Problem med lyddekoder

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
Besvar
Pero
Trafikelev
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Geoline

Problem med lyddekoder

Indlæg af Pero »

Hej alle,
Jeg er løbet ind i et problem, som jeg håber I kan hjælpe med. Jeg er den lykkelige indehaver af en Roco MY 1114 med fabriksmonteret lyddekoder (artikelnummer 62853 fra Roco). Lyden lyder rigtig nok som et diesellokomotiv - men ikke just som en MY. Da jeg fik fingrene i en LokSound 5-dekoder, har jeg fået indlæst ESU's MY-lyd til LokSound 5 og indsat den nye dekoder i min MY. Det fungerer rigtig fint. Har genanvendt den højtaler, der i forvejen sad i min MY.

Men nu stod jeg så med den oprindelige lyddekoder fra MY'en. Jeg fik den idé at indbygge den i et SJ T43-lokomotiv fra Lima, som jeg i forvejen havde digitaliseret. Udskiftningen af den gamle dekoder til den 'nye' med lyd fra den gamle MY gik fint - lokomotivet kører fint (efter Lima-standard) og lyset virker fint.

MEN - lyden virker ikke ordentligt. Jeg lod som nævnt den oprindelige højtaler fra MY'en blive siddende, og har derfor loddet den lille rektangulære ESU-højtaler fra LokSound 5-dekoderen på den gamle lyddekoder fra min MY. Men lyden virker ikke ordentligt. Dels er der en vældig susen i højtaleren, men værre er, at når motoren gasses op, så er det som om højtaleren går i svingninger og bare står og skratter. Prøvede også andre højtalertyper fra ESU (bl.a. 50331), men resultatet er det samme. Vil gerne bruge den lille rektangulære højtaler, som passer op i lokomotiv-overdelen på min T43.

Jeg har ingen erfaring med lyddekodere og højtalere - så er der nogen, der har en idé om hvad jeg kan gøre ved det? Lyden fungerede jo fint da dekoderen sad i min MY.

Mvh. Peter

moppe
Lokomotivfører
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Problem med lyddekoder

Indlæg af moppe »

Lyddekoderen fra din MY er en LokSound V3.5, som er bygget til at bruge 100 ohms højttalere..
Hvis du tager en højttaler fra LokAound V4 eller V5, som er 8 ohms højttalere og slutter den til den gamle dekoder, er du på vej til at brænde dekoderen af.

Gør dig selv den tjeneste og brug de højttalere der oprindeligt kom med dekoderne. Det får du den bedste lyd ud af…

Klaus

Pero
Trafikelev

Indlæg af Pero »

Tak for hurtig respons, Klaus! Men pokkers - havde godt tænkt på om det kunne være noget med ohm-tallet.

Et par følgespørgsmål: Kan den nye LokSound 5-dekoder tage skade af at være koblet til den oprindelige højtaler i MY'en? Eller gælder det kun den gamle LokSound 3.5-dekoder i kombination med 8 ohms-højtaleren?

Og næste - der ikke overvældende med plads i T43-overdelen. Har du viden om, om der findes en lille 100 ohms-højtaler jeg burde kunne anvende? Tror det bliver svært at presse højtaleren fra min MY derop.

Spørgsmålene afslører, at jeg ikke ved meget om ohm - godt jeg postede under "Begynderspørgsmål"...

moppe
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af moppe »

Pero skrev: 05 nov 2024, 21:20

Et par følgespørgsmål: Kan den nye LokSound 5-dekoder tage skade af at være koblet til den oprindelige højtaler i MY'en?

Nej, men du får ikke nær den lyd ud af den, som du kan få med den nye højttaler og en pænt stor lukket kasse til den.

Eller gælder det kun den gamle LokSound 3.5-dekoder i kombination med 8 ohms-højtaleren?

Jeps

Og næste - der ikke overvældende med plads i T43-overdelen. Har du viden om, om der findes en lille 100 ohms-højtaler jeg burde kunne anvende? Tror det bliver svært at presse højtaleren fra min MY derop.

Kender ikke lige til nogen.....

Klaus

Pero
Trafikelev

Indlæg af Pero »

OK - tusind tak for din tid og ekspertise!

moppe
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af moppe »

Så lidt :-)

Husk altid at bruge en lukket kasse til de små ESU højttalere. De må ikke spille "alene", men skal bruges sammen med "kassebyggesættet" der følger med.

Så spiller de klasser bedre end de gamle i MY.

For øvrigt, så kan lyden fra de gamle MY forbedres en del, når højttaleren er originalmonteret i Roco MY, hvad du også kan høre i min 12 år gamle video her:

Det handler om at få lukket de små huller ved højttaleren og så spiller den pludseligt meget mere bas :-)

Klaus

Besvar