Gemme sine sporplaner efter redigering i RVNC samt S88AC/DC

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
JensR
Trafikelev
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K og C

Gemme sine sporplaner efter redigering i RVNC samt S88AC/DC

Indlæg af JensR »

Hej Søren - eller andre CS3 og märklin eksperter

Jeg er ny her på sitet og blander måske emner lidt sammen, men nu prøver jeg.

Jeg har haft et par gode folk hjemme hos mig i et forsøg på at gemme mine sporplaner lavet via skærmdeling i RVNC. Men det virker ikke. Når jeg slukker for CS3 og tænder igen, er der kun lidt sporskifte tilbage i skærmbilledet.
Har forsøgt at gemme i DC inde i system, men lige meget hjælper det.
Hvad gør jeg?

Og så et enkelt spørgsmål til S88 AC kontra DC.
Jeg kører H0 trespor og har forsøgt mig med en DC dekoder, som jeg købte, da jeg ikke kender forskel på AC og DC. Jeg kan dog se i den tyske tutorial, at DC primært bruges til to-spor. Er det derfor, at jeg ikke får den til at fungere på tresporet?
Hvis jeg sætter min link s88 til, fungerer det fint med optagemeldinger. Men på min DC melder den enten alt optaget, hvis mit stik fra bunden af min CS3plus sættes i højre, mens den blot melder konstant grå, hvis det blå stik går i venstre.

ja, disse var ordene og spørgsmålene fra mig i første omgang.

På forhånd tak for hjælp.

mvh
Jens Rohde

Søren
Lokomotivfører
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Gemme sine sporplaner efter redigering i RVNC samt S88AC/DC

Indlæg af Søren »

Hej Jens

Ang. VNC.

Hvordan slukker du for din CS3? Hvis du bare trækker strømmen, så når den formentlig ikke at gemme noget. Prøv at beskrive, præcis hvad I gør. Tag evt. nogle skærmbilleder.

Ang. S88 AC/DC.

S88 DC virker ved at måle strømforbruget i sporet. Det kan du f.eks. opnå ved at lade dine stelskinner (0, retur, masse) forsyne gennem din S88 DC. Herved vil den se, hvis et lok benytter strøm fra sporet.

S88 AC virker ved, at du isolerer den ene skinne (i dit 3-skinne-system), og derved udnytter du, at de uisolerede aksler "bygger bro" mellem de to skinner. Det svarer til, at akslerne på dine tog fungerer som kontakter, der tænder for en pære når strømmen sluttes. Pæren i dette tilfælde er så en udgang på din S88 AC.

I 3-skinne-regi er S88 AC klart at foretrække, skal du kunne se mere end lokomotiver, forudsætter at dine vogne har AC-hjul.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

peras
Lokomotivfører
Skinnesystem: Märklin C og M cs 3 + og Litra dk dekodere
Geografisk sted: Skive

Indlæg af peras »

Hej Søren
Jeg er den ene halvdel af de gode folk, som Jens skriver. Vi gik ind i system og trykkede på gem. Det var uden usb-stick eller sd-kort, men så gemmer den vel bare i cs's egen hukommelse. Senere holdt vi nødstop-knappen nede indtil CS lukkede ned. Jeg kan jo ikke huske, hvordan jeg gjorde for flere år siden, men jeg kan så læse nu, at vi skulle have lavet en ny fil og så givet den et fornuftigt navn.
Beklager, Jens.
Fin forklaring af S88 ac,dc.

Mvh Poul Erik
H0, 3-skinne, CS3+, TrainController 9 og 10 Gold.
Skive modeljernbaneklub drejeSKIVEn
www.mjbk-skive.dk

Søren
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af Søren »

Jeg er den ene halvdel af de gode folk, som Jens skriver. Vi gik ind i system og trykkede på gem. Det var uden usb-stick eller sd-kort, men så gemmer den vel bare i cs's egen hukommelse.

Det skal virke. Den foreslår selv et navn, og så gemmer den en backup. Det er kun til backup, så du behøver ikke gemme hver gang du lukker eller genstarter din CS3.

Jeg undrer mig dog over jeres beskrivelse om, at I har bygget sporplanen i VNC, og at den ikke kan huske det efterfølgende. VNC er "blot" en fjernstyring af CS3, så det kan ikke gøre en forskel om I opretter via VNC eller direkte på CS3.

Med venlig hilsen
Søren

peras
Lokomotivfører
Skinnesystem: Märklin C og M cs 3 + og Litra dk dekodere
Geografisk sted: Skive

Indlæg af peras »

Der er bare arbejdet i VNC for at have en større skærm og så er CS blevet bedt om at gemme og det har den så ikke gjort.

Mvh Poul Erik
H0, 3-skinne, CS3+, TrainController 9 og 10 Gold.
Skive modeljernbaneklub drejeSKIVEn
www.mjbk-skive.dk

Søren
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af Søren »

Der er bare arbejdet i VNC for at have en større skærm og så er CS blevet bedt om at gemme og det har den så ikke gjort.

Okay. Det virker mystisk, den gemmer jo normalt automatisk. Så selvom du ikke trykker gem, så gemmer den alligevel. Gem er, som nævnt, kun til backup.

Sker det hver gang eller var det kun denne ene gang I oplevede det? Hvad med efterfølgende gange.

Med venlig hilsen
Søren

bygger01
Lokomotivfører
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Indlæg af bygger01 »

Der skrives at Gem = Back up !

Burde det ord så ikke ændres til det, som det betyder ved næste opdatering ?

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

JensR
Trafikelev

Indlæg af JensR »

Hej Søren

Tak for dine fine svar

Den har gjort det tre gange i træk, hvor jeg lukkede ned som beskrevet af Poul Erik.

Jeg har også prøvet at opdatere i en teori om, at det måske var der problemet lå. Men jeg er virkelig ved at være træt af at sidde og lave sporplaner på skærmen. Jeg vil dog prøve igen i morgen og så sætte en USB på i håb om at få det hele gemt.
MFX artiklerne har den gemt nu, men ikke sporene.

Jeg får byttet min S 88 dc til en AC. Det var nyttigt. tak - så forstod jeg det vist også endeligt.

dbh
Jens

Søren
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af Søren »

Den har gjort det tre gange i træk, hvor jeg lukkede ned som beskrevet af Poul Erik.

Hej Jens. Det er godt nok også træls, det forstår jeg godt.

Prøv at gøre følgende, det er bare en test:

1. Opret en ny sporplan, smid et par sporskifter fra artikellisten derind. Lad være med at gå all-in, bare et par sporskifter og forbind dem.
  2. Når du er færdig med at redigere sporplanen, så gå til indstillinger og vælg "Luk". Bemærk, at vi ikke rører gem-knappen i denne omgang.
  3. Din CS3 lukker ned.
  4. Start den igen.
  5. Kan du se din sporplan?

Det er den vigtigste test lige nu. For det siger noget om, hvordan din CS3 håndterer sin auto-gem, som burde virke, uden at du skal gøre alt muligt.

Med venlig hilsen
Søren

JensR
Trafikelev

Indlæg af JensR »

Hej Søren

Nu lykkedes det - hele sporplanen er gemt, så det er fint.

Mange tak.

Jeg sidder nu med en anden udfordring

Jeg har et testspor med kontaktskinner og et signal. Det kortslutter CS3

Jeg har sendt nogle fotos med, men det er ikke så overskueligt, så jeg prøver at beskrive det her.

Første skinne er strøm fra CS3 sat m rød i B og brun i 0.
På samme skinne i den anden ende med retning mod de andre skinner, har jeg forbundet S88 link med 0 (brun)
Lige på den anden side har jeg forbundet strøm til signal (rød/brun). Det er begyndelsen på min kontaktskinne.
efter kontaktskinnen har jeg klippet forbindelsen i 0 som anvist i Märklin videos. og jeg sætter heri mit grå kabel til S link 88 i 0.
Jeg ønsker ikke, at toget skal stoppe endnu, så der er endnu en skinne klippet i begge sider sat på.
Nu kommer så det isolerede stykke til signalet. Alle skinner er klippet. Jeg har sat nissehuer på de to inderste forbindelser mellem skinnerne. imellem er der en skinne - klippet men ikke med nissehuer. I dette afsnit har jeg sat den ene signalforbindelse (med de to røde ledninger) i B
Efterfølgende kommer nu en ny isolering med nissehuerne på de to inderste markører. Og efter den har jeg tilsluttet den anden ledning fra de to røde til bandestrømmen.

Jeg har ledt og ledt i videoer, hvor kontaktskinner og signaler fungerer og sættes sammen, men de skiller det hele tiden ad på marklins tutorials, hvilket er ekstremt frustrerende.

Jeg kunne godt bruge et meget præcise diagram, som viser kablingen af kontaktskinne og signal inden for et blokafsnit, hvor jeg bruger kontaktskinnerne omkring stopafsnittet.
Kan du hjælpe mig, Søren?

Mange hilsener
Jens

Vedhæftede filer
tempImageD56UBa.png
tempImagewaiVDg.png
tempImageewMWu0.png
tempImagekyjYZC.png
tempImagejZMNzZ.png
tempImageU4NfgK.png
Besvar