Blinkende signaler

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
JRA
Ledvogter
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Jyllinge

Blinkende signaler

Indlæg af JRA »

Kære alle

Jeg har et mindre problem på min bane(Märklin digital), som har generet mig et stykke tid, og som jeg håber, at jeg kan få hjælp til?:

Min CS3’er(plus) styrer div. Magnetartikler på min bane via K83’ere, hvilke fungere godt med undtagelse af mine signaler, som er af den gamle slags(se billeder) - disse står periodevis og blinker!?

Der er ligesom CS3’eren også periodevis udsender signaler(-som kan høres ganske svagt?) og samtidig blinker signalerne?

Kender nogen til dette problem og evt. har en løsning på det?

PS Jeg har haft kontakt til Peter Topp Engelsted Johnasen i det jeg læste et indlæg om brug af en optokobler, men han mener ikke, at dette løser problemet?

På forhånd tak og hvis der evt. er behov for ydereligere oplysninger omkring banens øvrige opbygning mm. står jeg selvfølgelig gerne tilrådighed

Mvh Jørgen Rasmussen

Vedhæftede filer
270792E8-FB4E-4FAE-87F6-22900FB329D8.jpeg
CAD53B15-8817-4C15-871B-8FCCBBE3C3D5.jpeg
Søren
Lokomotivfører
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Blinkende signaler

Indlæg af Søren »

Når du siger de blinker, hvordan blinker de så? Sådan tydelige blink eller er det nærmere flimren?

Hvis det er flimren, så er det typisk variationen i det digitale signal du ser.

Hvis det er tydelige "tænd sluk" så kan det være noget andet.

Jeg har tidligere set MM lokomotiver med gamle (crappy dekodere) blinke med frontlyset når de kører. Det er jævnt irriterende, skift dekoderen til noget moderne. Hvor gamle er dine K83? Har du en m83 du evt kan prøve med?

CS3 foretager et mfx-cutout, hvor mfx lokomotiver har mulighed for at snakke tilbage. Prøv at slå mfx fra. Det er kun en test, for at spore dig ind på problemet.

Når du siger at signalet kan høres, er det så i komponenterne på anlægget (som en svag "syngen")? Hvis ja, dette kan godt være variationen i det digitale signal.

Prøv, som en test, at slå MM fra og se om det gør en forskel på lydene.

Du har tilsluttet dit anlæg på anlægsudgangen på CS3 og ikke på programmeringsudgangen ikke?

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

JRA
Ledvogter

Indlæg af JRA »

Hej Søren og tak for svar og jeg vil forsøge at beskrive problemet lidt mere præcist:

Signalerne blinker rytmisk( ikke flimre og ikke tænd/sluk) i sekvenser af 10-15 sekunders varighed og altid når jeg tænder CS3’eren og det forsætter efterfølgende med pauser på mellem 2-3 min.(her er der ikke noget fast interval), for til sidst at blive længere og længere imellem og lyden, som jeg kan høre, ligesom små blip kommer fra CS3’eren( -jeg havde faktisk filmet fænomenet, men fandt efterfølgende ud af, at man ikke kunne uploade video?) Den K83 der pt benyttes til signalerne er ca. 7-8 år gammel.

Ps der er ikke tog på banen når fænomenet optræder, men det det tager gengæld til, når jeg indlæser ny loks(eks.vis helt nye mfx’ere)

PSS banen er ikke koblet på programmerings udgangen på CS3’eren, men hvordan afkobler jeg MM? Var afbenyttelse af en optokobler i øvrigt en dårlig ide?

Mvh Jørgen

moppe
Lokomotivfører
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Indlæg af moppe »

Jørgen.

Den strøm der bruges til pærerne, hvor kommer den fra.
En transformator, eller digitalstationen?

Klaua

JRA
Ledvogter

Indlæg af JRA »

Hej igen

Strømmen til bane og K83 kommer fra CS3’eren

Mvh Jørgen

Søren
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af Søren »

Optokobler

Jeg skal ikke kloge mig på det med optokobleren, det er ikke noget jeg vil rode med. Når det kommer til lokomotiver og dekodere, ville jeg i stedet isolere pærene fra stelforbindelsen. Det er i min verden "the way".

Umiddelbart tænker jeg, at dine signaler afbilleder variationerne i signalet fra CS3. Det er en klassisk udfordring, ligesom når folk slutter LED'er til banestrømmen og bagefter kan se på video at de flimrer. Det er næsten altid bedre, at forsyne dem separat med jævnspændning.

Men hvis du lige slår MM fra, det gør du under indstillinger for sporet:

cs3_indstillinger.png

Angående video kan du altid uploade til Youtube og smide linket herinde. På Youtube kan du blot vælge, at videoen ikke skal være offentlig.

Med venlig hilsen
Søren

moppe
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af moppe »

JRA skrev: 13 feb 2021, 11:09

Strømmen til bane og K83 kommer fra CS3’eren

Men pæren forsynes vel ikke direkte fra K83?

Klaus

JRA
Ledvogter

Indlæg af JRA »

Tak til Søren -det er desværre nok det, som du beskriver, der er problemet...men se mit svar til Klaus

-jeg kan ikke lige se, hvordan jeg skiller strømmen til pæren fra resten af signalet?(eller er det fordi, at det er så længe siden, at jeg haft fat i det, at jeg ikke kan huske hvordan?

Jo( se billedet af K83) -i de gamle 7039 og 7040 signaler får pæren strøm fra selv signalet og ikke separat(ps det er gamle glødepærer)

Søren
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af Søren »

Umiddelbart lyder den blinken du beskriver som en dekoderproblemstilling. Jeg ville prøve at skifte den ældre k83 ud med en moderne m83 og se om problemet stadig opstår.

Med venlig hilsen
Søren

moppe
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af moppe »

Mine gætterier:

Ud fra den kæmpe “klods” der er ved siden af signalet og fordi du kan bruge en K83 (der ikke kan give permanent strøm på en udgang, men kun en kort puls), går jeg ud fra at det inde i “klodsen” sidder en dobbeltspole, som igen styrer et sæt kontakter (eller to).

Med disse kontakter kan kan slukke for strømmen i sporet og skifte mellem rød og grøn lys.
Hvis der frem til selve signalet ikke er ført strøm fra en “lystransformator”, får pærerne deres forsyning fra skinnerne og flimrer derfor med digitalsignalet.

Hvis de er forsynet eksternt fra (lystransformator), vil de flimre sammen med resten af lyset på anlægget og ikke gå ud, hvis du slukker for kørespændingen.

Er forsyning af pærerne i signalet forbundet til kørespændingen, hjælper det ikke noget at skifte dekoderen, da den kan trækker spolen.

Men igen - det er kun mine gætterier.....

Klaus

Besvar