Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
Det kunne bare være en lav jordvold med lidt græs på og ikke mere. Det vil også være rigeligt til at fange løsgående materiel. Selv om det kommer til at ligge i skyggen, så kommer du stadig til at kigge på det, og så vil det også pynte en lille smule.
Det har jeg faktisk overvejet, da det samtidig vil være en god øvelse i at lave landskab, før det bliver alvor på det synlige lag. Jeg havde også overvejet ballast af samme årsag.
I første omgang forsøger jeg med kantløsningen. Jeg har anskaffet mig en fleksibel MDF-plade, men min rundsav var alt for voldsom, så den splintrede. Jeg lige have fat i noget mindre aggressivt. Jeg tænker en dyksav med en klinge med meget mange små tænder.
Ballast i skyggebanegård med lidt plads & mange sporskifter .......
Det ville jeg ikke turde !
Jeg er helt grøn, når det kommer til modeljernbaner. Er det, fordi man må forvente, at der på et tidspunkt bliver problemer med sporskifterne, så man skal skille dem ad, og det så er sværere, når der er ballast?
I første omgang forsøger jeg med kantløsningen. Jeg har anskaffet mig en fleksibel MDF-plade, men min rundsav var alt for voldsom, så den splintrede. Jeg lige have fat i noget mindre aggressivt. Jeg tænker en dyksav med en klinge med meget mange små tænder.
Hvis din rundsav er en bordrundsav, så find et stykke restplade til at lægge ovenpå din MDF-plade, og hold begge dele fast ned mod bordet/landet, mens du skærer. Så skulle du gerne få et fint snit uden splinter. Klingen har selvfølgelig noget at sige. Det skal ikke være den allergroveste af slagsen.
Med venlig hilsen
Rene
Jeg er helt grøn, når det kommer til modeljernbaner. Er det, fordi man må forvente, at der på et tidspunkt bliver problemer med sporskifterne, så man skal skille dem ad, og det så er sværere, når der er ballast?
Ballast i et K sporskifte + X spor er det rene gift ....
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK (p. gr. af dampen).
Hvis din rundsav er en bordrundsav, så find et stykke restplade til at lægge ovenpå din MDF-plade, og hold begge dele fast ned mod bordet/landet, mens du skærer. Så skulle du gerne få et fint snit uden splinter. Klingen har selvfølgelig noget at sige. Det skal ikke være den allergroveste af slagsen.
Det er desværre bare en håndholdt rundsav, men nu har jeg investeret i en dyksav med skinne. Tænker, at jeg kan bruge samme idé med den og lægge en plade under MDF-pladen.