Hvad er det nu for et tosset ord jeg har fundet på?
Jo, på "min" modelbane har vi en række lokomotiver kørende, hvor der er vinduer ind til indmaden i lokomotiverne. Men oftest er der bare en grålig plade med imiteret indretning, som man alligevel ikke kan se.
Derfor går jeg og fifler lidt med nogle lette teknikker, hvor man kan fremhæve detaljerne i indretningen.
Første forsøg var en BR 144, hvor jeg fik en gevaldig dybde, blot ved at male med en sort tusch hvor der ikke er detaljer, nu fremtræder blot de grå detaljer i stedet.
Næste forsøg er en BR 181, hvor jeg hurtigt opdagede at tuschen var alt for "kraftig" og endte ud med at male visse dele over med en blyant og så tværede jeg det ud med en fugtig finger. Nu træder alle smådetaljerne tydeligere frem, i stedet for blot at være "lysergråt i lysegråt".
Nogen der har en 181'er (gerne en i den oprindelige blå farve) der kan nappe et billede af indretningen, fik ikke taget et "før" billede.
Edit: Fandt lige et billede...
Klaus
"Indmadsfremhævning"
-
moppe
- Lokomotivfører
- Indlæg: 4829
- Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Geografisk sted: Hammel
- Kontakt:
"Indmadsfremhævning"
Mine sider: http://www.modelbaneeuropa.dk og http://www.moppe.dk
Dette forum: http://www.baneforum.dk
Dette forum: http://www.baneforum.dk
-
speed180
- Ledvogter
- Indlæg: 157
- Tilmeldt: 14 aug 2011, 12:50
- Digital: Ja
- Scale: N
- Geografisk sted: 8520 Lystrup
Re: "Indmadsfremhævning"
Hæ, der er jo gået en lille Rembrandt tabt i dig, ser godt ud :D :D
Stig
Stig
-
henho
- Lokomotivfører
- Indlæg: 216
- Tilmeldt: 16 jul 2012, 14:02
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Skinnesystem: PIKO A Peco Roco
- Geografisk sted: Ringkøbing
Re: "Indmadsfremhævning"
Hej Klaus
Nydelg forskel, der fremvises :D
Teknikken må også kunne bruges på epoke 3 materiel f.eks. V200 / 220
MVH
Henrik
Nydelg forskel, der fremvises :D
Teknikken må også kunne bruges på epoke 3 materiel f.eks. V200 / 220
MVH
Henrik
Med venlig hilsen
Henrik
2-skinne, medlem af SdMJK. Bruger Z21 på hjemmebanen.
Henrik
2-skinne, medlem af SdMJK. Bruger Z21 på hjemmebanen.
-
moppe
- Lokomotivfører
- Indlæg: 4829
- Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Geografisk sted: Hammel
- Kontakt:
Re: "Indmadsfremhævning"
V200 / 220 er lidt "grim" at lave det på, for oprindeligt har man kunnet se meget dybt ind i maskinen, som her:

Det kræver meget "sort" for at simulere dette.
Til gengæld kan man på BR 220 og 221 med fordel lige trækkemørke streger i de 2x4 luftindtag på hver side for at få mere dybde i dem. Det gav en god virkning på min orange 221 135, så det mere kom til at ligne dette:

Klaus

Det kræver meget "sort" for at simulere dette.
Til gengæld kan man på BR 220 og 221 med fordel lige trækkemørke streger i de 2x4 luftindtag på hver side for at få mere dybde i dem. Det gav en god virkning på min orange 221 135, så det mere kom til at ligne dette:

Klaus
Mine sider: http://www.modelbaneeuropa.dk og http://www.moppe.dk
Dette forum: http://www.baneforum.dk
Dette forum: http://www.baneforum.dk
-
Jimmyoldtimer
- Trafikelev
- Indlæg: 24
- Tilmeldt: 12 aug 2011, 14:11
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Geografisk sted: Viby Jylland
- Kontakt:
Re: "Indmadsfremhævning"
MVH
Jimmy
Besøg min hjemmeside:
www.jimmyoldtimerstogside.dk
B og G Modeljernbaneklub:
http://www.bechers.dk/train/
Jimmy
Besøg min hjemmeside:
www.jimmyoldtimerstogside.dk
B og G Modeljernbaneklub:
http://www.bechers.dk/train/
-
moppe
- Lokomotivfører
- Indlæg: 4829
- Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Geografisk sted: Hammel
- Kontakt:
Re: "Indmadsfremhævning"
Takker - prøv at tag en blyant, kør den let frem og tilbage over hele "indmaden" og kør så en våd finger hen over.
Det gode ved blyant er at man altid kan vaske det af igen, hvis ikke resultatet er tilfredsstillende.
Klaus
Det gode ved blyant er at man altid kan vaske det af igen, hvis ikke resultatet er tilfredsstillende.
Klaus
Mine sider: http://www.modelbaneeuropa.dk og http://www.moppe.dk
Dette forum: http://www.baneforum.dk
Dette forum: http://www.baneforum.dk
-
Jimmyoldtimer
- Trafikelev
- Indlæg: 24
- Tilmeldt: 12 aug 2011, 14:11
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Geografisk sted: Viby Jylland
- Kontakt:
Re: "Indmadsfremhævning"
moppe skrev:Takker - prøv at tag en blyant, kør den let frem og tilbage over hele "indmaden" og kør så en våd finger hen over.
Det gode ved blyant er at man altid kan vaske det af igen, hvis ikke resultatet er tilfredsstillende.
Klaus
Tak for tippet det må jeg prøve. :D
MVH
Jimmy
Besøg min hjemmeside:
www.jimmyoldtimerstogside.dk
B og G Modeljernbaneklub:
http://www.bechers.dk/train/
Jimmy
Besøg min hjemmeside:
www.jimmyoldtimerstogside.dk
B og G Modeljernbaneklub:
http://www.bechers.dk/train/