Problemer med dobbeltsporet helix

Forum for alle spørgsmål om modeljernbaner i alle skalaer. Her kan du debattere og stille spørgsmål om emner, der ikke finder plads i de andre fora.
Skott
Lokomotivfører
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: peco code 75

Re: Problemer med dobbeltsporet helix

Indlæg af Skott »

bqg skrev:I det nederste lag har du indsat 4 sporskifter umiddelbart før helixen, jeg går ud fra, at du ikke vil køre op og ned af samme spor, så er de overflødige.
Der kunne være mere gavn af sporskifterne i mellemste lag, så du kunne køre op og ned lige meget hvad ende af mellemby du kører ud fra.
Det kan jeg godt give dig ret i. Det er selvfølgelig meningen, at der skal køres højrekørsel og at yderste spor er til opadkørende kørsel - Det vil dog betyde, at jeg ville køre direkte ind i opstillingsristen, hvis ikke de 4 skifter var der. Dette ville normalt ikke være et problem, men da helixen vil blive placeret i det tilstødende lokale og derimod skal køre igennem et hul i væggen for at kunne køre ind på anlægget, kan man ikke se, at der kommer en stamme før, den reelt er inde på risten - derfor har jeg valgt at køre venstrekørsel, når man kommer ind til 'Nederby' - Hvis jeg ville lade indkørselssporet køre af højre spor bagom risten, skulle jeg bruge hele den plads, der er markeret yderst til venstre nederst på sporplanen for at vende stammen - der sidder der en radiator i vejen.
Jeg prøver lige at ændre helixen, så den kører den modsatte vej rundt.
moppe
Lokomotivfører
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Indlæg af moppe »

Hov, det var jo nye oplysninger!

Hvis det er som du beskriver, så lad helix være som den er, men lav venstresporskørsel i helix. Så kan du spare de 4 skifte ved opstillingen og lade toget køre nedad inderst i helix og komme ned til "vendesporet" ved Nederby.

Klaus
Skott
Lokomotivfører

Indlæg af Skott »

moppe skrev:Hov, det var jo nye oplysninger!

Hvis det er som du beskriver, så lad helix være som den er, men lav venstresporskørsel i helix. Så kan du spare de 4 skifte ved opstillingen og lade toget køre nedad inderst i helix og komme ned til "vendesporet" ved Nederby.

Klaus
Hej Klaus
Jeg formoder, du mener omkring, at helixen er placeret i naborummet?
moppe
Lokomotivfører
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Indlæg af moppe »

Jeps. Det betyder blandt andet at du ikke vinder noget landskabsmæssigt ved at føre sporene den ene eller anden vej. Men ikke mindst at ved venstresporskørsel, har du mulighed for at spare de 4 sporskifte i bunden af helix og lade togene køre ind på "vende rundt sporet", hvor du kan se dem. En krydsning halvt ude i rummet ved siden af, er ikke at foretrække.

Klaus
Skott
Lokomotivfører

Indlæg af Skott »

moppe skrev:Hov, det var jo nye oplysninger!

Klaus
OK - Så er helixen rettet til igen ;) Så følgende gælder nu:

• Opkørsel i yderspor
• Nedkørsel i inderspor
• Der køres venstrekørsel på helix
• Der kan køres fra Overby til Mellemby
• Der kan køres fra Overby til Nederby
• Der kan køres fra Mellemby til Over- og Nederby

og de to tranversaler ud for Nederby er fjernet - 800,- sparet der ;)

Så skal jer 'bare lige' have resten af sporplanen rettet til ;)

Tusind tak for hjælpen so far. Den har virkelig været guld værd for mig!
Vedhæftede filer
Øverste lag.pdf
(117.42 KiB) Downloadet 209 gange
Mellemste lag.pdf
(92.54 KiB) Downloadet 204 gange
Nederst - opstillingsrist.pdf
(30.62 KiB) Downloadet 232 gange
Besvar