Skæv ACME EA

Forum for alle spørgsmål om modeljernbaner i alle skalaer. Her kan du debattere og stille spørgsmål om emner, der ikke finder plads i de andre fora.
Besvar
Cargoman
Godsforvalter
Digital: Nej
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Roco Line
Geografisk sted: Devils Island
Kontakt:

Skæv ACME EA

Indlæg af Cargoman »

Jeg har en ACME EA som jeg købte 2023. Dengang havde jeg den ude af æsken for lige at se den an, men jeg havde den ikke på sporet, da jeg ikke havde nogen bane på det tidspunkt.

I dag har har jeg fået bygget en bane, og er egentlig stadig i gang, så nu skulle den ud af æsken og strække ben. Jeg havde en passende oprangering klar, så spændingen var stor for at se den køre. Men efter at den var sat på skinnerne opdager jeg, at den var lidt uligevægtig. Den var højere i den ene ende i forhold til den anden ende. Jeg tænkte først, at det er nok overdelen som lige skulle trykkes ordentlig på plads, men den sad hvor den sad.

Nu har jeg pillet overdelen af, og det er tydeligt, at den ligger skæv. Der er mere frihøjde mellem den ene boogie og rammen end den anden boggie og ramme. På billedet er det boogien til højre, at den er gal med.

Skæv ACME EA.JPG

Løsningen skal helt sikkert findes i ophænget af boogien, men jeg er lidt usikker på, hvordan jeg kommer derind. Der ligger en printplade i nærmest hele lokomotivets længde, og det ligger også hen over ophænget. Printet er skruet fast med 4 små skruer. Derudover er der nogle ledninger, som er fastgjort med stik. Til sidst er der også 4 ledninger fra strømoptaget som er loddet på printet, og det er her at jeg går i stå.
Hvad gør jeg herfra?

Som jeg jeg ser det, så er jeg nød til at fatte loddekolben og lodde ledningerne fra strømoptaget af printet, for at kunne fjerne printet så jeg kan komme til boggiens ophæng. Det er ikke en operation jeg er hel vild med i kraft af lodningernes små størrelser.

Nogen gode idéér eller skal jeg bare fatte mod?

ACME EA åben.JPG
Med venlig hilsen
Rene
Digital: Ja
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Skæv ACME EA

Indlæg af moppe »

Uden at kende lokomotivet nærmere vil jeg sige at den messingskrue der sidder ind fra hver side over hver bogie er den der holder bogie på plads.

Klaus

Cargoman
Godsforvalter
Kontakt:

Indlæg af Cargoman »

moppe skrev: 03 maj 2026, 13:44

Uden at kende lokomotivet nærmere vil jeg sige at den messingskrue der sidder ind fra hver side over hver bogie er den der holder bogie på plads.

Det er også rigtigt. For at skrue den ud skal man bruge en flad skruetrækker, som har samme størrelse som skruen, da kærven ikke går igennem hele skruehovedet. Den skruetrækker jeg har, som passer i størrelse er desværre ikke spids nok til at gå i kærven, så hvis jeg skal prøve det, så skal den lige "spidses". Det bliver et lille sideprojekt til en af de nærmeste dage.

Med venlig hilsen
Rene
Kontakt:

Indlæg af Cargoman »

Så har jeg fået rettet maskinen op.
Jeg fik gjort en flad skruetrækkker mere flad, men messingskruerne ville med djævlens vold og magt ikke ud, så det var tilbage til plan A.

Jeg fik loddet de to ledninger fra strømoptaget af printet, så jeg kunne komme til boogien oppefra.

ACME EA kardanled.JPG

Her skal der klipses en top af boogien, Det er den lille dims, som ligger løst ved siden af maskinen på billedet. Herefter kan man med forsigtighed lirke boogien helt af. Det er kødbenet mellem motor og snegletandhjulet, som bliver den løse del, når man skiller det ad.
Kardanleddet går gennem et hul i en lodretstående plade. Denne plade er fastgjort i de føromtalte messingskruer og giver boogien vippefunktionen, når man for eksempel kører op og ned af stigninger. Hele maskinen hviler på boogien via denne plade. Pladen kan ses på billedet som den tværgående del i rammen, som kardanleddet går igennem.
Pladen er ikke fastgjort i centerlinjen til rammen, så hvis man lige drejer den 180 grader, så op bliver ned, så får man en ny højde på maskinen, og det var det der skulle til, for at rette den op. Herefter er så bare at samle det hele igen.

Med venlig hilsen
Rene