Et par spørgsmål inden det går løs

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
Besvar
leihar
Trafikelev
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hobro

Et par spørgsmål inden det går løs

Indlæg af leihar »

Hej Forumister,

I min barndom (for ca. 25 år siden :cry: ) havde jeg et fast opstillet analogt Fleischmann-anlæg, som jeg havde meget fornøjelse af. Da jeg så blev for stor til at lege med tog, så blev hele anlægget solgt - men nu er jeg så blevet gammel nok til at lege med tog igen, hvilket giver anledning til et par spørgsmål, inden jeg kaster mig ud i det. Som sagt, så starter det fra ingenting, så jeg er ikke bundet af at det skal fungere med noget aldrende grej, hvilket jo er lækkert nok (når man ikke lige tænker på hvor mange penge man så til gengæld kommer til at kaste efter det...).

Spor: I sin tid brugte jeg Fleischmanns profi-spor, men denne gang har jeg bestemt at det skal laves med "rigtig" ballast. Dvs. antageligvis med Tillig Elite HO spor. Umiddelbart synes jeg at det er mest oplagt bare at lægge det hele med flex-spor, i stedet for at være bundet til deres relativt få kurve profiler. Det vil ydermere give lidt færre samlinger, hvilket i min verden er en god ting - men er der nogen ulemper ved at gøre det på den måde fremfor faste elementer?

Koblinger: Jeg vil være ked af at låse mig til materiel fra en enkelt producent, så ret hurtigt skal der træffes en beslutning omkring koblinger. Umiddelbart virker Fleischmanns profi-koblinger meget tillokkende, men er der andre gode koncepter derude, som jeg bør overveje?

Styring: Banen bliver en dobbelt 8m rundstrækning med lidt afgreninger undervejs. Planen er (selvfølgelig) at køre digitaldrift og så kaste en ECOS efter den, og bruge den til både sporskifter og rullende materiel. Der kommer som udgangspunkt ikke til at køre mere end to tog ad gangen. Kan den medfølgende strømforsyning uden videre trække det, eller skal jeg regne med at have en booster på på? Jeg regner under alle omstændigheder med en separat strømforsyning til sporskifter, signaler og det løse.

På forhånd tak for input!
-Andreas
moppe
Lokomotivfører
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Et par spørgsmål inden det går løs

Indlæg af moppe »

Hej Andreas - og velkommen til.

Angpående spor er der i min verden 4 spor der er værd at gå efter.
1. PIKO A-skinner, en god hobbyskinne, med en høj skinnestreng og korte sporskifte.
2. Roco Line, et flot spor, med masser af muligheder både i faste spor og flex, samt sporskifte.
3. Tillig Elite, nok "kongeklassen", men ikke uproblematisk, hvor eksempelvis deres superflotte sporskifte med bøjelige tunger, har en svaghed, så tungen knækker i trækbarren.
4. PECO, med et stort udvalg i specielle sporskifte osv.

Koblinger er et vidst begreb og meget omkring holdninger. Jeg er selv til profi-koblinger, men de duer ikke til rangering, idet de skal skubbes sammen med en vis kraft for a koble. Her er en almindelig bøjekobling bedre og Roco's universalkobling er også ret god.

En ECoS er rigeligt til 2 tog!

Klaus
Søren
Lokomotivfører
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Indlæg af Søren »

Jeg synes du skal holde dig til code 83 spor, så kan du blande fra en stak producenter på kryds og tværs (Tillig, Roco m.fl.)

Koblinger er næsten religion. Jeg synes Fleischmann Profi-koblinger er elendige til mit behov. Jeg kan godt lide at rangere, så mine vogne har Roco Universal kobling. Det er den jeg synes kobler let og nemt. Den kobler næsten lige så tæt som en kortkobling. Den kan desuden koble med andre bøjlekoblinger. Tidligere havde jeg Märklins kortkobling, men den rammer pufferne på andre vogne end Märklins, da Märklin har en anden pufferhøjde end andre. Det er et udbredt problem i små radier.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

henho
Lokomotivfører
Skinnesystem: PIKO A Peco Roco
Geografisk sted: Ringkøbing

Indlæg af henho »

Hej

Hvad angår spor. så har PIKO altså også flexskinner - endda nogle dejlige nogen af slagsen.

Forskellen i sporhøjde og evt. bredde i skinnefoden, kan udlignes ved hjælp af specielle lasker. Disse virker fortrinligt :)

Hvad koblinger angår, er Fleichmanns udgave af den almindelige a-kobling rigtig god idet, den kobler meget nemt. (Jeg tror, det har noget at gøre med , at der er en lille bugtning foran på bøjlen.) Til gengæld kobler den ikke så tæt. Bruges også i FREMO sammenhæng.

Rigtig god fornøjelse

Henrik
Med venlig hilsen

Henrik

2-skinne, medlem af SdMJK. Bruger Z21 på hjemmebanen.
leihar
Trafikelev

Indlæg af leihar »

Tak for de gode input. ECOS'en er ikke valgt ud fra at stort behov, men lige så meget for sjov - som IT-mand er der helt sikkert mange gode timer gemt i at lege med den også :)

Jeg blev ikke så meget mere afklaret omkring koblinger - det må simpelthen komme an på en test.
moppe
Lokomotivfører
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Indlæg af moppe »

Angående koblinger, så læs:
http://my1287.dk/index.php?option=com_c ... Itemid=134

Klaus
leihar
Trafikelev

Indlæg af leihar »

Tak for linket - det er jo et rigtigt godt sammenskriv af folks erfaringer med de forskellige koblinger!

Og helt off-topic: Det er nogle rigtig fine anlæg I har i Hadsten. Junior på knapt tre år har været med dernede et par gange nu, og synes det er evig morsomt at vælge tog til det danske anlæg og så se dem køre strækningen - det er næsten lige så sjovt, som selv at køre på den lille 8-tals bane. Han kan ikke overskue det tyske anlæg endnu, men har tilbragt meget tid på en stol, hvor han har holdt øje med detaljerne.
Og for farmand er der jo inspiration i lange baner :-)
Besvar