Skift fra Märklin H0 til TT ?

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
Besvar
Steen
Stationsbetjent
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C - CS3+
Geografisk sted: Køge / Stevns

Skift fra Märklin H0 til TT ?

Indlæg af Steen »

Vi skal flytte 😲
Skal flytte fra hus til lejlighed og må i den forbindelse erkende at jeg ikke kan have mit "store" H0 anlæg mere.
En mindre scala kan til gengæld godt komme på tale.
Jeg var i Rødovre hallen til togmesse forleden og så Dansk TT-Klubs stand.
Havde en lang og rigtig god snak med personalet på standen, om netop TT.
Spørgsmål: Har Märklin 3 skinne i C udgaven, MS, CS3 Plus, flere m83, m84, s88 - kan forstå at alle disse komponenter vil kunne bruges til 2 skinne også? (ikke skinner, selvfølgelig).
Skal s88 udskiftes til s88DC? og skal strømforsyning også skiftes?
Jeg er klar over at der ikke køres meget TT i Danmark og derfor heller ikke er det helt store udvalg, men det er der til gengæld i Tyskland - efter hvad jeg fik at vide og selv har set efter siden.
TT har en, i mine øjne, meget lækker størrelse - lige mellem N og H0 - stor nok til at det er til at "tage fat i" 😉

Er jeg helt skæv på den, eller??? Eller bør jeg gå med N i stedet?
Findes der nogen her der kører TT - har set Søren og et par stykker mere, men det virke ikke som om det er deres "rigtige" bane..

Mvh Steen

Søren
Lokomotivfører
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Skift fra Märklin H0 til TT ?

Indlæg af Søren »

Du kan sagtens benytte alt dit digitaludstyr til spor TT. Det er ingen problem. Jeg har ganske rigtig TT, og det er engelsk forbillede. Hornby producerer et stigende udvalg af modeller i skala TT. Denne gang er det "ægte" skala TT og ikke en speciel engelsk variant som skala 00 og deres "N". Så Hornby TT passer i størrelsen med alt andet TT. Det er skala 1:120. Og ja, det er en lækker skala!

Det er også rigtigt, at TT ikke er mit "rigtige" anlæg, men da jeg kun har meget lidt "anlæg", så er det ikke så sigende. Hehe. Fordelen ved TT er, at jeg kan stille det op på spisebordet og have en fornuftig bane. 👍Derudover fylder det intet, når det er pakket i kasser. Så win/win.

Du bør kigge på Hornby, da deres TT er rigtig godt til meget fornuftige priser. Hvis ikke andet, så skinnerne.

Som før nævnt: Du kan bruge alt dit Märklin digitaludstyr til skala TT.

Du kan godt bruge dine S88 AC moduler, hvis de bliver kombineret med en sporbesatmelder. S88 er ikke lig med sporbesatmelder, selvom det ofte bliver betragtet sådan. S88 er tilbagemelding af "noget" forbundet til S88 modulet. Det "noget" kan være en alm. kontakt (f.eks. på et panel), en kontaktskinne eller en strømføler som måler om et tog bruger strøm (den egentlig sporbesatmelder).

Det kan have sine fordele at have sporbesatmelder og tilbagemelding adskilt. Jeg har tidligere arbejdet med sporbesatmeldere, der både melder til S88 modulet, men også klarer anden automatik uden om CS'eren. Hertil er S88 AC kombineret med Viessmann Gleisbesetzmelder (vnr.: 5206) en spændende, om end dyr, kombination.

I ovenstående tilfælde er sporbesatmelder blot at betragte som en kontakt, der kan tændes og slukkes af toget. Så udover at den aktiverer S88 modulet, så kan den også aktivere et signal eller lign. Hvad du nu kan finde på.

Umiddelbart, hvis du ønsker at al automatikken skal ske via din CS3, så kan du med fordel udskifte dine S88 AC moduler til S88 DC. Så har du besatmelderen indbygget i tilbagemeldingen, og så kan du lade centralen klare automatikken. Hvis du ikke har særlig mange S88 AC moduler, så behold dem, og benyt dem til tilbagemelding for kontakter. Så kan du f.eks. lave et panel, hvor du kan vippe kontakter, som kan tænde og slukke lys i bygninger, sætte togveje eller lign.

I sidste ende drejer det sig om hvad du ønsker.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Skott
Lokomotivfører
Skinnesystem: peco code 75

Indlæg af Skott »

Prøv at kig nærmere på "That Model Guy" på YouTube: https://www.youtube.com/@ThatModelRailwayGuy
Han gør en del i TT, 3D-print og byg selv.

Steen
Stationsbetjent
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C - CS3+
Geografisk sted: Køge / Stevns

Indlæg af Steen »

Hej igen

Tak for svar, det afklarede en del spørgsmål 😊
Har dog lige et enkelt,,,,, skal strømforsyning ikke skiftes?
Har kigget på Horby, men også Tillig - synes begge ser godt ud, tænker også at de kan fungerer sammen?
Jeg var dog ikke klar over Hornbys "lette" tilgang til skalering, men kan forstå at det er rettet til nu..
Er også ret glad for at kunne benytte min CS3 Plus stadig, den kan jo ufattelig mange ting 😊

@Scott
Er i fuld sving med at kigge siden igennem - takker 🙂
Mvh Steen

Søren
Lokomotivfører
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Indlæg af Søren »

Har dog lige et enkelt,,,,, skal strømforsyning ikke skiftes?

Nej. Jeg har kørt med mine Hornby modeller på både MS2 og CS3. Det er ingen problem.

Har kigget på Horby, men også Tillig - synes begge ser godt ud, tænker også at de kan fungerer sammen?

Det kan de. De arbejder efter de samme standarder.

Jeg var dog ikke klar over Hornbys "lette" tilgang til skalering, men kan forstå at det er rettet til nu..

Det er helt væk i TT. Der får du skalatro modeller.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Besvar