Ingen blå ledning til lys (+) på 6-pol Dekoder

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
lehnemann
Trafikelev
Indlæg: 23
Tilmeldt: 16 okt 2014, 23:20
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail

Ingen blå ledning til lys (+) på 6-pol Dekoder

Indlæg af lehnemann »

Hej.

Angående ESU 52836 LokSound micro med 6-pol Schnittstelle.


Jeg har fået vejledning om at jeg godt kan bruge ovennævnte som en funktionsdekoder, men skal programmere den isat et lokomotiv.

Så langt så godt.

Mit spørgsmål nu:

På en 8-pol dekoder er en blå ledning til lys (+).

Det er det ikke på en 6-pol.



Hvordan tilslutter jeg så en lyskilde til en af udgangene AUX?



Med venlig hilsen



Jørgen L.
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4829
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Ingen blå ledning til lys (+) på 6-pol Dekoder

Indlæg af moppe »

Hej Jørgen.

Du har to valgmuligheder.

1. Forbind "den blå ledning" til det ene strømoptag og lad din digitalspænding være plus.
Fungerer, men bruger du lysdioder flimrer lyset.

2. Lav en rigtig plus. Sæt en diode fra hver strømoptag og til din "blå ledning" (alternativt, find en lille ensretterbro), så har du plus som inde på dekoderen. Giver flimmerfrit lys, med mindre du bruger railcom.

Klaus
lehnemann
Trafikelev
Indlæg: 23
Tilmeldt: 16 okt 2014, 23:20
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail

Re: Ingen blå ledning til lys (+) på 6-pol Dekoder

Indlæg af lehnemann »

Mange tak for dit svar.
Det sætter jeg stor pris på.

Først til mit problem med dekoderen.

Den første løsning:
"1. Forbind "den blå ledning" til det ene strømoptag og lad din digitalspænding være plus.
Fungerer, men bruger du lysdioder flimrer lyset."
kan jeg vist godt forstå.
Men da jeg godt kunne tænke mig i nogle situationer at bruge lysdioder, er løsning 2 den bedste for mig.

Du skriver her:

"2. Lav en rigtig plus. Sæt en diode fra hver strømoptag og til din "blå ledning"

Kan du beskrive - helst med en tegning/et diagram hvordan?
Hvilken diode skal jeg bruge?

Du skriver videre:
"(alternativt, find en lille ensretterbro), så har du plus som inde på dekoderen. Giver flimmerfrit lys, med mindre du bruger railcom."

Så vidt jeg kan læse mig til, er ensretterbro en samling af dioder.
Men hvordan bruges en sådan?
Og kan en sådan ensretterbro købes?

--------------------------------
Og så denne forklaring om min situation:

Selv om jeg har kørt modeltog i mange år og selv om jeg også længe har kørt digital, så er jeg fortsat meget nybegynder på området elektricitet.
De fleste produkter, jeg køber, er parate til at blive taget i brug. Eksempel: På et lokomotiv skal CV1 måske blot ændres til andet end den forudindstillede værdi 3. Ellers kører den upåklageligt.
Eller tilbehør som vedlagt har en nøje beskrivelse af hvordan det tilsluttes. For eksempel er jeg stødt på tilbehør, hvor der er LEDs indbygget og hvor der på ledningen er en (muligvis diode?). Men det tænker jeg ikke videre over, men tilslutter blot til gul og brun på trafo. Så virker det jo som regel upåklageligt.
-------
Jeg har lige nu læst følgende på nettet fra en 7-10 klasses lærebog.
Sådan virker en diode
Tænk i første omgang på en ensrettet gade, når du skal forstå, hvad en diode er. Du ved, at gaden er ensrettet, og hvis du desuden ser en politimand, der står og uddeler bøder, så kører du kun én vej. En diode tillader kun strøm at gå én vej.
Diodesymbol
En diode leder kun strøm i én retning. Elektriciteten kan gå fra venstre mod højre. Den lodrette streg angiver spærreretningen, d.v.s. fra højre mod venstre; der går ingen strøm.
Derefter følger et symbol med en vandret streg, en pil viser fra venstre mod højre og efter den en lodret streg.
------
Selv om jeg godt kan se formålet med at vide mere, så er ovenstående lige nu min viden om elektricitet.


Med venlig hilsen

Jørgen L.
gert
Lokomotivfører
Indlæg: 570
Tilmeldt: 30 jul 2011, 15:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Aalborg

Re: Ingen blå ledning til lys (+) på 6-pol Dekoder

Indlæg af gert »

Hejsa

Hvor bor du henne i verden?
Hvis det er i nærheden af Aalborg så er hjælpen nær.

En ensretterbro består af 4 dioder ofte samlet i een "indpakning". Du må hjertens gerne få en af mig. Den kan jo også sendes i et brev.

Gert
-modeljernbaner bygger ikke sig selv!
deltag i DMJUs konkurrencer!
lehnemann
Trafikelev
Indlæg: 23
Tilmeldt: 16 okt 2014, 23:20
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail

Re: Ingen blå ledning til lys (+) på 6-pol Dekoder

Indlæg af lehnemann »

Hej Gert.

Tak for dit svar.

Jeg bor i Ribe.

Dit tilbud lyder spændende og tiltalende.
Vil sikkert gerne benytte det.
Men behøver dog desværre oveni lidt instruktion jævnfør min ringe viden.

Jeg afventer lige om der kommer andre svar.

Tak foreløbig.
Det er dejligt, der findes hjælpsomme modelbanefolk.

Hilsen

Jørgen L.
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4829
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Ingen blå ledning til lys (+) på 6-pol Dekoder

Indlæg af moppe »

lehnemann skrev: Kan du beskrive - helst med en tegning/et diagram hvordan?
Hvilken diode skal jeg bruge?

Sådan her:
Billede

Alternativt koster en Lokpilo4FX ~150 kroner
http://www.hosdorthea.dk/product.asp?product=945

Den indeholder alt, hvad du har brug for og virker din nuværende dekoder, kan du måske få det samme for den i brugtsalg.
Du slår dermed 2 fluer med et smæk: Du slipper for ekstra kredsløb og får flere udgange til rådighed.

Nå ja - og så er der måske en køber der får en billig dekoder og er glad.....


Edit: Så lige at det var en loksound dekoder du har. Den kan du få mere end 150 kroner for, til gengæld har du ingen lyd på din FX dekoder.

Klaus
lehnemann
Trafikelev
Indlæg: 23
Tilmeldt: 16 okt 2014, 23:20
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail

Re: Ingen blå ledning til lys (+) på 6-pol Dekoder

Indlæg af lehnemann »

Hej igen.

Jeg tror, jeg har fundet i mine gemmer nogle dioder som svarer til dem på diagrammet. Der står 1N4001 på. Se foto.

Men jeg er efterhånden mest til at bytte dekoderen til nogle funktionsdekodere.
Jeg læser på æsken en pris på 945,- kr. Det skal jeg selvfølgelig slet ikke have for den. Kun så jeg kan købe nogle få funktionsdekodere af 150,- kr. stykket.

Jeg har prøvet at sætte dekoderen i en gammel Fleischmann lokomotiv med 6-pol Schnittstelle. Den virker tilsyneladende okay også med lyd igennem.
---
PS: Jeg har da også fundet en anden dekoder i mine gemmer - også ubrugt. Se foto.
En 21-pol ESU 52614 LokPilot V3.0 Decoder (uden lyd).
Hertil har jeg en adapter 51968, som kan konvertere 21-pol til 8-pol.
Den kan fint gå i samme ombæring for 75,- kr.

Hvor findes gode steder hvor den slags kan udbydes til salg? Jeg har ingen erfaring med at sælge modelbaneting.


Med venlig hilsen

Jørgen L.
Vedhæftede filer
DSC_6015.jpg
DSC_6013.jpg
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4829
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Ingen blå ledning til lys (+) på 6-pol Dekoder

Indlæg af moppe »

En loksound 3,5 micro med 6 polet stik er måske ikke så let at sælge. Den er mest til enten Fleischmann (det holder fast i det stik), eller skala n folk.

En LP3 med 21 pin stik burde ikke være så svær at afsætte til 75 kroner.

Prøv diverse fora, den blå avis, gul og gratis, samt evt qxl. Måske en forhandler vil bytte dem ind?



Klaus
lehnemann
Trafikelev
Indlæg: 23
Tilmeldt: 16 okt 2014, 23:20
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail

Re: Ingen blå ledning til lys (+) på 6-pol Dekoder

Indlæg af lehnemann »

Tak for alle indlæg.

Flere resultater af mit spørgsmål:
Jeg har fået mere viden om dioder.
Hvordan jeg kan lave en plus pol.
Og videre er jeg blevet klogere på hvor og hvordan jeg eventuel kan sælge modelbaneting.

Tak.

Hilsen

Jørgen L.
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4829
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Ingen blå ledning til lys (+) på 6-pol Dekoder

Indlæg af moppe »

Kom til at se på dine billeder. På din loksound er der pluspol, bare ikke i stikket, men den blå ledning.

Du kan - hvis du vil - blot skifte det 6 polede stik til et 8 polet og selv montere de sidste to ledninger...


Klaus
Besvar