
Geografisk sted: Ishøj
Kontakt:

Indlæg af Erik Olsen »

Jeg har lavet tagprofiler i skala 0 ved at lægge et stykke 1,5 mm polystyrenplade ind mellem to træstykker med den rigtige facon, spænde dem sammen og lægge hele herligheden ind i ovnen. Temperatur og tid eksperimenterer man sig frem til.
bqg
Ledvogter

Indlæg af bqg »

Erik Olsen skrev:Jeg har lavet tagprofiler i skala 0 ved at lægge et stykke 1,5 mm polystyrenplade ind mellem to træstykker med den rigtige facon, spænde dem sammen og lægge hele herligheden ind i ovnen. Temperatur og tid eksperimenterer man sig frem til.
Ja det er også noget i den retning jeg havde forestillet mig med selve tagpladen, jeg havde tænkt på 1 mm, men dem jeg har kunnet finde i store størrelser er => 1,5 mm.

Har bestilt nogle H- og I-profiler i forskellig størrelse, så må jeg prøve mig frem med spærene.
Billede
Det er noget i denne retning, jeg skal have fremstillet, de to korte stykker skal bukke lidt opad og så burde der en form for lægter på.
Hans Kurt
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
Erik Olsen
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af Erik Olsen »

Du burde måske undersøge hvordan de virkelige tage er udført. Jeg har set en udførelse hvor tagdækningen er bølgeblikplader med bølgerne på tværs, og tagrender i de laveste punkter i knækkene mellem den krumme tagflade og de opadskrå tagflader yderst. Set oppefra tror jeg tagrenderne er meget tydelige.
bqg
Ledvogter

Indlæg af bqg »

Erik Olsen skrev:Du burde måske undersøge hvordan de virkelige tage er udført. Jeg har set en udførelse hvor tagdækningen er bølgeblikplader med bølgerne på tværs, og tagrender i de laveste punkter i knækkene mellem den krumme tagflade og de opadskrå tagflader yderst. Set oppefra tror jeg tagrenderne er meget tydelige.
rosk.jpg
Det er bølgeblik med tagrenden i samlingen, men i 1:87 bliver der ikke meget mellemrum mellem den krumme og skrå flade, men har overvejet, at have nedløbsrør ved nogle af stolperne. tagrenden vil man ikke kunne se når overdækningen er på plads. Her ligger tagrenden lige over I-bjælken.
Hans Kurt
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
Erik Olsen
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af Erik Olsen »

Jeg tror ikke du har ret, tagrenden skal være så bred at man kan komme til at rense den. På billedet du viser, ser man de brede inddækninger for enden som skjuler alting fra den vinkel.
bqg
Ledvogter

Indlæg af bqg »

Erik Olsen skrev:Jeg tror ikke du har ret, tagrenden skal være så bred at man kan komme til at rense den. På billedet du viser, ser man de brede inddækninger for enden som skjuler alting fra den vinkel.
Tagrenden er der faktisk, i skyggen over I-jernsbjælken, men set oppefra i H0 vil den ikke være synlig, det eneste der vil kunne ses, er nedløbsrørene.
rosk_002.PNG
rosk_002.PNG (284.07 KiB) Vist 5229 gange
Renden mellem tagfladerne vil blive ca. 1mm. Der vil man ikke kunne se tagrenden neden under.
Hans Kurt
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
Besvar