Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Måske vil en reset af dekoderen hjælpe? Har du været inde i "rediger lokomotiv" menuen og tjekke funktionerne ud? (Ved dog ikke om det skulle gøre nogen forskel...).
Det kunne være interessant at få vognen afprøvet på en MS2 eller CS3, hvor der er flere funktioner til rådighed. Evt. hos en forhandler.
Som du beskriver situationen, forstår jeg at det er et fabriksnyt toggsæt som du lige har købt, så hen til din forhandler og lad ham løse din udfordring.
Med venlig hilsen
Mogens
Kører Märklin. CS3+ og Cs2, tysk materiel, enkelte DK modeller.
Tak for svar og toget er afprøvet på en CS3’ere, men jeg har dog ikke foretaget en reset af decoderen, hvilke jeg vil prøve
Toget er i øvrigt købt brugt, men fremstår som nyt og jeg undrer mig over at en enkel funktion ikke virker: jeg troede at enten virkede decoderen med alle funktionerne eller slet ikke?
Det er vel muligt, at der er opstået en mindre fejl i dekoderen, så skaden er uoprettelig, eller måske kræver at hele lydfilen bliver indlæst igen med et dekoderværktøj? (Muligvis har fejlen, eller manglen, været der fra starten?).
Det er selvfølgelig smag og behag, men det ville ikke gå mig synderligt på, at en enkelt lyd skulle mangle, når der er så mange at vælge imellem.
Toget er i øvrigt købt brugt, men fremstår som nyt og jeg undrer mig over at en enkel funktion ikke virker: jeg troede at enten virkede decoderen med alle funktionerne eller slet ikke?
Nej, du kan sagtens flytte om på funktionerne og slå enkelte funktioner fra så de slet ikke reagerer.
Jeg har som anbefalet lavet en reset af decoderen i funktionsvognen og alle lydene er nu tilgængelige, så tak for hjælpen nemt og enkelt: det vil jeg lige gøre først når/hvis “noget” evt. driller fremover