Nedbremsning på et par stationer.

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1600
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Nedbremsning på et par stationer.

Indlæg af bygger01 »

Niels skrev: 13 jan 2024, 20:15

Hej Jørgen,
Jeg er nu ganske imponeret over, at du vil give de "nye dekodere" 3 til 4 måneders chance for at præstere det de ellers er skabt til at kunne udføre! På min beskedne modelbane skal den slags elektronik bare fungere asap - ellers er det en ommer = fejlsøgning. Men jeg vil nu blive meget forbløffet, hvis dine nye m83'ere ikke bare fungerer med det samme. De fleste af mine m83'ere er af 1. generation og har nu skiftet spor, signaler og andet godt i 5-6 år uden problemer.

Nu har jeg i mere end et par år fortalt om vores Tognisse, der skaber problemer for banen med Lenz dekoder & CS3, og fejlen / årsagen er aldrig fundet - en har endda ment, at jeg kravler rundt under banen og flytter ledninger - så hvis Tognissen flytter med på de nye m83'ere, så er der ingen grund til skiften rundt og brug af de penge ( ca. 26-28 stk a' 400 kr + de m83'ere fylder mere end LS150 = længere ledninger ).

PTMadsen er den eneste, der kommet med et bud - kunne det være magnetisk felt ved 220 volt ledninger under bane, og her er min turbo støvsuger kommet i en vægkontakt !

Du priser m83, medens andre gøre det samme med LS150 med deres AC strømforsyning !

Så det er grunden med 4 måneder, for det kunne jo være vores CS3'er .....

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

marklinbygger
Stationsforstander
Indlæg: 87
Tilmeldt: 04 mar 2019, 10:16
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C Märklin K Märklin M

Re: Nedbremsning på et par stationer.

Indlæg af marklinbygger »

hej bygger01
må jeg godt spørge dig om dette

hvorfor prøver du ikke at gøre som MOPPE el. PERr el. SØREN el. PTMADSEN
har sagt til dig at du skulle prøve for at se om det virker
du skriver at du kører CS3 , det er der mange der også gør og de har ikke det samme problem som dig
du har selv bedt om hjælp til dit problem og der er mange herinde der vil hjælpe dig og det tror jeg at du ved
men det kræver at du prøver det de siger og jeg ved at de personer vi snakke om og rigtigt mange andre herinde
er også super gode til det her , jeg har selv været på den så jeg ved at man kan få hjælp
dette er IKKE skrevet in en ond mening eller for at gøre dig sur på nogen måder

mvh marklinbygger

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1600
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Nedbremsning på et par stationer.

Indlæg af bygger01 »

Jamen, det tror jeg også, at jeg har gjort ......

Hvad mener du, at jeg udelader at have gjort ?

Denne tråd blev to til åbne spørgsmål:

  1. Min nye "ide" med at bruge bremsemoduler på mine stationer
  2. Mine problemer med LS150 & CS3

Ved 1. var mit spørgsmål om man kun arbejde med 2 slags nedbremsninger, og her skrev Klaus/Moppe - det kan man ikke - så her må der måske rettes lidt på alle lokomotiver.
PerR fortalte om muligheden at lave bremsemodulerne selv, og da der mindst skal bruges 14 stk, så er der en slem forskel mellem mærkevarerne og det hjemmelavde, og da jeg de fleste komponenter på lager, så skal det afprøves !

Ved 2. har jeg fået enkelte råd. Det starter med et fra Klaus/Moppe - da jeg opgav to store sportavler - hvor han anbefalede at købe Lenz LS150, da de havde en AC forsyning, så der blev købt de 19 stk. i et hug.
Undervejs er jeg blevet uddannet af PTMADSEN med omprogramerer tiden på impulsen fra LS150, så jeg kunne undgå bi-stabile relæer til min MTB drev, hvor jeg bruger type 1.
Men mit hovedproblem med de "vandrede porte", hvor der pludselig på et tilfældigt sporskift blev ændret til modsatte af hvad skærmen viser, der har været - efter min hukommelse - ganske få konkrete råd, og det er både her og på Sporskiftet. Den almene opfattelse er, at jeg roder og piler og er selv skyld i de problemer.
Der har på de sidste været et forslag fra PTM om at fjerne 220 volt ledninger unden banen, og her har jeg fjernet den største bruger - støvsugeren - til en alm. vægkontakt.
Men jeg vil nu gennemlæse mine indlæg om problem 2 fra starten af, men jeg vil gerne, om du vil fremhæve steder, hvor jeg har syndet !

Dog er en ting ikke afprøvet at resette de 19 LS150, men det er aldrig kun 1-2 dekoder - det kommer jævnt spredt ( men der dog dekoder, der aldrig bliver rørt ved, så de vandrende kommer nok, hvor der mest trafik ! )

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

Besvar