Konvertering af HT MZ fra DC til AC

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
Besvar
Kresten
Godsforvalter
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C K

Konvertering af HT MZ fra DC til AC

Indlæg af Kresten »

Jeg har gået rundt om mig selv i nogle dage nu fordi jeg har et problem, som givetvis er så dumt, at man dårligt kan være bekendt at spørge om det, men nu falder jeg altså til patten:

Jeg har konverteret en Hobbytrade MZ (1408 - Banestyrelsen) fra DC til AC ved at udskifte den ene boggie med en boggie med slæbesko. Det skulle flyttes lidt ledninger til/fra printet, men så kørte den fint.
Det undrede mig dog, at den kørte i forskellig retning i hhv. Lokprogrammer/prøvestand og på ECoS programmeringsspor (ESU LS V3.5).

Men nu... sidste gang jeg flyttede den tilbage til prøvestanden, kørte bogierne pludselig i hver sin retning - væk fra hinanden. Jeg fatter simpelthen ikke, hvordan det kan lade sig gøre og er temmelig sikker på, at det er mig selv, der har gjort noget dumt...

Konstruktionen er jo centermotor med gennemgående aksel til hver sit svinghjul og greb til kardanaksel. Dvs kardanakslerne drejer i samme retning. Jeg har sammenlignet alle fire snekker, og kan ikke se forskel på dem (bortset fra, at den ene er i sort plast i st.f. messing). Billeder af motor og snekkedrev vedlægges.

Jeg kan simpelthen ikke finde ud af, hvad jeg har gjort - og hvad jeg skulle have gjort anderledes. Jeg gætter mig til, at problemet ligger i udveksling mellem snekkedrev og snekkehjul - men hvad? Er der et eller andet basalt ved snekker, som jeg ikke forstår - og er der nogen, der kan lede mig på sporet igen?

På forhånd tak
Kresten

MZ motor.jpg
MZ1 snekker.jpg
moppe
Lokomotivfører
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Konvertering af HT MZ fra DC til AC

Indlæg af moppe »

Det eneste der kan være, er at de to bogies er forskellige, så den ene har et tandhjul mere mellem snekke og akslen med hjul på.

Klaus

Kresten
Godsforvalter

Indlæg af Kresten »

moppe skrev: 07 mar 2026, 15:00

Det eneste der kan være, er at de to bogies er forskellige, så den ene har et tandhjul mere mellem snekke og akslen med hjul på.

Klaus

Jamen i så fald skulle det jo overhovedet ikke have virket - og det gjorde det til en start.
Desuden har begge loks (både DC og AC-udgaven) kørt udmærket med konstellationen af de 4 bogies.

Så jeg har stadig mig selv alvorligt mistænkt for at have gjort et eller andet.

Og så vidt jeg kan se - udefra, man kan ikke åbne og se alle tandhjul i gearkassen - er alle 4 bogies fuldstændig ens (bortset fra slæbeskoen på en ene).

VH Kresten

moppe
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af moppe »

Du kan ikke få to ens bogies til at køre hver sin vej, hvis de sidder på samme lokomotiv og er trukket af samme motor. Det er en fysisk umulighed.

Klaus

Kresten
Godsforvalter

Indlæg af Kresten »

moppe skrev: 07 mar 2026, 16:33

Du kan ikke få to ens bogies til at køre hver sin vej, hvis de sidder på samme lokomotiv og er trukket af samme motor. Det er en fysisk umulighed.

Klaus

Helt enig - og jeg er også træt af at høre på mig selv! Derfor leder jeg også efter hvilken fejl, jeg - med mine 10/12 tommelfingre - har begået. Kan man forbinde snekkedrev/snekkehjul forkert - f.eks. med 1/2 omgang, så drevet får hjulet til at køre "den forkerte vej"???
Medmindre vi diskuterer cirklens kvadratur, må jeg jo have gjort et eller andet fuldstændigt galt... :-)

SteamPunkLolcat
Godsforvalter
Skinnesystem: Peco code 75
Geografisk sted: Haderslev

Indlæg af SteamPunkLolcat »

Prøv at kigge på snekkerne, hvis boogierne ellers er helt ens, så skal der være to snekker der skubber når de roterer med uret og to der trækker. Du skal bruge en af hver for at det fungerer.

MVH Morten Strårup

K.P.E.V i Sønderjylland og Nordslesvig 1908 - 1914. DSB epoke 3. Min egen fantasibane: Det Kongelige Sønderjydske Jernbane Selskab KSJS fra '20 til '85. Råstoftransporter via jernbanen.

Yngste deltager i Peters garage. - Medlem af MERG.

moppe
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af moppe »

SteamPunkLolcat skrev: 08 mar 2026, 00:36

Prøv at kigge på snekkerne, hvis boogierne ellers er helt ens, så skal der være to snekker der skubber når de roterer med uret og to der trækker. Du skal bruge en af hver for at det fungerer.

Alle de lokomotiver jeg har haft adskilt har haft samme snekke i begge ender.

Kigger jeg i reservedelstegningen til eksempelvis Roco MZ, så er der også kun vist en type snekke.

Klaus

Kresten
Godsforvalter

Indlæg af Kresten »

Hej Morten
Hvis du ser på mine billeder, ser alle snekkeskruer fuldstændig ens ud.
Jeg har nu "håndprøvet" alle 4 snekkeskruer i alle 4 gearkasser/snekkedrev - og alle hjul i alle gearkasser drejer samme vej ligegyldigt hvilken kombi af de to, jeg prøver.

Nu har jeg imidlertid konstateret, at AC-gearkassen, efter at have fået påsat det dæksel, der holder snekkeskruen på plads, drejer modsat. Altså: I hånden uden dæksel=samme vej og monteret med dæksel=den modsatte vej. Og det gælder med alle 4 snekkeskruer....

Jeg har aldrig tidligere haft nogle af gearkasserne åbnet, men eftersom de to lokomotiver begge har kørt udmærket, må jeg jo have beskadiget AC-gearkassen på en eller anden måde...

VH Kresten

Kresten
Godsforvalter

Indlæg af Kresten »

moppe skrev: 08 mar 2026, 08:56

Alle de lokomotiver jeg har haft adskilt har haft samme snekke i begge ender.

Kigger jeg i reservedelstegningen til eksempelvis Roco MZ, så er der også kun vist en type snekke.

Klaus

Ja - og konstruktionerne er temmelig ens (så den ene har nok kigget den anden over skulderen)...

IMG_2328.jpg

Hvis du ser mit svar til Morten, har jeg "håndprøvet" alle kombinationer af snekkeskrue/drev, alle med samme resultat - lige indtil jeg monterede AC-gearkassen med dæksel, så drejede den modsat de andre.
Så jeg vendte tilbage til dit ræsonnement om, at der må være forskel på antallet af tandhjul og fandt en måde at åbne gearkasserne. Og du har ret - de tre DC-gearkasser er ens og helt forskellig fra AC-kassen med slæbesko.
Jeg har demontret bunden med slæbesko fra AC-gearkassen og monteret den på en af de andre gearkasser, bikset lidt med hjulkombinationer (der er forskelligt træk på de forskellige aksler fra DC til AC), samlet skidtet igen... og NU VIRKER DET (kraftstejlemig!).

Det efterlader kun et sprm om, hvorfor det før har virket fint på begge loks og på det sidste kun har virket on-and-off. Det burde jo aldrig have fungeret... pilen peger nok på mig selv, som må have gjort et eller andet forkert ved installation af AC-drevet.
Nå - det er tid at komme i haven, solen skinner og livet går videre (trods alt)....

Kresten

Besvar