"Indmadsfremhævning"

Præsenter din modeljernbane, dit nyeste diorama eller nyeste skud på samlingen. Husk at bruge billeder, så vi alle kan nyde det.
Besvar
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4829
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

"Indmadsfremhævning"

Indlæg af moppe »

Hvad er det nu for et tosset ord jeg har fundet på?

Jo, på "min" modelbane har vi en række lokomotiver kørende, hvor der er vinduer ind til indmaden i lokomotiverne. Men oftest er der bare en grålig plade med imiteret indretning, som man alligevel ikke kan se.
Derfor går jeg og fifler lidt med nogle lette teknikker, hvor man kan fremhæve detaljerne i indretningen.

Første forsøg var en BR 144, hvor jeg fik en gevaldig dybde, blot ved at male med en sort tusch hvor der ikke er detaljer, nu fremtræder blot de grå detaljer i stedet.

Næste forsøg er en BR 181, hvor jeg hurtigt opdagede at tuschen var alt for "kraftig" og endte ud med at male visse dele over med en blyant og så tværede jeg det ud med en fugtig finger. Nu træder alle smådetaljerne tydeligere frem, i stedet for blot at være "lysergråt i lysegråt".
181 indmad.jpg
Nogen der har en 181'er (gerne en i den oprindelige blå farve) der kan nappe et billede af indretningen, fik ikke taget et "før" billede.

Edit: Fandt lige et billede...
181 indmad - 2.jpg
Klaus
speed180
Ledvogter
Indlæg: 157
Tilmeldt: 14 aug 2011, 12:50
Digital: Ja
Scale: N
Geografisk sted: 8520 Lystrup

Re: "Indmadsfremhævning"

Indlæg af speed180 »

Hæ, der er jo gået en lille Rembrandt tabt i dig, ser godt ud :D :D
Stig
henho
Lokomotivfører
Indlæg: 216
Tilmeldt: 16 jul 2012, 14:02
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: PIKO A Peco Roco
Geografisk sted: Ringkøbing

Re: "Indmadsfremhævning"

Indlæg af henho »

Hej Klaus

Nydelg forskel, der fremvises :D

Teknikken må også kunne bruges på epoke 3 materiel f.eks. V200 / 220

MVH

Henrik
Med venlig hilsen

Henrik

2-skinne, medlem af SdMJK. Bruger Z21 på hjemmebanen.
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4829
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: "Indmadsfremhævning"

Indlæg af moppe »

V200 / 220 er lidt "grim" at lave det på, for oprindeligt har man kunnet se meget dybt ind i maskinen, som her:
Billede

Det kræver meget "sort" for at simulere dette.

Til gengæld kan man på BR 220 og 221 med fordel lige trækkemørke streger i de 2x4 luftindtag på hver side for at få mere dybde i dem. Det gav en god virkning på min orange 221 135, så det mere kom til at ligne dette:
Billede

Klaus
Jimmyoldtimer
Trafikelev
Indlæg: 24
Tilmeldt: 12 aug 2011, 14:11
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Viby Jylland
Kontakt:

Re: "Indmadsfremhævning"

Indlæg af Jimmyoldtimer »

P9060042.JPG
Vedhæftede filer
P9060043.JPG
P9060039.JPG
P9060033.JPG
P9060032.JPG
P9060031.JPG
P9060030.JPG
P9060029.JPG
MVH
Jimmy

Besøg min hjemmeside:
www.jimmyoldtimerstogside.dk

B og G Modeljernbaneklub:
http://www.bechers.dk/train/
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4829
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: "Indmadsfremhævning"

Indlæg af moppe »

Takker - prøv at tag en blyant, kør den let frem og tilbage over hele "indmaden" og kør så en våd finger hen over.

Det gode ved blyant er at man altid kan vaske det af igen, hvis ikke resultatet er tilfredsstillende.


Klaus
Jimmyoldtimer
Trafikelev
Indlæg: 24
Tilmeldt: 12 aug 2011, 14:11
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Viby Jylland
Kontakt:

Re: "Indmadsfremhævning"

Indlæg af Jimmyoldtimer »

moppe skrev:Takker - prøv at tag en blyant, kør den let frem og tilbage over hele "indmaden" og kør så en våd finger hen over.

Det gode ved blyant er at man altid kan vaske det af igen, hvis ikke resultatet er tilfredsstillende.


Klaus

Tak for tippet det må jeg prøve. :D
MVH
Jimmy

Besøg min hjemmeside:
www.jimmyoldtimerstogside.dk

B og G Modeljernbaneklub:
http://www.bechers.dk/train/
Besvar