Den spæde start på "den skæve bane"
-
- Lokomotivfører
- Indlæg: 4580
- Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Geografisk sted: Hammel
- Kontakt:
Den spæde start på "den skæve bane"
Efter laaaaaaang tids venten er vi nu gået i gang med etape 4 på vort danske anlæg. Det er "den skæve bane", der med start i Laurbjerg strakte sig helt til Bramming (læs mere her http://da.wikipedia.org/wiki/Lang%C3%A5-Bramming-banen.
Laurbjerg har været en del af vor drift længe, men kun det dobbelte hovedspor har været i brug, sporene til den skæve bane, har været på stationen, men ikke i drift. Etape 4 indeholder Thorsø station, der som første større station på den skæve bane også havde spor tilhørende Aarhus Hammel Thorsø Jernbane. AHTJ får også sine egne spor, så vi kan køre med Scandia skinnebusser. AHTJ sporet er planlagt til at være "væg-gennembrydene-bane", så tog kan få ophold ude i gangen ved siden af banen.
Trækonstruktionen til Thorsø (og omegn) er på plads, den skæve bane som krydser Lilleåen og fører videre på en banedæmning er i sim spæde begyndelse. Banedæmningen er på plads og der er allerede begyndende flora i vækst på den første del af strækningen. Broen over Lilleåen er bygget ud fra forbilledet, som står der endnu, men i dag bruges til den cykelsti der er på strækningen mellem Laurbjerg og Silkeborg.
Først broen set "indefra" Lilleådalen mellem dæmningen og Laurbjerg station Herefter to billeder fra "publikumssiden". Klaus
Laurbjerg har været en del af vor drift længe, men kun det dobbelte hovedspor har været i brug, sporene til den skæve bane, har været på stationen, men ikke i drift. Etape 4 indeholder Thorsø station, der som første større station på den skæve bane også havde spor tilhørende Aarhus Hammel Thorsø Jernbane. AHTJ får også sine egne spor, så vi kan køre med Scandia skinnebusser. AHTJ sporet er planlagt til at være "væg-gennembrydene-bane", så tog kan få ophold ude i gangen ved siden af banen.
Trækonstruktionen til Thorsø (og omegn) er på plads, den skæve bane som krydser Lilleåen og fører videre på en banedæmning er i sim spæde begyndelse. Banedæmningen er på plads og der er allerede begyndende flora i vækst på den første del af strækningen. Broen over Lilleåen er bygget ud fra forbilledet, som står der endnu, men i dag bruges til den cykelsti der er på strækningen mellem Laurbjerg og Silkeborg.
Først broen set "indefra" Lilleådalen mellem dæmningen og Laurbjerg station Herefter to billeder fra "publikumssiden". Klaus
Mine sider: http://www.modelbaneeuropa.dk og http://www.moppe.dk
Dette forum: http://www.baneforum.dk
Dette forum: http://www.baneforum.dk
-
- Lokomotivfører
- Indlæg: 5293
- Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Skinnesystem: Flex
- Geografisk sted: Malling
- Kontakt:
Re: Den spæde start på "den skæve bane"
Den bro er altså bare skide flot! :-)
Med venlig hilsen
Søren
2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/
-
- Lokomotivfører
- Indlæg: 216
- Tilmeldt: 16 jul 2012, 14:02
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Skinnesystem: PIKO A Peco Roco
- Geografisk sted: Ringkøbing
Re: Den spæde start på "den skæve bane"
Flot, flot bro - og så på min yndlingsstrækning !
Pusler på bane med Thorsø som midtpunkt - med 1 skjult vendesløjfe i hver ende (Langå og Silkeborg). P.g.a. flytning har det betydet en omstart; men nu er Silkeborg påbegyndt - og køreplan er fremskaffet (fra Hennings Rundremise).
Så jeg glæder mig MEGET til, at følge denne tråd - broen lover godt :D :D
Pusler på bane med Thorsø som midtpunkt - med 1 skjult vendesløjfe i hver ende (Langå og Silkeborg). P.g.a. flytning har det betydet en omstart; men nu er Silkeborg påbegyndt - og køreplan er fremskaffet (fra Hennings Rundremise).
Så jeg glæder mig MEGET til, at følge denne tråd - broen lover godt :D :D
Med venlig hilsen
Henrik
2-skinne, medlem af SdMJK. Bruger Z21 på hjemmebanen.
Henrik
2-skinne, medlem af SdMJK. Bruger Z21 på hjemmebanen.
Re: Den spæde start på "den skæve bane"
Hej Klaus
Ser bare godt ud, hvor langt ned mod Bramming kommer banen egentlig til at strække sig ?
Ser bare godt ud, hvor langt ned mod Bramming kommer banen egentlig til at strække sig ?
-
- Lokomotivfører
- Indlæg: 4580
- Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Geografisk sted: Hammel
- Kontakt:
Re: Den spæde start på "den skæve bane"
Thorsø - ikke længere.
Klaus
Klaus
Mine sider: http://www.modelbaneeuropa.dk og http://www.moppe.dk
Dette forum: http://www.baneforum.dk
Dette forum: http://www.baneforum.dk
-
- Ledvogter
- Indlæg: 168
- Tilmeldt: 18 jul 2012, 12:30
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Skinnesystem: Tillig Elite og Roco Line
- Geografisk sted: Frederikshavn
Re: Den spæde start på "den skæve bane"
Det ser rigtig godt ud, Klaus - det er skam slet ikke nogen "skæv start" på en "spæd bane" :)
Landskabet er rigtig gennemført dansk - og det leder tankerne hen på midtjysk hedelandskab en varm og knastør sommerdag.
Lidt blomstrende klokkelyng på de solsvedne græsbevoksede baneskråninger ville måske være prikken over i'et ?.
En lille dråbe malurt i bægeret kunne måske være det at se de ældgamle Heljan huse i så flot et landskab - det er meget iøjenfaldende (i hvert fald for mig) på en mindre god måde. De lever slet ikke op til det høje niveau, som landskabet har.
Jeg glæder mig til at følge det videre arbejde med "den skæve" :)
Landskabet er rigtig gennemført dansk - og det leder tankerne hen på midtjysk hedelandskab en varm og knastør sommerdag.
Lidt blomstrende klokkelyng på de solsvedne græsbevoksede baneskråninger ville måske være prikken over i'et ?.
En lille dråbe malurt i bægeret kunne måske være det at se de ældgamle Heljan huse i så flot et landskab - det er meget iøjenfaldende (i hvert fald for mig) på en mindre god måde. De lever slet ikke op til det høje niveau, som landskabet har.
Jeg glæder mig til at følge det videre arbejde med "den skæve" :)
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen
Medlem af Fremo, H0 2-skinne digital
Carsten B. Thomsen
Medlem af Fremo, H0 2-skinne digital
-
- Lokomotivfører
- Indlæg: 4580
- Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Geografisk sted: Hammel
- Kontakt:
Re: Den spæde start på "den skæve bane"
Heljan husene på laurbjerg station er kun midlertidig "pynt", hvad der skal være der permanent ved jeg ikke. Det kunne såmænd godt være Heljan husene. Når de står alene er det ikke så fremtrædende at de er grove i det.
Klaus
Klaus
Mine sider: http://www.modelbaneeuropa.dk og http://www.moppe.dk
Dette forum: http://www.baneforum.dk
Dette forum: http://www.baneforum.dk
-
- Lokomotivfører
- Indlæg: 4580
- Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Geografisk sted: Hammel
- Kontakt:
Re: Den spæde start på "den skæve bane"
Lidt mere LIlleådal
Klaus
Klaus
Mine sider: http://www.modelbaneeuropa.dk og http://www.moppe.dk
Dette forum: http://www.baneforum.dk
Dette forum: http://www.baneforum.dk
-
- Lokomotivfører
- Indlæg: 5293
- Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Skinnesystem: Flex
- Geografisk sted: Malling
- Kontakt:
Re: Den spæde start på "den skæve bane"
Smukt! :-)
Den skæve bane ligger godt nok lige... :-)
Den skæve bane ligger godt nok lige... :-)
Med venlig hilsen
Søren
2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/
-
- Lokomotivfører
- Indlæg: 4580
- Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Geografisk sted: Hammel
- Kontakt:
Re: Den spæde start på "den skæve bane"
Ja, det er ret lige.... Lige der. Det ændrer sig senere hen, når den kommer af dæmningen.
Klaus
Klaus
Mine sider: http://www.modelbaneeuropa.dk og http://www.moppe.dk
Dette forum: http://www.baneforum.dk
Dette forum: http://www.baneforum.dk